رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502922

منشا بوی نامطبوع تهران همچنان مبهم

ساعت24- طی دو سال گذشته شهروندان تهرانی گزارش‌هایی از استشمام بوی نامطبوعی در برخی مناطق پایتخت دادند و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره منشا و علت این بو شد که سیستم فاضلاب شهری، مرکز دفع و پردازش پسماند آرادکوه، گوگرد، آمونیاک از جمله آن‌ها بود اما معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران می‌گوید: هنوز منشا مشخصی برای بوی نامطبوع تهران شناسایی‌ نشده است.

تهران
محمد رستگاری ادامه داد: منشا بوی نامطبوعی که سال گذشته در تهران منتشر شد، شناساسایی نشده است البته فرضیه‌های مختلفی برای آن مطرح شد، جلسات مختلفی نیز برای آن برگزار کردیم و استاندار تهران نیز به‌جد پیگیر این موضوع بود و چند جلسه نیز به همین منظور برگزار کرد اما در نهایت به این نتیجه رسید که از یک مجموعه دانشگاهی کمک بگیریم چون محیط زیست از لحاظ علمی نتوانست منشا این بو را شناسایی کند.

وی درباره همکاری با مجموعه‌های دانشگاهی گفت: جلسات متعددی با دانشگاه‌ها برگزار شد که همچنان ادامه دارد اما هنوز به نتیجه‌ قابل ارایه‌ای منتج نشده است.

رستگاری در ادامه با اشاره به اینکه قوی‌ترین فرضیه درباره منشا بوی نامطبوع شهر تهران این است که این بو همان بوی جنوب تهران (مسیر فرودگاه امام خمینی) است، اظهار کرد: کانون‌های مختلفی در جنوب تهران وجود دارند که بوی نامطبوع را تولید می‌کنند و در تمام مواقعی که بوی نامطبوع در شهر تهران استشمام شد جهت باد نیز جنوب به شمال بود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران اضافه کرد: یک سری از پارامترهای هواشناسی از جمله جهت باد، سرعت باد و فشار باید مدنظر قرار گیرد و همکاران ما در حال بررسی هستند تا مشخص کنند آیا امکان دارد اثرات تجمعی این پارامترها منجربه انتشار بوی نامطبوع جنوب تهران به شهر تهران شود؟ با این حال واقعیت این است که منشا بوی نامطبوع شهر تهران برای ما نیز ابهام دارد.

رستگاری در پاسخ به این پرسش که خریداری و نصب دستگاه‌های شناسایی منشا بو به کجا رسید و آیا کمکی به شناسایی منشا بوی نامطبوع کرده است، گفت: شهرداری تهران چند دستگاه تشخیص بو و اداره کل محیط زیست استان تهران نیز تعدادی دستگاه پرتابل خریداری کرده است بنابراین هر جایی که بویی استشمام می‌شود همکاران ما خودشان را به آن نقطه می‌رسانند چراکه تعداد دستگاه‌ها محدود است.

وی ادامه داد: منشا بوی نامطبوع را نمی‌توان با کمک این دستگاه‌ها پیدا کرد اما می‌توانیم نوع بو را به کمک آن‌ها تشخیص دهیم یعنی چه نوع گاز یا آلاینده‌ای در آن نقطه‌ای وجود دارد که بوی نامطبوع استشمام می‌شود؟

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران درباره نوع بوی نامطبوعی که در شهر تهران استشمام شد، اظهار کرد: طی روزهایی که این بو استشمام شد، پارامترهای مختلفی را اندازه‌گیری کردیم. در آن زمان هم آمونیاک و هم H2S(سولفید هیدروژن) را اندازه‌گیری کردی. این دو پارامتر در هوا وجود داشتند اما غلظت آن‌ها به اندازه‌ای نبود که بتواند با این شدت بو ایجاد کند.

رستگاری در پایان با اشاره به اینکه برای شناسایی منبع بو باید مطالعات علمی‌تری صورت گیرد، گفت:‌ درباره منشا بوی نامطبوع شهر تهران باید به یک نتایجی دست پیدا کنیم سپس آن را اعلام خواهیم کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها