رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497051

نقش برجسته هلال احمر در مدیریت بحرانهای سال ۹۹

دکتر فرید ملکشاهی پزشک - در دوسال اخیر، عمده مطالبی که از جمعیت هلال احمر مخابره می شد مسائل حاشیه‌ای صورت گرفته در مهم ترین سازمان حمایتی و خدمت رسان کشور بود. امری که سرمایه اجتماعی و انسانی این سازمان غیردولتی و بین المللی را تحت الشعاع خود قرار داده بود. تا اینکه بعد از چندماه بلاتکلیفی، بالاخره در واپسین روزهای اسفند ۱۳۹۸ با انتخاب شورای عالی هلال احمر و ابلاغ رییس جمهوری اسلامی ایران، دکتر کریم همتی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران سکان این جمعیت را بدست گرفت.

صاحبنظران توسعه اعتقاد دارند که دنیای امروزه، دنیای سازمان ها است و گرداننده اصلی سازمان ها، نیروهای انسانی متخصص و کارآمد هستند. آنان هستند که به کالبد سازمان ها جان می بخشند و تحقق اهداف کلی و جزئی را میسر می سازند. هرچند که سازمان ها برای توسعه و پیشرفت بهینه، نیازمند منابع انسانی، مالی و فنی هستند اما مسلما سرمایه انسانی کارآمد، تعیین کننده سمت و سوی دیگر سرمایه ها است.
دکتر همتی رییس جمعیت هلال احمر که خود از مدیران ارشد و خوش نام وزارت بهداشت و هلال احمر می باشد همراه با تیم مدیریتی خود به همراه کارکنان و داوطلبان این سازمان در اواخر سال ۹۸ و براساس انتظارات ابلاغ شده ریاست جمهوری، همراه و همگام با وزارت بهداشت و سایر ارگان ها و نهادها به جهت کنترل بیماری کرونا در کشور، اقدامات خود را آغاز کردند که از جمله موثرترین اقدامات سازماندهی ۸۵۱ اکیپ این جمعیت در قالب ۵۷۰ پست عملیاتی و به استعداد بیش از ۵۰۰۰ نفر روز امدادگر می توان اشاره کرد که به غربالگری بیش از ۲۳ میلیون سرنشین در حدود ۹ میلیون خودرو اشاره کرد که حاصل آن شناسایی متجاوز از ۱۶ هزار فردمشکوک به بیماری کرونا بود که به مراکز بهداشتی و درمان ارجاع شدند
در روزهایی که بخاطر شیوع کرونا در شهرهای مختلف و افزایش بی سابقه تقاضا، کشور در تامین اقلام بهداشتی با مشکل مواجه شده بود سربازان سرخ پوش جمعیت هلال احمر در کارخانه های سها یک، سها دو و سازمان تدارکات این جمعیت بصورت ۲۴ ساعته، میلیون ها ماسک- دستکش و مواد ضد عفونی کننده تولید کردند و با کمک خیرین ۵۲ ونتیلاتور و با ارزش تقریبی بیش از ۹۰ میلیارد ریال را خریداری کرده و تحویل وزارت بهداشت نمودند.
از دیگر اقدامات تیم مدیریتی جمعیت هلال احمر در این دوران، رسیدگی خاص و اهدا ۲۵۰هزار بسته بهداشتی به اقشار مستضعف و اهدا۵۰۰هزار بسته بهداشتی به افراد درمعرض خطر و بیماران صعب العلاج و سرطانی بود.
به عنوان نمونه می توان از دستور ویژه رییس جمعیت هلال احمر برای راه اندازی درمانگاه صحرایی در شهر سردشت استان آذربایجان غربی اشاره کرد. مردم سردشت در دوران دفاع مقدس مورد حمله شیمیایی حکومت بعث عراق قرار گرفتند و بدلیل مشکلات ریوی بجای مانده از آن حملات، یکی از آسیب پذیرترین گروه ها در زمینه ابتلا به کرونا بودند.
تهیه و توزیع صدها هزار بسته حمایتی از اقشار آسیب پذیر در جنوب تهران- نیشابور- دره شهر- الشتر- سیستان و بلوچستان... از دیگر اقدامات جمعیت هلال احمر در دوران همه گیری کرونا در کشور بود.
یکی دیگر از مهم ترین اقدامات جمعیت هلال احمر در فروردین ۱۳۹۹ که اهمیت نیروهای انسانی توانمند و کارا را بیش از پیش نشان داد در حادثه سیل در استانهای بوشهر- هرمزگان- سیستان و بلوچستان و کرمان بود که حضور به موقع و تاثیرگذار دکتر همتی در استان کرمان و امدادگران و مدیران ارشد این جمعیت در سایر نقاط آسیب دیده ' نقش مهمی در کاهش آلام مردم سیل زده داشت.
از دیگر اقدامات خلاقانه رییس جمعیت هلال احمر می توان به دیپلماسی رسانه‌ای وی اشاره کرد؛که در مصاحبه با شبکه های بین المللی مانند viceآمریکا و العالم به نقش تحریم ها در افزایش مشکلات بیماران در ایران اشاره کرد.
برای یک سیستم حجیم امدادی حمایتی مانند هلال احمر ارتباطات برون سازمانی بسیار حائز اهمیت می باشد،نکته ای که دکتر همتی به خوبی به آن واقف است و در همین مدت کوتاه جلسات و تفاهم نامه‌هایی رو با سازمان پدافند غیرعامل،فرمانده نیروی زمینی ارتش؛معاون هماهنگ کننده ارتش؛رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ ؛سفیر سوییس؛رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار و امضا کرده است.
اگر جمعیت هلال احمر بتواند به عنوان واسطه‌ای قابل اعتماد و امین رفتار کند بیشترین سود به مردم نیازمند و آسیب دیده و بیشترین اعتماد هم نصیب کارکنان این سازمان خواهد شد.سیاستی که احساس می شود به درستی از سوی رییس جمعیت هلال احمر در پیش گرفته شده است به نحوی که رقم کمک های نقدی و غیر نقدی مردم به هلال احمر برای توزیع بین قشرهای اسیب پذیر و محروم به بیش از ۸۹۰ میلیارد ریال رسید.در راستای شفافیت مالی و اعتماد سازی جلساتی با مدیران موسسات خیریه و عام المنفعه برای همراهی و همکاری بیشتر برگزار شده است.
امسال از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام گذاری شده است،با توجه به این نامگذاری هلال احمر هم در اقدامی در خور تحسین در مجموعه تدارکات پزشکی خط تولید سالیانه ماسک سه لایه با ظرفیت ۷میلیون ماسک،۳۵۰هزار شیلد،یک میلیون لیتر محلول ضدعفونی و خط تولید آنژیوکت با ظرفیت ۷میلیون در سال را افتتاح و راه اندازی کرد.
یکی از نکات بارز مدیران گزارش عملکرد و در دسترس بودن آنها برای اهالی رسانه می باشد،موردی که می توان در تیم مدیریتی هلال احمر مشاهده کرد،
نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی،حضور در برنامه های خبری و اطلاع رسانی صداوسیما و گزارش آنلاین از طریق فضای مجازی از برجسته ترین نکات می باشد
ایران کشوری بلاخیز است وهر لحظه باید منتظر حادثه بود؛بنابراین برای حوادث بزرگ نیاز به آمادگی و هوشیاری می باشد که متاسفانه در بسیاری از حوادث ما غافلگیر شده‌ایم! تجربه حضور در بحران هایی مانند زلزله بم و سیل های سال گذشته و همچنین بازدیدهای سرزده و شبانه دکتر همتی از پایگاه های امداد و نجات و استان ها وبرگزاری مانورها و گزارش صریح و شفاف از ضعف ها و کمبود ها و آغاز رایزنی با ریاست جمهور و مسئولان دولتی برای برای رفع نیازها این نوید را میدهد که در آینده هلال احمر می تواند ظرفیت و پتانسیل های بیشتری برای پاسخ گویی در سوانح ایجاد کند. امید است در سایه این تلاش ها و همدلی مجموعه هلال احمر روزهای خوبی را برای هنوطنان عزیز در پیش رو داشته باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها