رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489524

آمریکا از معاهده آسمانهای باز خارج میشود

ساعت 24-روزنامه گاردین به نقل از منابع آگاه گزارش داد، دولت ترامپ تصمیم به خروج از یک معاهده ۲۸ ساله میان غرب و روسیه موسوم به معاهده "آسمانهای باز" که به طرفها اجازه انجام پروازهای شناسایی به روی خاک یکدیگر را میداد گرفته است.

style="text-align:justify">به گزارش روزنامه گاردین، به گفته دو منبع آگاه به برنامه‌ریزی های دولت آمریکا، اخیرا بحران مربوط به شیوع کروناویروس برگزاری یک نشست شورای امنیت ملی آمریکا با موضوع معاهده آسمانهای باز را به تعویق انداخت اما مایک پامپئو، وزیر امور خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا با خروج واشنگتن از این معاهده موافقت کرده‌اند.

به گزارش گاردین، انتظار می رود که به زودی بیانیه مربوط به این تصمیم منتشر شود و سند رسمی مربوط به این خروج نیز چند ماه بعد احتمالا در پایان سال مالی جاری در ماه سپتامبر صادر خواهد شد. شش ماه بعد از آن، عضویت آمریکا در این معاهده رسما پایان می یابد بنابر این در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا فردی غیر از ترامپ رئیس جمهور شود، ممکن است این تصمیم پیش از اجرایی شدن لغو شود.

در حال حاضر به سبب شیوع ویروس کرونای جدید، پروازهای شناسایی طرفهای این معاهده تا تاریخ ۲۶ آوریل معلق شده‌اند.

اخیرا آمریکا، روسیه را متهم به نقض قواعد این معاهده که در سال ۱۹۹۲ امضا شد و از ۲۰۰۲ تا کنون اجرا می شود، کرد.

در گزارش گاردین عنوان شد، یکی از دلایل موافقت مارک اسپر با خروج آمریکا از معاهده آسمانهای باز صرفه‌جویی در هزینه‌ها با لغو برنامه جایگزین کردن دو هواپیمایی بوئینگ OC-۱۳۵B آمریکا که برای پروازهای شناسایی مربوط به این معاهده استفاده می شدند است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها