رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497027

10 حقیقت جالب درباره دنیای منحصر به فرد دو دست ها!

ساعت24-قصد داریم به بیان 10 حقیقت درباره افرادی بپردازیم که دو دست هستند و در واقع با هر دو دست خود توانایی انجام کار دارند

خبر
از میان انسان های کره ی خاکی، بخش زیادی راست دست، تعداد محدودی چپ دست و در حقیقت همگی آن ها تک دست هستند. اما حالت سومی هم وجود دارد و برخی افراد دو دست هستند. دو دستی یا یکسان دستی به حالتی گفته می شود که فرد قادر است از هر دو دست راست و چپ خود استفاده کند.

شاید تا به حال با چنین افرادی برخورد کرده باشید که از هر دو دست خود برای کارهای مختلف شان استفاده می کنند. افرادی که از این ویژگی برخوردارند توانایی های جالبی دارند. در ادامه به چند حقیقت جالب درباره ی ویژگی منحصر به فرد دو دستی می پردازیم.

۱- تعدادشان بسیار بسیار کم است

اگر تصور می کنید که چپ دست ها نادر هستند باید بدانید که دو دست ها تنها حدود یک درصد از جمعیت افراد را تشکیل می دهند. تعداد افرادی که می توانند از دست غیر مسلط خود تقریبا به خوبی دست مسلطشان استفاده کنند بیشتر است، اما تعداد افراد دو دست که در واقع به طور مشخص نمی توانند بگویند دست مسلط شان کدام است و قادرند از هر دو دست به یک اندازه استفاده کنند، تقریبا یک درصد است.

۲- انواع مختلفی از دو دستی وجود دارد

نادرترین شکل دو دستی زمانی است که فرد می تواند همواره از هر دو دستش با قدرت استفاده کند. با این حال، افرادی هم هستند که توانایی هر دو دست شان به یک اندازه نیست و بعضی کارها را با دست راست شان و بعضی دیگر را با دست چپ شان انجام می کنند. نوع دیگری از دو دستی هم افرادی هستند که دست مسلط ندارند و از هر دو دست شان استفاده می کنند اما هیچ یک ار دست هایشان خیلی قدرتمند نیستند. در این افراد، هر دو دست تقریبا همان قدرت دست چپ در راست دست ها را دارند.

۳- این ویژگی از مغزشان نشأت می گیردچند حقیقت جالب درباره دنیای منحصر به فرد دو دست ها

در افراد دو دست، نیم کره های چپ و راست مغز بسیار متقارن هستند، یعنی ویژگی که چپ دست ها هم از آن برخوردارند. اما در افراد راست دست، نیم کره ی چپ مغز فعال تر است.

۴- بسیاری از آنها ابتدا چپ دست هستند

از آنجایی که دو دست ها و چپ دست ها بسیار شبیه هستند، طبیعی است که بعضی از دو دست ها ابتدا چپ دست بوده باشند. صدها سال، دیدگاه های نادرست و حتی خرافی در مورد چپ دستی وجود داشت. بسیاری از چپ دست ها از قرون وسطی تا قرن بیست و یکم تحت فشار زیادی قرار گرفتند تا از دست راست شان استفاده کنند و به همین دلیل در نهایت دو دست شدند. بعضی افراد هم بعد از صدمه دیدن دست مسلطشان، دو دست شدند.

۵- ممکن است در امور تحصیلی چندان توانمند نباشند

هرچند توانایی دو دستی از مغز نشأت می گیرد، افراد دو دست در مهارت های فیزیکی تواناتر هستند تا مهارت های ذهنی. احتمالاً دلیل این مسأله آن است که آنها در مقایسه با افراد تک دست، در آزمون های هوش عمومی عملکرد ضعیف تری دارند. طی تحقیقی در فنلاند بر روی امتحانات تحصیلی کودکان ۷ و ۸ ساله مشاهده شد، ۸۷ تن از ۸ هزار شرکت کننده ی پژوهش توانایی استفاده از هر دو دست خود را داشتند. احتمال ضعف در ریاضیات در دانش آموزان دو دست در مقایسه با دانش آموزان راست دست به میزان ۹۰ درصد بیشتر بود. احتمال ضعف های زبانی هم در دانش آموزان دو دست بیشتر بود.

۶- دو دستی با اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی مرتبط است

در تحقیق فوق الذکر مشاهده شد، احتمال بروز علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی در نوجوانان چپ دست و دو دست دو برابر بیشتر از راست دست ها بود. از میان نوجوان هایی که دچار این اختلال بودند، نشانه های اختلال در دو دست ها شدیدتر بود.

۷- میان دو دستی و شیزوفرنی هم ارتباط وجود دارد

ژن LRRTM1 که نقش مهمی در چپ دست شدن افراد دارد، خطر ابتلا به شیزوفرنی را هم بالا می برد. از آنجایی که مغز چپ دست ها و دو دست ها بسیار شبیه است، ریسک بروز این بیماری در افراد دو دست هم بالاتر است. از طرفی دیگر، احتمال چپ دستی یا دو دستی در افراد مبتلا به شیزوفرنی بیشتر از سایرین است.

۸- توانایی های بیشتری دارند

ویژگی دو دستی به افراد توانایی هایی بیشتری در فعالیت هایی مثل موسیقی، هنر و ورزش می بخشد. لئوناردو داوینچی، بن فرانکلین (یکی از بنیانگذاران ایالات متحده امریکا) و آلبرت انیشتین بعضی از مشهورترین دو دست های تاریخ هستند.

۹- احساسات انعطاف پذیرتری دارند

طی تحقیقی مشاهده شد احتمال تغییر در احساسات تحت تأثیر محیط در افراد دو دست بیشتر است. در این تحقیق پژوهشگران تلاش کردند احساسات خاصی را در شرکت کنندگان پژوهش به وجود آورند. افراد راست دست در برابر تغییرات احساسی شدید مقاوم تر از چپ دست ها بودند.

۱۰- ویژگی دو دستی اغلب با جا به جایی حسی همراه است

مغز افراد دو دست بسیار متقارن است؛ ویژگی ای که در افراد مبتلا به سینستزیا (Synesthesia) یا جا به جایی حسی هم وجود دارد. افراد مبتلا به سینستزیا قادرند رنگ ها را بشنوند، احساسات برای آن ها جنبه ی فیزیکی دارد یا حتی اعداد در نظرشان شخصیت دارند. همگی این موارد انواع مختلفی جا به جایی حسی هستند. در این حالت، از میان حواس پنجگانه، بیش از یک حس درگیر می شود. احتمال چپ دستی یا دو دستی در افراد مبتلا به سینستزیا بیشتر از افراد عادی است.



سیمرغ

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها