رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502267

چرا کشورهای خاورمیانه بعد از کرونا،فیلترینگ را لغو کردند؟

ساعت 24-شیوع کرونا در جهان بار دیگر قدرت شبکه‌های اجتماعی را به رخ کشید و کشورهایی را که سابقه طولانی در فیلتر این اپلیکیشن‌های محبوب در جهان داشتند نیز مجبور کرد تا در سیاست‌های خود بازنگری کنند. رفع محدودیت‌های اپلیکیشن‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس به بسیاری از کسب و کارها کمک کرد تا از این روزنه، کمبود فروش ناشی از بسته بودن فروشگاه‌ها را جبران کنند.

خبر
برخی کشورهای خاورمیانه ازجمله کشورهای حوزه خلیج فارس به منظور مدیریت بهتر کرونا و راحتی شهروندان، مجبور شدند محدودیت‌های اعمال شده روی برخی از این پلتفرم‌ها را بردارند که هرچند تأکید شده است این تغییر سیاست، مقطعی است و رفع فیلتر به‌صورت موقت انجام شده، برخی آن را نقطه عطفی در روند حضور این پلتفرم‌ها در کشورهای عربی می‌دانند.

یک پیروزی بزرگ
امارات متحده عربی و عمان در 14 مارس 2020 قوانین سختگیرانه خود در این زمینه را اندکی آسان‌تر کردند و قطر هم به‌دنبال این کشورها تصمیمات جدیدی اتخاذ کرد. به‌عنوان مثال سازمان تنظیم مقررات ارتباطات امارات متحده عربی(RTA)، به منظور اجرای فاصله گذاری‌های هوشمند، آموزش از راه دور و...پلتفرم‌های مایکروسافت تیمز(Microsoft Teams) و Skype for Business را به طور موقت بدون فیلتر در اختیار مردم قرار داد. از دیگر پلتفرم‌ها می‌توان به هنگ آوتز گوگل و همچنین اپلیکیشن‌های مربوط به ویدئوکنفرانس ازجمله زوم Zoom)، Webex سیسکو، Avaya Spaces، (BlueJeans و همچنین Slack همچنین اپلیکیشن Blackboard که ویژه دانش‌آموزان است اشاره کرد. با وجودی که اکنون Skype for Businessبه صورت موقت در دسترس کاربران اماراتی قرار دارد ولی اسکایپ، واتس اپ و فیس تایم در این کشور همچنان مسدود است.
در امارات متحده عربی همچنین کمپانی‌های دولتی یک اپلیکیشن جدید با نام UAE Voico را به مردم معرفی کردند که به مردم اجازه می‌دهد تماس‌های صوتی و تصویری رایگان برقرار کنند اما با این حال استقبال مردم از اپلیکیشن‌های خارجی بیشتر است چراکه استفاده از آن را راحت‌تر می‌دانند. گفتنی است پیش از این هم اپلیکیشنی با نام ToTok در امارات، طرفداران بسیاری داشت. گزارش middleeasteye نشان می‌دهد تعداد دانلود این اپلیکیشن رایگان از گوگل پلی و اپ استور بسیار بالا بود اما پس از انتشار گزارشی درباره شنود این اپ از کاربران، ToTok از گوگل پلی و اپ استور حذف شد و مردم هم دیگر رغبتی به استفاده از آن نداشتند.گفتنی است مردم امارات متحده عربی پیش از این تنها می‌توانستند از طریق فیلترشکن از این پلتفرم‌ها استفاده کنند که البته این کار جریمه 136هزار دلاری و مجازات زندان به همراه داشت.
دولت عمان نیز در دوران کرونا، استفاده ساکنان این کشور را از اپلیکیشن‌هایی همچون گوگل میت، زوم، WebEXو همچنین اسکایپ آزاد کرد تا مردم بتوانند ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، با اعضای خانواده و دوستان شان ارتباط داشته باشند. درعمان همچنین برای راحت‌تر شدن آموزش از راه دور وب سایت‌هایی با دامنه edu.om در اختیار دانش‌آموزان و والدین آنها و همچنین دانشجویان، معلمان و استادان دانشگاه قرار گرفت تا از تحمیل هرگونه هزینه اضافی به آنها پیشگیری شود. در قطر نیز مایکروسافت تیمز و زوم در دسترس شهروندان در دوران کرونا قرار گرفت.
در مجموع رفع محدودیت‌های اپلیکیشن‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس به بسیاری از کسب و کارها کمک کرد تا از این روزنه، کمبود فروش ناشی از بسته بودن فروشگاه‌ها را جبران کنند. در این میان هنرمندان، فروشندگان لوازم ورزشی، مربیان باشگاه‌ها، مشاوران و.. در امارات بیش از همه از این موقعیت بهره گرفتند تا هم سرویس‌های خود را بدون دردسر ارائه بدهند و هم مشکلات مردم بدون خروج از خانه حل شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها