رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502657

اولین حمله کووید-۱۹ به مجلس یازدهم

سرنوشت رفراندوم درون‌پارلمانی علیه روحانی

ساعت 24-آنچه با توجه به حضور نام حاجی‌دلیگانی، دبیر هیات‌رییسه مجلس میان نمایندگان مبتلا به کرونا محل پرسش است، سرنوشت استمزاج او از همکارانش برای «استیضاح» یا «طرح سوال» از حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری است.

خبر
«کرونا هنوز تمام نشده»، این کلیشه‌ای‌ترین جمله این روزهای ایران است. در شرایطی که از دانشگاه‌ها گرفته تا ادارات دولتی و خصوصی تقریبا به روند عادی کار خود برگشته‌اند و وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز که بار اصلی انتقال شهروندان در کلانشهرها را برعهده دارند، روزبه‌روز با ازدحام بیشتر جمعیت مواجه می‌شوند، خبرها از شیوع موج دوم کرونا در ایران حکایت دارد و شاید به همین دلیل است که رهبری و رییس‌جمهوری با استفاده از ماسک می‌کوشند پیامی واضح و آشکار را به مخاطبان منتقل کنند.

مجلس شورای اسلامی هم که به ‌واسطه ارتباط تنگاتنگ نمایندگانش با مردم در دور نخست شیوع کرونا در ایران به عنوان یکی از محل‌های شیوع این ویروس از سوی وزارت بهداشت اعلام و برای مدتی تعطیل شده بود، حالا و در مجلس یازدهم دوباره شاهد شیوع کووید-۱۹ است. «حسینعلی حاجی‌دلیگانی»، نماینده اصفهان و عضو هیات‌رییسه مجلس، «محمدمهدی زاهدی»، نماینده کرمان و رییس کمیسیون آموزش مجلس دهم، «محمدطلا مظلومی»، نماینده بهبهان، «سیدمحمد موحد» نماینده کهگیلویه و «علیرضا ورناصری»، نماینده مسجد سلیمان براساس آنچه خبرگزاری تسنیم منتشر کرده، از جمله نمایندگان مبتلا به کرونا در مجلس یازدهم به شمار می‌روند. این میان، حاجی‌دلیگانی در اظهاراتی که ایسنا آن را منتشر کرده، با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی از سوی جامعه گفته که «می‌شود هم کارهای روزمره را انجام داد و هم مسائل بهداشتی را رعایت کرد. باید بدانیم خطر خیلی نزدیک است ولی اگر رعایت کنیم مشکلی ایجاد نمی‌شود.»

سرنوشت یک استمزاج

بدین‌ترتیب و باتوجه به حضور نام حاجی‌دلیگانی، دبیر هیات‌رییسه مجلس میان نمایندگان مبتلا به کرونا، آنچه محل پرسش است، سرنوشت استمزاج او از همکارانش برای «استیضاح» یا «طرح سوال» از حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری است. او در مرقومه خود خطاب به همکارانش از آنان خواسته بود که نتیجه تصمیم خود را حداکثر تا پایان روز شنبه به اطلاع او برسانند ولی باتوجه به ابتلایش به کرونا، به نظر می‌رسد این مهلت برای نمایندگان مجلس بنابر قانونی نانوشته تمدیدشده و حداقل تا یک هفته آینده خبری از پیگیری این مهم در پارلمان نباشد؛ چنانکه یکی از مسوولان دفتر حاجی‌دلیگانی به «اعتماد» گفته است که او «حداقل در یک هفته آینده در خانه در قرنطینه خواهند بود و برای نتیجه این مساله (سوال یا استیضاح رییس‌جمهوری) باید منتظر بازگشت‌شان به مجلس بمانید.»

با این حال حاجی‌دلیگانی خود در جریان گفت‌وگویش با ایسنا زمانی برای حضور دوباره‌اش در مجلس مشخص نکرده و گفته که «برای بازگشت به مجلس پس از طی دوره درمان، تست مجدد خواهد داد» از این رو به نظر می‌رسد تنها راه نمایندگان برای به جریان افتادن دوباره مساله سوال یا استیضاح رییس‌جمهوری، توسل دیگر به اصفهانی عضو هیات‌رییسه یعنی موسوی لارگانی باشد. این نماینده مجلس نیز همچون حاجی‌دلیگانی و البته احمد امیرآبادی فراهانی که پیش از این دو تن روحانی را تهدید به طرح سوال به‌دلیل نابسامانی‌های اقتصادی کرده بود، پیگیر کشاندن رییس‌جمهوری به پارلمان است و در همین راستا به خبرگزاری تسنیم گفته که «این سوال در راستای بخش نظارتی مجلس تدوین شده و روز یکشنبه برای این طرح امضا جمع‌آوری خواهد شد. یک چهارم نمایندگان مجلس باید این طرح را امضا کنند تا به جریان بیفتد؛ البته با نمایندگان در این زمینه گفت‌وگوهای اولیه انجام شده و آنها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا این طرح را امضا کنند.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها