رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502624

معنای تست مثبت فوتبالیستها، لزوماً به معنای ابتلا به کرونا نیست

ساعت24- رئیس مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران (ایفمارک) درخصوص ابتلای بازیکنان تیم‌ها به روزنامه«ایران» گفت: «طبق ابلاغیه جدیدی که از سوی وزارت بهداشت و درمان صادر شد، شرایط تست دادن تغییر کرده است. طبق این ابلاغیه، افراد سالم تست نمی‌دهند، بازیکنانی که تست آنها مثبت اعلام شده، ناقلین بدون علامت هستند و لزوماً به معنای ابتلا نیست. تست‌های منفی هم به معنای ناقل نبودن نیست چرا که درصد خطا در تست pcr بالاست. یعنی ممکن است فردی مبتلا باشد اما جواب تست او منفی باشد.»

هراتیان
زهره هراتیان ادامه داد: «باید پروتکل‌های بهداشتی توسط باشگاه‌ها و بهداشت فردی توسط افراد رعایت شود. باید کسانی تست بدهند که بالای 60 سال باشند، سابقه تماس داشته باشند که البته این موضوع مختص فوتبال و ورزش نیست. فوتبالیست‌ها طبق این تعریفی که وزارت بهداشت انجام داده، قرار نمی‌گیرند به همین دلیل ما باید جلسات متعددی برگزار و پروتکل‌ها را به روز کنیم.»
هراتیان درخصوص اقدامات ایفمارک بیان داشت: «ایفمارک به کمک واحد آی تی سازمان لیگ، نرم‌افزاری را طراحی کرده که این اپلیکیشن برای همه ورزشکاران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای قابل نصب روی گوشی‌های موبایل‌شان است. این افراد موظف خواهند بود روزانه علائم و اطلاعاتی را که از آنها می‌پرسیم به ما از طریق تلفن همراه‌شان بدهند و ما این اطلاعات را به صورت لحظه‌ای بررسی می‌کنیم. تمامی بازیکنان، مربیان و اهالی فوتبال هر روز از طریق این اپلیکیشن چک خواهند شد.»
رئیس ایفمارک ادامه داد: «مشکلاتی که در لیگ حرفه‌ای به وجود آمده ما را به این سمت می‌برد. در حال حاضر شرایط دنیا به گونه‌ای شده که میزان شیوع بالا رفته به این دلیل کیت تخصصی باید برای کسی استفاده شود که علامت دارد. اینکه ما ورزشکاران سالم‌مان را مرتب و به بهانه بازی‌ها تست pcr بگیریم، عادلانه نیست. از همان زمانی که پروتکل به ما ابلاغ شد، مخالف تست pcr فوتبالیست‌ها بودم.»

او ادامه داد: «اگر می‌بینیم که در کشوری همچون آلمان این اتفاق می‌افتد، آنها در حال کار تحقیقاتی هستند. لیگ قطر پیش از آغاز مسابقات یک تست گرفت و همه بازیکنان به قرنطینه رفتند و مسابقات در حال برگزاری است. در لیگ ترکیه هم پیش از برگزاری مسابقات تست دادند و بقیه را در اختیار باشگاه‌ها قرار دادند و گفتند اگر پزشک تیم شک داشت، تست بگیرد. با این روش نمی‌توانیم زندگی کنیم. فیفا می‌گوید ما به زندگی نرمال برنمی‌گردیم و باید زندگی جدید نرمال را داشته باشیم. زندگی نرمال جدید هم با تست نمی‌گذرد. چند درصد آن افرادی که در لیگ تست‌شان مثبت شد، کرونا داشتند؟ هنوز آماری نیامده چرا که اینها مبتلا به بیماری کووید19 نیستند و ناقل بدون علامت هستند. لیگ ما باید به سمتی برود تا بخش آموزش و خوداظهاری، فرهنگ‌سازی و پررنگ شود، مرحله بعد کادر پزشکی تیم‌ها وارد شوند و نفرات را قرنطینه کنند. الان هم بحث ابتلای بازیکنان استقلال و فولاد در حد حرف و حدیث است و هنوز رسماً اعلام نشده. در ضمن تعطیلی لیگ پروسه دارد و این گونه نیست که به یکباره بگوییم مسابقات تعطیل است.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها