رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502938

درست "ماسک" بزنید/ کرونا تغییر ماهیت نداده است

ساعت24- یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه ماهیت کرونا ویروس تغییری نکرده، بلکه تغییر رفتار مردم منجر به افزایش سرعت بیماری‌زایی آن شده، درباره وضعیت بیماری در پاییز و همزمانی آن با آنفلوانزا توضیحاتی ارائه کرد.

کرونا
دکتر مینو محرز درباره احتمال جهش ویروس کرونا، گفت: در حال حاضر بحث جهش یافتن ویروس کرونا مطرح نیست، بلکه مساله اصلی این است که متاسفانه بسیاری از افراد جامعه مباحث مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، رفت و آمدها و برگزاری مراسم عروسی و عزاداری را آغاز کردند و خانواده‌ها در کنار یکدیگر بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی قرار گرفته‌اند که منجر به افزایش سرعت ابتلا به بیماری کووید-۱۹، به ویژه ابتلای خانوادگی شده است.

کرونا تغییر ماهیت نداده است
وی با بیان اینکه بنابراین ویروس کرونا تغییر ماهیت نداشته، بلکه رفتار مردم در برابر کرونا تغییر کرده است، افزود: در حال حاضر استفاده از ماسک اجباری شده و به نوعی این اقدام بهترین کار جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا محسوب می‌شود. البته تاکید می‌کنم که ماسک باید به صورت درست استفاده شود.

درست ماسک بزنیم
محرز تاکید کرد: قطعا با استفاده درست از ماسک روند ابتلا و طبیعتا بستری و مرگ‌ و میر کاهش خواهد یافت. منتها گاهی می‌بینیم که برخی افراد ماسک زدند، اما آن را زیر چانه قرار داده‌اند. در حالی که باید درست از ماسک استفاده کنند؛ به طوری که تمام قسمت بینی و دهان را بپوشانند.

وی همچنین گفت: در عین حال در محل‌های تجمعی که افراد مدت طولانی در آن جا قرار دارند، بحث فاصله‌گذاری را رعایت کنند. بنابراین سرعت بیماری زایی ویروس و ماهیت ویروس مانند قبل است، اما رفتار ما تغییر کرده است؛ به طوری که مردم در رستوران، مهمانی، عروسی و ... جمع شده و توجهی به نکات پیشگیرانه ندارند.

توصیه‌هایی برای کارمندان ادارات
محرز همچنین درباره نحوه پیشگیری از کرونا در میان کارمندان و کارکنانی که به مدت طولانی در محل کار و در محیطی سربسته هستند، گفت: در ادارات اولا باید از ماسک استفاده کنند و فاصله فیزیکی مناسب را هم رعایت کنند. در عین حال باید توجه کرد که وقتی افراد در مدت زمانی طولانی در یک محل کنار یکدیگر می‌نشینند، ریسک ابتلا افزایش می‌یابد. بنابراین باید فاصله فیزیکی را رعایت کرده و ماسک بزنند.

از شبه آنفلوانزای جدید چه خبر؟
محرز در ادامه درباره بیماری شبه آنفلوانزای جدیدی که گفته می‌شود در چین اعلام شده و قابلیت انتقال به انسان را نیز دارد، گفت: باید توجه کرد که معمولا در حیواناتی مانند خوک سوش‌های مختلف آنفلوانزا دیده می‌شود. سال‌های گذشته هم این ترس وجود داشت که یکسری آنفلوانزای جدید در خوک‌ها پیدا شده بود که خوشبختانه بیماری زایی چندانی در انسان نداشت. حال از آنجایی که آنفلوانزا نیز به صورت تنفسی منتقل می‌شود، استفاده از ماسک در پیشگیری از آن هم می‌تواند موثر باشد.

محرز با بیان اینکه هر ۱۰ سال یکبار منتظر یک اپیدمی آنفلوانزا با سوش جدید هستیم، اظهار کرد: امیدوارم این بیماری شبه آنفلوانزای جدیدی که مطرح شده، قابلیت اپیدمی نداشته باشد؛ چراکه در غیر این صورت می‌تواند همراه با کرونا شرایط را دشوار کند.

چه گروه‌هایی واکسن آنفلوانزا تزریق کنند؟
وی ادامه داد: برای آنفلوانزا در صورتی که سوش جدیدی نباشد و همان آنفلوانزایی باشد که هر سال با اپیدمی آن مواجهیم، واکسن وجود دارد که توصیه می‌کنیم مردم واکسن تزریق کنند. در عین حال امسال توصیه می‌کنیم که به جز گروه‌های در معرض خطر که همواره توصیه می‌شد واکسن تزریق کنند، امسال اگر واکسن به میزان کافی در اختیار بود، همه تزریق کنند که بهترین زمان تزریق آن هم شهریور ماه و مهر ماه خواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها