رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502994

گاردین: حمله تندروها به ظریف نشان از پیروزی امریکا است

ساعت24-سخنرانی وزیر امورخارجه ایران در پارلمان با شعار های جنجالی قطع شد و نمایندگان او را دروغگو خطاب کردند. از نظر امریکا این هجم از خشم و هیاهو در مجلس ایران موید انست که تحریم ها کار خود را کرده و ایران را دچار تنشهای مضاعف نموده است.

وب سایت روزنامه گاردین در گزارشی به حواشی مجلس در روز یکشنبه با حضور ظریف وزیرخارجه کشورمان پرداخت و نوشت که مجلس ایران با نمایشی از خشم و هیاهو وزیر خود را دروغگو خواند، امریکا با این صحنه ها مطمئن شده است که فشار حداکثری در ایران جواب داده و به آنها دستاورد سیاسی خود را در تفرقه داخلی ایران به وضوح دیدند؛

مشروح گزارش گاردین را می خوانیم:

تندروهای مجلس ایران در روز یکشنبه گذشته با نمایشی از خشم وتفرقه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ی این کشور را به دروغگویی متهم کرده و با این کار خود برگ برنده ی اثربخش بودن تحریم ها بر ایجاد تنش ها ی عمیق داخلی ایران را به دست سیاستمداران آمریکایی دادند.

سخنرانی ظریف که برای اولین باردر پارلمان تازه منتخب ایران با اکثریت اصول گرا صورت می گرفت، مدام با فریاد های نمایندگان که اورا به خاطرمذاکره با دولتمردان آمریکا در مورد توافق هسته ای سال 2015 متهم به وطن فروشی می کردند قطع می شد و باید منتظر می ماند تا رییس مجلس نظم را دوباره برقرار کند. اماج شعارهای ممتد که چندین دقیقه به طول انجامید نشان داد که چگونه اصول گرایان از عدم موفقیت توافق هسته ای و بی نتیجه بودن ان در رونق اقتصاد ایران استفاده می کنند تا تمامی کاندیدهای اصلاح طلب را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده منزوی سازند.

این جریان از طرفی همزمان شد با رکورد شکنی امار مرگ و میر در ایران بر اثر بیماری کرونا در روز شنبه واجباری شدن استفاده از ماسک در مکان های عمومی و برگشت یک سری از محدودیت ها برای مهار کروناویروس و از طرف دیگر مصادف شد با رکورد بالاترین نرخ دلار در چند روز گذشته و کاهش 6 درصدی ارزش پول ایران نسبت به دلار. ارزش پول ایران از سال 2015 تاکنون 500 درصد کاهش یافته است.

ظریف با همان متانت و خونسردی همیشگی اش با منتقدین خود برحورد کرد و بر اتحادش با قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه پاسداران که در ماه ژانویه توسط یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا (شهید شد) اصرار ورزید.

وی ازجایگاه بلند فریاد زد: "شما می توانید هرچه می خواهید بگویید ، اما من و شهید سلیمانی هر هفته با هم جلسه داشتیم. هر هفته با یکدیگر هماهنگی می کردیم. درمورد مذاکرات منطقه ای ، هر کاری که کردیم با یکدیگر هماهنگ بودیم. آنهایی که با شهید سلیمانی، سید حسن نصرالله و مقاومت عراق و لبنان و فلسطین دمخور هستند، آنها می‌دانند، نه شما. آنها می‌دانند که روابط ما چگونه بود.حتی از انتقادها و تندی های شما تشکر می کنم. همه ما در یک کشتی نشسته ایم. آمریکا، لیبرال، اصلاح طلب اصولگرا نمی شناسد. انقلابی و غیر انقلابی نمی شناسد."

وی همچنین گفت که آیت الله علی خامنه ای (رهبر معظم انقلاب) موافق اعمال وی در جریان مذاکرات توافق هسته ای بوده است. "اگر من دروغ گفتم ، ایشان شنیدند و گفتند که این حقیقت است. اگر من حقیقت را گفتم، ایشان شنیدند و گفتند که این شجاعت است. ،" ایشان گفتند.

جواد کریمی قدوسی، نماینده افراطی مجلس و چند نفر دیگر از نمایندگان در حین سخنرانی ظریف شعار "مرگ بر دروغگو" سر دادند.

وزیر امور خارجه گفت که مباحث هفته گذشته در شورای امنیت سازمان ملل موید انست که این امریکاست که منزوی شده است نه ایران و جهان در حال گذر به دوره پسا غربی است.

در گمانه زنی های انتخابات ریاست جمهوری ایران در اوایل 2021 نام ظریف دیده می شود اما وی خود تمام این احتمالات را رد کرده است.

پارلمان جدید درماه مارس با مشارکت 25 درصدی رای دهندگان تشکیل شد. اگر اصلاح طلبان که در حال حاضر دچار اختلاف و ضعف شده اند، خواهان ارای کثیر طبقه متوسط جامعه باشند، باید کاندیدایی متفاوت تر، پر شور و محرک معرفی کنند.

بسیاری از نمایندگان مجلس اصلاح طلب از حضوردر شورای نگهبان محروم شده اند.

دوره ی ریاست جمهوری حسن روحانی به عنوان یک سیاستمدار اعتدالگرا در حالی رو به افول است که تمامی احذاب از او قطع امید کرده و ایالات متحده نیز با زیر پا گذاشتن برجام و اعمال سنگین ترین نوع تحریم ها به او خیانت کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها