رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 496913

ضرورت مراقبت‌های ویژه از سالمندان در روزهای کرونایی

ساعت24 -گسترش فوت افراد مسن بر اثر ویروس کرونا که اغلب بیماری‌های زمینه‌ای نیز دارند، پیش‌بینی و اجرای تمهیدات مناسب جهت جلوگیری از ابتلا، تشخیص سریع و مراقبت مناسب در محیط‌هایی مانند سرای سالمندان را برای آنها لازم و ضروری ساخته است.

سالمندان
یک اپیدمولوژیست روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: متوسط سن فوت‌ شدگان ناشی از ویروس کرونا در کشور بالاتر از ۶۰ سال است، این سالمندان به دلیل خطر ابتلای بالا نیاز به مراقبت‌ها و توجهات خاص دارند.

علی سوری اظهار داشت: بسیاری از سالمندان نیز از بیماری‌های مزمن مانند فشارخون بالا، دیابت یا بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند و به‌ صورت دوره‌ای تحت حمایت مراقبت‌های بهداشتی درمانی هستند، شیوع کرونا در این گروه سبب اختلال در دسترسی به این خدمات می‌شود بنابراین برای این افراد هرچه سریع‌تر باید سیستم مراقبتی جایگزین مناسب در نظر گرفته شود تا از بروز عواقب بعدی در آن‌ها پیشگیری شود.

سوری با بیان اینکه به حداقل رساندن نیاز به خروج از منزل در سالمندان نکته‌ای اساسی است، ادامه داد: سالمندان باید منابع کافی از مواد غذایی فاسد نشدنی را در دسترس داشته باشند و داروهای لازم برای حداقل ۳۰ روز خود را تهیه کنند تا نیاز نباشد از منزل خارج شوند، آنها باید از مسافرت‌های غیرضروری تا حد امکان خودداری کنند تا خطر قرار گرفتن در معرض ویروس کاهش یابد.

به گفته وی، لزوم پیش‌بینی و اجرای تمهیدات مناسب برای پیشگیری از ورود ویروس کووید ۱۹ به محیط‌های مستعد گسترش این ویروس مانند سرای سالمندان نکته‌ای اساسی است و به علت وجود افراد مستعد در سرای سالمندان انتقال و گسترش این ویروس در این محیط‌ها به‌سرعت صورت می‌گیرد بنابراین اجرای غربالگری علامتی و سیاست‌های محدودکننده برای ملاقات‌کنندگان و کارکنان غیرضروری، اجرای غربالگری کارکنان، پایش علامتی ساکنان سرای سالمندان، فاصله‌گذاری اجتماعی شامل محدود کردن رفت‌وآمد ساکنین و فعالیت‌های گروهی همین‌طور آموزش کارکنان جهت کنترل آلودگی و استفاده از تجهیزات حفاظت فردی و رفع کمبود تجهیزات حفاظتی ضروری است.

سوری تصریح کرد: رعایت نکات بهداشتی و محافظتی، سالمندانی که توسط پرستار یا اعضای خانواده در منزل نگهداری می‌شود الزامی است و اغلب پرستاران سالمندان نیز آموزش کافی ندیده‌اند و در شرایط اپیدمی نیز درصورتی‌که برای مراقبت صحیح از سالمند توانمند نشوند می‌توانند ناخواسته موجب ابتلا و یا مرگ سالمند شوند.

وی خاطرنشان کرد: پرستاران سالمند علاوه برای تقویت اقدامات بهداشت فردی مانند استفاده از ماسک بخصوص در زمان ارائه خدمات به سالمند، شستن مرتب دست‌ها با مواد ضدعفونی‌کننده و پرهیز از مواجهه با سایر افراد و حضور در اجتماعات یا تماس با افراد مبتلا یا محتمل، برای محافظت از سالمند تحت نظر خود در برابر کووید ۱۹ تلاش کنند.

سوری افزود: مراکز بهداشتی درمانی و سایر مراکز خدماتی مانند بهزیستی نیز می‌توانند با زیرپوشش قرار دادن فعال سالمندان نیازمند به این خدمات با تماس و مراجعه با آن‌ها در به حداقل رساندن بار بیماری در میان سالمندان نقش مهمی داشته باشند و نیروهای داوطلب و آموزش‌دیده محلی با سازمان‌دهی مناسب می‌توانند برخی خدمات معمول یا مایحتاج سالمندان را تهیه و به دست آن‌ها برسانند تا مجبور به خروج از خانه نشوند.

منبع:ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها