رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503019

چه کسانی به حج می روند؟

ساعت24-عربستان پس از تصمیم به لغو حج برای مسلمانان جهان و برگزاری این مراسم به شکل محدود، شرایط حضور در حج را اعلام کرد.

حج کعبه
خبرگزاری های وابسته به دولت عربستان از تعیین معیارهای بهداشتی تازه ای در ارتباط با حج خبر داده اند. وزارت حج و عمره این کشور که قبلا اعلام کرده بود مراسم حج را با حضور دست کم ۱۰ هزار نفر از خارجی های مقیم عربستان و شماری از ساکنان این کشور برگزار خواهد کرد، اینک خبر داده که به دستور خادم حرمین شریفین (پادشاه عربستان)، شرکت کنندگان در مراسم حج، ترکیبی از ۷۰ درصد شهروندان خارجی مقیم این کشور و ۳۰ درصد شهروندان سعودی خواهند بود.

این وزارتخانه اعلام کرده که از بین شهروندان سعودی تنها نیروهای بهداشتی و انتظامی که پس از ابتلا به ویروس کرونا بهبودی خود را بازیافته اند در حج حضور دارند. انتخاب این افراد هم بر اساس بانک داده های بهبود یافتگان ویروس کرونا و با هدف قدردانی از فداکاری های آن ها است.

خبرگزاری واس (وابسته به دولت عربستان) به نقل از وزارت حج و عمره نیز گزارش کرده است: انتخاب افراد مقیم در عربستان برای ادای مناسک حج از بین افراد ۲۰ تا ۵۰ سال صورت می گیرد که هیچ بیماری مزمن و زمینه‌ای نداشته باشند و با انجام تست کرونا، ابتلای آن ها به این ویروس تایید نشود. این افراد پیش از این نباید به حج رفته باشند و متعهد شوند قبل و بعد از مناسک حج، دوره قرنطینه را بگذرانند.

وزارت حج و عمره عربستان گفته می خواهد این مراسم را با بالاترین استاندارد بهداشتی و با تدابیر پیشگیرانه برگزار کند. این کشور پروتکل های بهداشتی و ایمنی جدیدی را برای حج تدوین کرده که بر اساس آن، لمس کعبه در طول مراسم حج امسال ممنوع خواهد بود و در طول طواف و نماز جماعت، زائران موظف به رعایت فاصله حداقلی یک و نیم متری از یکدیگر خواهند بود. همچنین حضور در «منا»، «مشعرالحرام» و «عرفات» فقط با دریافت مجوز امکان‌پذیر خواهد بود و استفاده از ماسک برای زائران و کارکنان اجباری است.

سازمان جهانی بهداشت از تصمیم عربستان سعودی برای کاهش قابل توجه شمار زائران حج امسال حمایت کرده است. رییس سازمان جهانی بهداشت گفته: «این تصمیم یکی از نمونه‌ تصمیماتی دشواری است که تمامی کشورها باید برای در اولویت قرار دادن سلامتی مردم اتخاذ کنند.»

هرچند که ایران یکی از منتقدان اصلی این تصمیم عربستان به شمار می آید و مدیریت سعودی ها را در برگزاری حج زیر سوال برده است. اعتقاد سازمان حج و بعثه ایران بر این است که عربستان می توانست با همفکری سایر کشورها و تعریف پروتکل های بهداشتی و مدیریت زائران، حج را به شکلی محدود برای درصدی از مسلمانان همه کشورها برگزار کند.

ایران آماده بود امسال با درصدی از ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائری که در نوبت این سفر بودند، در مراسم حج شرکت کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها