رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497207

پیش‌بینی برداشت ۴۶۰ هزار تن گندم در لرستان

ساعت24 - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: پیش‌بینی می‌شود ۴۶۰ هزار تن گندم در سال زراعی ۹۹- ۹۸ از مزارع گندم استان برداشت شود.

برداشت گندم دیم در کلات.
چنگیز ابراهیمی هفتم خردادماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: برداشت محصولات زراعی از اوایل خردادماه شروع و در اواخر مردادماه در لرستان به پایان می‌رسد و این بازه زمانی ۹۰ روزه برای کشاورزی استان فوق‌العاده حائز اهمیت بوده و باید به‌خوبی آن را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: محصولات زراعی گندم، جو و دانه روغنی کلزا نقش بسیار ارزشمندی در تغذیه، سلامت، اقتصاد و معیشت مردم دارد و با توجه به این مهم، مدیریت مراحل تولید این محصولات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، در همین راستا مراحل کاشت و داشت به‌خوبی انجام شده و سازمان جهاد کشاورزی استان به‌عنوان متولی بخش کشاورزی در این مراحل به‌خوبی اعلام مدیریت نموده و مزارع آبی و دیم بسیار خوبی در سطح استان داریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: در بعضی از مناطق شمالی استان و در مرحله داشت همچنان مبارزه برعلیه عوامل خسارت‌زای گیاهی شامل بیماری‌های برگی، سن گندم و علف‌های هرز در حال انجام است که در همین راستا در سطح ۲۶۰ هزار هکتار از مزارع استان مبارزه برعلیه علف‌های هرز، بیش از ۳۵ هزار هکتار مبارزه با سن گندم و ۲۵ هزار هکتار مبارزه برعلیه بیماری‌های برگی انجام شده است.

ابراهیمی ادامه داد: در مرحله برداشت که برای ما فوق‌العاده حائز اهمیت است نیز اعمال مدیریت می‌کنیم که در این زمینه هماهنگی و مکاتبات لازم با دستگاه‌های مختلف در زمینه خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان انجام شده است.

وی افزود: برداشت محصولات کشاورزی خصوصاً غلات در استان توسط ۱۵۰۰ دستگاه کمباین (تعداد ۲۸۰ دستگاه کمباین بومی بوده و ۱۲۲۰ دستگاه کمباین مهاجر) انجام می‌شود و جهت تأمین سوخت این کمباین‌ها تدارک لازم در نظر گرفته شده است و نظارت فنی بر عملکرد کمباین‌ها توسط ۲۵ اکیپ برداشت که از شرکت‌های خصوصی هستند و در هر مرکز خدمات جهاد کشاورزی نیز یک اکیپ برداشت حضور داشته و بر عملکرد فنی و کارکرد کمباین‌ها نظارت دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم گندم ۲۵۰۰ تومان تعیین شده است، اضافه کرد: ۵۰ مرکز خرید گندم با پراکنش مناسب در سطح استان تا پاسی از شب فعال بوده و اقدام به خرید گندم کشاورزان می‌کنند.

ابراهیمی سطح زیر کشت گندم استان را ۲۴۰ هزار هکتار اعلام و پیش‌بینی کرد از این مقدار سطح زیر کشت در سال جاری ۴۶۰ هزار تن گندم تولید و بین ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف نیاز از کشاورزان خریداری شود.

وی بیان کرد: این مقدار تولید گندم پیش‌بینی اولیه بوده، اما عوامل بسیار زیادی در تولید گندم از جمله؛ خشکسالی و عدم بارندگی در زمان مناسب تأثیرگذار هستند و قطعاً پیش‌بینی تولید گندم استان دچار تغییراتی خواهد شد و متأسفانه وضعیت اقلیمی و تغییر شرایط اقلیمی در لرستان به‌گونه‌ای شده است که در دو ماه مهم و حیاتی (فروردین و اردیبهشت) با کاهش بارندگی مواجه شده‌ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: چنانچه به دیم‌زارهای لرستان که در شرایط موجود خسارت می‌بینند و تنش خشکسالی، عملکرد تولید آن‌ها را پایین آورده است، یک‌بار بارندگی مؤثر در حد ۲۰ میلی‌متر و یا آبیاری تکمیلی داشته باشیم، عملکرد تولید محصولات در مزارع استان از ۵۰۰ کیلوگرم در شرایط موجود به یک تا یک و نیم تن و حتی در بعضی مزارع بین ٢ تا ٣ تن افزایش می‌یابد ولی در شرایط موجود در هر هکتار مزرعه، حداقل ۸۰۰ تا ١٠٠٠ کیلوگرم ضرر می‌کنیم که در واقع به اقتصاد کشاورز، اقتصاد استان و اقتصاد کل کشور خسارت وارد می‌شود و این در حالی است که ظرفیت آبی و خاکی استان بی‌نظیر بوده و متأسفانه ۸ میلیارد مترمکعب آب در استان لرستان تولید می‌شود و ما نتوانستیم به اندازه ۳۰ درصد از این پتانسیل استفاده کنیم.

ابراهیمی عنوان کرد: مدیریت ارشد استان و سازمان جهاد کشاورزی استان، خواستار تغییر نگرش وزارت نیرو در تخصیص آب به کشاورزی استان، جهت آبی کردن مزارع و به‌ویژه آبیاری‌های تکمیلی مزارع جهت افزایش تولید و عملکرد است.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها