رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502635

افت قیمت‌ها در بازار اجاره با مصوبه دولت برای تمدید قراردادها

ساعت24- بسته سیاسی دولت با هدف تنظیم‌گری بازار اجاره و جلوگیری از جابجایی مستاجران، تاثیر مثبتی در افت قیمت‌ها در بازار اجاره داشته که به اعتقاد واسطه‌های ملکی ریشه در تمدید خودکار قراردادهای اجاره و کاهش جو روانی ناشی از مراجعات مردم به بنگاه‌های املاکی است.

مسکن
تابستان امسال برای«موجران» و«مستاجران» با سال‌های قبل تفاوت چشمگیری دارد،بهانه این تغییر بزرگ و کارساز هم انتشار ویروس کرونا است که منجر به تدبیر دولت برای بخش اجاره با هدف کاهش زنجیره انتقال ویروس ناشی ازجابجایی‌ها و اسباب کشی مستاجران است که اتفاقا روی وضعیت قیمت‌ها هم تاثیر گذاشته است.

بر اساس مصوبه دولت که با هدف تنظیم‌گری بازار اجاره در ستاد مقابله با کرونا تصویب شد و در سراسر کشور لازم‌الاجراست،امسال موجران نمی‌توانند مستاجران خود را«جواب» کنند و به جای آن باید برای تمدید قرارداد آن هم با نرخ‌های مصوب آماده باشند.

این قانون که سال‌ها است در کشورهای اروپایی اجرایی می‌شود و بر اساس آن صاحبخانه نمی‌تواند مستأجر را جابجا کند مگر اینکه از مستأجر شکایت شود و یا گزارشی مبنی بر همکاری‌های غیرقانونی در ملک اجاره داده شده انجام شود، برای اولین بار در تابستان امسال در حال اجرا در کشور است.

یک واسطه ملکی در منطقه ۵ تهران درخصوص تاثیر مصوبه دولت برای تمدید خودکار قراردادهای اجاره با نرخ‌های مصوب به خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت:در خرداد ماه امسال در محلاتی از منطقه ۵ تهران قیمت رهن خانه‌های نوساز به بیش از ۴ میلیون تومان و خانه‌های چند سال ساخت به بیش از ۲میلیون ۵۰۰هزار تومان افزایش یافته بود، اما اکنون و در آستانه رسیدن به نیمه تیرماه شاهد افت قیمت‌ها تا متری ۷۰۰ هزار تومان هستیم.

وی توضیح می‌دهد: مراجعات مردم به بنگاه‌های املاکی برای پیداکردن خانه کاهش یافته و همین موضوع جو روانی و هیجانی را دربازار اجاره کاهش داده است، از طرفی زمزمه اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی موجب افزایش فایل‌های رهن و اجاره شده است که می‌تواند جوابگوی نیاز مستاجران جدید پایتخت باشد.

این واسطه ملکی به ایرنا گفت: از طرفی موجران نمی‌توانند به بهانه افزایش قیمت‌ها در بازارهای موازی، پیشنهاد نرخ‌های ۴ تا ۵ برابری را نسبت به قراردادهای اجاره در سال‌های گذشته داشته باشند. همچنین اگر موجری بر قیمت‌های گران اصرار داشته باشد و مستاجر نپذیرد نمی‌تواند حکم تخلیه برای مستاجر خود بگیرد.

این واسطه ملکی معتقد است که ایجاد سقف قیمتی ۲۵ درصدی برای رشد اجاره بها در پایتخت، توانسته از جو هیجانی که بازار اجاره را اسیر خود کرده بود، بکاهد. اکنون مالکان نیز خانه‌های خود را با قیمت‌های منصافانه تری در معرض اجاره قرار می‌دهند و از طرفی از آنجایی که نمی‌توانند اقدام به «جواب کردن» مستاجر خود کنند ارزش مستاجر خوب را درک کرده و بیشتر به دنبال یافتن مستاجری قانونمدار تا اجاره خانه خود به بالاترین مبلغ هستند.

هفته پیش نیز وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که وضعیت لجام گسیخته قیمت مسکن و اجاره بها مهار شده است و پیش بینی کرد با اختصاص وام ودیعه به مستاجران، جو روانی در بازار اجاره بیش از گذشته کنترل شود.

بسیاری از کارشناسان نگران حذف مستاجران قدیمی پایتخت و کوچ آن‌ها به شهرک‌های اطراف هستند که برنامه دولت در مقابل این نگرانی، حمایت مالی از مستاجران با اعطای وام ودیعه مسکن است.

این وام قرار است به مالکان به عنوان ودیعه داده شود و با پایان قرارداد اجاره بین مالک و مستاجر، به بانک بازگردانده می‌شود و رقم آن نیز تا پایان تیر ماه اعلام خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها