رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 490021

قطعی اینترنت به فرکانس‌های صداوسیما ربطی ندارد

ساعت 24-نوید همایونی مدیرکل پایش فضای مجازی مخابرات درباره چگونگی استفاده از فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ که هم اکنون در اختیار صدا و سیماست توضیحاتی ارائه داد.

مدتی است که وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت، بحث انتقال این فرکانس‌ها به این وزارتخانه را مطرح کرده است که صحت و سقم آن نیازمند بررسی تخصصی و کارشناسی است.

باشگاه خبرنگاران: نوید همایونی مدیرکل پایش فضای مجازی مخابرات درباره چگونگی استفاده از فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ که هم اکنون در اختیار صدا و سیماست توضیحاتی ارائه داد. مدتی است که وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت، بحث انتقال این فرکانس‌ها به این وزارتخانه را مطرح کرده است که صحت و سقم آن نیازمند بررسی تخصصی و کارشناسی است.

کاربرد فرکانس‌های باند UHF تلویزیونی و تاریخچه تخصیص آن به سازمان صدا و سیما

همایونی گفت: طبق توصیه تخصیص باند اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU) فرکانس‌های باند UHF تلویزیونی از ۴۷۰ تا ۸۶۲ تعریف شده و برای پخش برنامه‌های تلویزیونی که در گذشته به صورت آنالوگ و امروزه به صورت دیجیتال ارائه می‌شود مورد ااستفاده قرار می‌گیر به این صورت که برنامه‌های تلویزیونی در فرکانس‌ها تعریف شده است. در کل دنیا این پهنای باند باید در اختیار رادیو و تلویزیون باشد. از ابتدای شروع رادیو و تلویزیون ایران باندهای انتشاردهنده HDF و UHF و FM تخصیص پیدا کرده و مدیریت آن‌ها در اختیار سازمان صدا و سیما قرار دارد؛ فرکانس‌های خارج از این بخش‌ها در اختیار سازمان تنظیم مقررات رادیویی است که در هر کشوری این سازمان وجود دارد.

افزایش کیفیت شبکه‌های تلویزیونی چه تاثیری در استفاده از این فرکانس‌ها دارد؟

همایونی ادامه داد: فرکانس‌های موجود در صدا و سیما برای ارائه برنامه‌های شبکه دیجیتال استفاده شده و در حال حاضر حداکثر ۱۰ شبکه SD با یک پهنای باند ۸ مگاهرتزی امکان ارائه برنامه دارند، اما با افزایش کیفیت شبکه‌ها به HD و یا ۴K امکان ارائه تعداد کمتری شبکه بر روی یک فرکانس وجود دارد و بالطبع تعداد فرکانس‌های قابل استفاده افزایش می‌یابد؛ بنابراین در صورت توسعه کیفیت تمام شبکه‌های صدا و سیما، استفاده از فرکانس‌ها در این سازمان افزایش می‌یابد.

امکان دریافت شبکه‌های HD بر روی تمام فرکانس‌های فعال در شهرهای کشور

مدیر کل پایش فضای مجازی مخابرات افزود: در حال حاضر فرکانس‌های فعال در تمام شهرهای کشور امکان ارائه کیفیت‌های HD را دارند، اما مسئله اصلی لزوم ارائه شبکه‌های تلویزیونی با این کیفیت است تا فرکانس‌ها بتوانند آن‌ها را دریافت کنند.

اپراتورها از ظرفیت باندهایی که در اختیار دارند به طور کامل استفاده نمی‌کنند

مدیر کل پایش فضای مجازی مخابرات افزود تصریح کرد: امروزه بخش زیادی از اعتراضات به قطعی اینترنت مربوط به اینترنت ثابت خانگی است نه اینترنت موبایل. اعتراضات مردم درباره قطعی اینترنت ثابت ربطی به فرکانس‌ها ندارد و به زیرساخت‌های ارائه شده توسط وزارت ارتباطات بازمی‌گردد. به طور طبیعی افزایش فرکانس‌هایی که در اختیار اپراتورها برای ارائه اینترنت وجود دارد می‌تواند به افزایش سرعت آن کمک کند، اما مسئله اصلی این است که تعدادی از باندهای در دسترس اپراتورها در حاضر به صورت کامل استفاده نمی‌شوند از طرفی بیش از ۹۰ درصد از موبایل‌های مشترکان امکان استفاده از اینترنتی را که اپراتورها با به کارگیری فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ ارائه می‌کنند ندارند و مجبورند برای استفاده از این اینترنتِ با سرعت بالا هزینه زیادی برای تعویض موبایل‌ خود بپردازند.

فناوری ۵G می‌تواند برای پخش برنامه‌های تلویزیونی استفاده شود

مدیر کل پایش فضای مجازی مخابرات بیان کرد: استفاده از فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ برای فناوری ۵G باید با بررسی سود و زیان آن همراه باشد؛ در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از ترافیک اینترنتی شبکه موبایل مربوط به محتوای چند رسانه‌ای است. در فناوری ۵G امکان پخش شبکه تلویزیونی نیز در نظر گرفته شده به این معنا که پس از تبدیل اینترنت به فناوری ۵G، صدا و سیما نیز می‌تواند بهره‌بردار آن باشد. استفاده از این فرکانس‌ها برای فناوری ۵G موثر است، اما الزامی برای استفاده از آن توسط اپراتورها وجود ندارد بلکه می‌تواند در جهت پخش شبکه‌های تلویزیونی توسط صدا و سیما استفاده شود که در این صورت برای فناوری جدید HBBTV که زیر ساخت آن در صدا و سیما برنامه‌ریزی شده قابلیت توسعه بهتری فراهم می‌شود.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها