رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497182

پامپئو به کنگره: آمریکا دیگر هنگ‌کنگ را خودمختار نمیداند

ساعت 24 - وزیر خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرد واشنگتن هنگ‌کنگ را خودمختار نمی‌داند.

style="text-align:justify"> «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرد واشنگتن دیگر هنگ‌کنگ را خودمختار نمی‌داند.

در متن این اطلاعیه آمده است: «هفته گذشته، کنگره جمهوری‌ خلق چین قصد خود را برای تحمیل یکجانبه و دلخواهانه یک قانون امنیت ملی به هنگ‌کنگ اعلام کرد. تصمیم فاجعه‌بار پکن، تازه‌ترین اقدام از مجموعه اقداماتی است که خودمختاری و آزادی‌های هنگ‌کنگ را به طرز اساسی تضعیف کرده و وعده‌های خود چین به مردم هنگ‌کنگ ذیل یک معاهده بین‌المللی تنظیم‌شده در سازمان ملل را -یعنی 'بیانیه مشترک چین-انگلیس'- زیر سوال می‌برد.»

پامپئو خاطرنشان کرده وزارت خارجه آمریکا به موجب قوانین مصوب این کشور ملزم است وضعیت استقلال هنگ‌کنگ از چین را مورد ارزیابی قرار دهد.

او سپس ادعا کرده است: «اینجانب بعد از بررسی دقیق تحولات رخ‌داده طی دوره گزارش‌دهی امروز به اطلاع کنگره رساندم که نمی‌توان قوانین ایالات متحده آمریکا در قبال هنگ‌کنگ را به همان شکلی که قبل از جولای ۱۹۹۷ اعمال می‌شدند به کار برد. هیچ انسان عاقلی امروزه با توجه به واقعیت‌های میدانی نمی‌تواند اظهار کند که هنگ‌کنگ خودمختاری زیادی از چین دارد.»

دولت آمریکا سال گذشته در پی اقدامی مداخله‌جویانه در امور داخلی چین و در راستای حمایت از معترضان هنگ‌کنگی، لایحه «حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ» را به تصویب رساند.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی نیز در اظهاراتی مداخله‌جویانه، مطرح شدن لایحه ملی هنگ‌کنگ از سوی چین را محکوم کرد. وی روز جمعه در بیانیه‌ای نوشت: «ایالات متحده پیشنهاد یک‌جانبه و خصمانه برای تحمیل لایحه امنیت ملی بر هنگ‌کنگ را محکوم می‌کند.»

سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات بوده است و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و همچنین تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند هر چند آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها