رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497281

خبرهای مهم وزیر دفاع: عمق حضور نیروهای مسلح ایران را در آب‌های آزاد افزایش خواهیم داد/ کمربند امنیت خلیج فارس محکم‌تر میشود

ساعت24-وزیر دفاع با اشاره به تحویل ناوشکن دماوند، ناو موشک انداز سپهر، انواع زیردریایی های سبک و نیمه سنگین از جمله غدیر و فاتح به نیروهای مسلح گفت: کمربند امنیت خلیج‌فارس و به ویژه تنگه حیاتی هرمز محکم تر خواهد شد.

امیر سرتیپ حاتمی، در مراسم تحویل دهی شناورهای تندروی هجومی و رزمی از نوع عاشورا، ذوالفقار و حیدر به نیروی دریایی سپاه پاسداران که با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و امیر دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: به طور حتم در سال جهش تولید و با تبعیت از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه قدرت و توانایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی باید در شان و تراز نظام اسلامی و تاریخ این کشور باشد عمق حضور در آبهای آزاد را با طراحی، ساخت و تولید انواع شناورهای سطحی و زیر سطحی افزایش خواهیم داد و به طور کل شاهد افزایش میزان تولید در حوزه های مختلف رزم زمینی، دریایی، هوایی، الکترونیک و هوافضا خواهیم بود.

وزیر دفاع شناورهای تحویل شده به سپاه پاسداران را در کلاس عاشورا، ذوالفقار، حیدر و... برشمرد و در این باره گفت: این شناورها با همت متخصصین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و تولید شده است و از قابلیت های پیشرفته ی خوبی در حوزه رزم دریایی برخوردار می باشد که از جمله آنها هوشمندی، رادار گریزی، تحرک بالا و سرعت بالا آنها اشاره کرد.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد تجهیزات بکار رفته در این شناورها ساخت داخل بوده و تمامی سامانه ها و سیستم های هدایت آتش، سلاح ها و مخابرات، رادارها و سیستم کنترل و مانیتورینگ و پردازش گر بومی و ساخت وزارت دفاع است.

امیر سرتیپ حاتمی با اشاره به وجود آبراه های مهم در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران با ۵ هزار کیلومتر مرز آبی، سواحل و ذخایر متعدد دریایی در کنار ذخایر قابل توجه و عظیم نفت و گاز در عمق دریاها همواره کانون توجه قدرت ها بوده و خواهد بود.

وزیر دفاع در بیان اهمیت خلیج فارس به عنوان یک مکان اقتدار آفرین برای ایران اسلامی اظهار داشت: این خلیج محل اتصال کشورهای جنوب غربی آسیا به شمار می‌آید که به آن موقعیت ژئوپولیتیک خاصی بخشیده است، خلیج فارس بعنوان بزرگترین و مهم ترین مرکز ارتباطی میان سه قاره با وجود منابع غنی و ارتباط این خلیج با مناطق آبی بزرگ جهان، سبب شده تا این منطقه یکی از مناطق مهم راهبردی دنیا قلمداد شود.

امیر حاتمی با اشاره به حساسیت این منطقه و نقش بازیگران بین‌المللی برای دسترسی به خلیج فارس گفت: سابقه حضور فیزیکی و نظامی کشورهای قدرتمند به گذشته های دور مانند حضور نظامی کشورهایی چون پرتغال، هلند، فرانسه، انگلستان و آمریکا برمی گردد و اکنون نیز ابرقدرتها تمام تلاش خود را جهت حضور مستقیم در منطقه شدت می بخشد.

وزیر دفاع وجود تنگه هرمز در منطقه خلیج فارس را شاهراهی حیاتی برای جمهوری اسلامی دانست و گفت: بیشتر سوخت مصرفی جهان صنعتی از این تنگه استراتژیک به سایر کشورهای دنیا انتقال می یابد و حفظ امنیت این منطقه در کانون تمرکز و توجه جمهوری اسلامی قرار دارد و حتی تصمیمات استراتژیک سیاست خارجی همواره با در نظر گرفتن اهمیت این منطقه اتخاذ و تدوین می شود.

حاتمی با اشاره به رزمایش مهم سه جانبه ایران، روسیه، چین در شمال اقیانوس هند محل تلاقی ۳ تنگه بسیار کلیدی جهان گفت: بیش از نیمی از تجارت جهان از این ۳ تنگه انجام می شود و با عنوان مثلث طلایی از آن یاد می شود، مسئله حفظ امنیت این سه تنگه در شرایط کنونی جهان یکی از مسائل مهم بین المللی است چرا که قدرت های جهانی برای تسلط بر امنیت این تنگه ها تلاش می کنند و این موضوع زمینه رویارویی های بزرگی را میان قدرت ها به وجود آورده است.

امیر حاتمی با اشاره به اهمیت تنگه هرمز بعنوان مورد مناقشه ترین تنگه در سراسر جهان گفت: هر چند حفظ امنیت این تنگه بر عهده ایران است اما تلاش برای ناامن سازی آن از سوی گروهی از دولت های فرامنطقه ای دهه هاست که ادامه دارد.

وی با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس از دهه ۱۹۸۰ میلادی گفت: مسئله نا امن سازی خلیج فارس و تنگه هرمز برای بهانه سازی برای تسلط بیشتر آمریکا به صورت پیوسته دنبال می شود و آمریکا در اقدام اخیر خود سعی کرد تا از طریق ایجاد یک اختلاف نظامی ضد ایرانی با حضور تعدادی از متحدان منطقه ای و فرامنطقه‌ای‌اش امنیت این آبراه بین المللی را به مخاطره بیاندازد و تلاش کند تا با تسلط ایران بر این آبراه جهانی مقابله کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها