رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488848

وزیر راه: کرونا بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را متوقف کرد

ساعت 24-وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به دلیل کرونا متوقف شد و پس از عادی شدن شرایط دوباره این مسئله دنبال می‌شود.

محمد اسلامی در برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره آخرین وضعیت بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی و اینکه چرا برخی کشورها اصرار دارند که جعبه سیاه به خارج از ایران برای بازخوانی و بازسازی برود؟ اظهار کرد: مسئله چندان پیچیده‌ای نیست. عمدتا آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که از هر حادثه ای یک اتفاق تروریستی درست کرده و دشمنی کنند؛ اما ما در کمیته بررسی سانحه در حال بررسی هستیم و اوکراین و شرکت سازنده جزو لاینفک آن هستند. همچنین به محض اینکه شرایط آماده شود، بازخوانی جعبه سیاه آغاز شده اما کرونا کار را متوقف کرده و در حال حاضر بررسی میدانی، انجام آزمایش‌های قطعات تمام شده و پس از این وضعیت بازخوانی جعبه سیاه را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: جعبه سیاه هواپیما دو حافظه دارد که حافظه اول برای گفت‌وگوهای ابتدایی خلبان با برج مراقبت است و حافظه دوم دستوراتی است که به خلبان داده می‌شود و درون این جعبه سیاه ذخیره می‌شود. به این دو حافظه جعبه سیاه می‌گویند.

اسلامی ادامه داد: همه شرکت‌هایی که هواپیمایشان دچار سانحه می‌شود نرم افزاری از سوی کمپانی سازنده به آنها داده شده که درون آن دیتا وجود دارد. برای هواپیمایی که در ایران پرواز می‌کنند نرم افزار را داریم اما هیچ شرکتی این نوع هواپیمای اوکراینی را در ایران پرواز نمی‌دهد، بنابراین نرم افزار بازخوانی جعبه سیاه آن را نداریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از مسائلی که در این زمینه وجود دارد، آسیب دیدن و شکستگی بخشی از جعبه سیاه در سانحه است و اگر کارخانه بوئینگ در این زمینه مشارکت نکند، ممکن است دیتا از بین برود، بنابراین قبل از پذیرفتن ریسک خواندن این دیتا بازیابی فیزیکی جعبه سیاه ضروری بود.

وی اظهار کرد: برای بازخوانی و بازسازی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی با بوئینگ، فرانسه و اوکراین مکاتبه کردیم که در این زمینه فرانسه و اوکراین اعلام آمادگی کردند و در حال مذاکره با اوکراینی‌ها هستیم و به محض اینکه شرایط آماده شود مشکلی برای این موضوع نداریم.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها