رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503052

دیوید فریدمن؛ بازوی جنجالی ترامپ و مدافع اسرائیل

ساعت24-سفیر آمریکا در اسرائیل سابقه‌ای طولانی در حمایت از شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری دارد که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند. او به عنوان یک حامی سفت و سخت این شهرک‌های یهودی چهره‌ای محوری در بی‌اطمینانی موجود پیرامون برنامه‌های الحاق اراضی فلسطینی نشان داده است.

style="text-align:justify">به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل بنا به گفته برخی کارشناسان دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم را تشویق به سریع عمل کردن در قبال طرح الحاق حتی سریعتر از آنچه خواسته کاخ سفید است، کرده است.

فریدمن که یک وکیل ۶۱ ساله است، همچنین حامی پرشور منتقل کردن سفارت آمریکا به شهر قدس در سال ۲۰۱۸ بود و یک سابقه دیرینه در حمایت از شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری دارد که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی در نظر گرفته می‌شوند.

او قبل از آنکه در سال ۲۰۱۷ به عنوان سفیر معرفی شود با سازمانی به نام "دوستان آمریکایی نهادهای بیت ایل" که از حامیان شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در بیرون از شهر رام الله کرانه باختری بود، کار کرده است.

فریدمن قبل از آنکه پذیرای این پستش شود بر "حق" اسرائیل برای الحاق اراضی کرانه باختری تاکید کرده است.

او همچنین روابطی دیرینه با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا داشته و شرکت‌های مرتبط با ترامپ را در روندهای ورشکستگی آمریکا نمایندگی کرده است.

به اصطلاح طرح صلح خاورمیانه پرمناقشه رئیس جمهوری آمریکا راه را برای آنکه اسرائیل در چارچوب یک بسته بزرگتر طرح‌های پیشنهادی شامل مذاکرات با فلسطینی‌ها بر سر تشکیل کشور در آینده اقدام به الحاق ۳۰ درصد از کرانه باختری کند، هموار می‌کند.

برخی کارشناسان می‌گویند فریدمن دولت اسرائیل را تشویق به اجرای سریع الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و غور اردن کرده است.

فلسطینی‌ها مذاکرات بر مبنای شرایط ترامپ را رد کرده‌اند و برخی نیز فریدمن را چهره اصلی آمریکا در بردن اسرائیل به سمت اجرای یک‌جانبه و تنهای طرح الحاق می‌بینند؛ طرحی که قطعا موجب خشم بین‌المللی می‌شود.

نیتزن هوروویتز، یک قانونگذار مخالف اسرائیلی و رهبر حزب چپ‌گرای مرتز به خبرگزاری فرانسه عنوان کرد: من فکر می‌کنم او دقیقا آمریکا را نمایندگی نمی‌کند بلکه بیشتر نماینده نظر و اهداف خودش است.

او ادامه می‌دهد: او در حال پیشبرد یک دستور کار بسیار وسواسی درباره الحاق است؛ دستورکاری که طبق اطلاع و درک من مورد موافقت اکثر همکاران او در واشنگتن نیست.

او می‌گوید که اطلاعات او حاصل صحبت‌هایش با چندین مقام خارجی و اسرائیلی است چراکه سفارت آمریکا از اظهار نظر خودداری کرد.

ائتلاف راست‌گرای نتانیاهو تاریخ اول ژوئیه را به عنوان تاریخ اجرایی کردن طرح الحاق بر مبنای شرایط تشریح شده در طرح ترامپ تعیین کرده بود.

وقتی در این تاریخ یک‌جانبه تعیین شده توسط اسرائیل هیچ نقشه راه اجرایی کردن طرح اعلام نشد، گمانه زنی در رسانه‌های اسرائیل درباره ملاحظه کاری آمریکا نسبت به اجرای فوری طرح و اینکه نتانیاهو تحت تاثیر آن مجبور به عقب نشینی شده بالا گرفت.
مایکل اورن، که به عنوان فرستاده نتانیاهو به واشنگتن خدمت کرده به خبرگزاری فرانسه گفت، موضع آمریکا در قبال طرح الحاق میان دیدگاه فریدمن و همین طور دیدگاه جارد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید و داماد ترامپ تقسیم شده است.

کوشنر که معمار ارشد طرح‌های صلح بوده به گفته اورن این طرح را به عنوان یک "کلیت ارگانیک" می‌بیند.

از نظر کوشنر، اگر اسرائیل به صورت یک‌جانبه طرح الحاق را عملی سازد ریسک دور ساختن بازیگران منطقه‌ای به ویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را که به لحاظ نظری مسؤول حمایت مالی از هر گونه کشور فلسطینی تشکیل شده در آینده هستند پذیرفته است؛ بازیگرانی که حمایت‌شان برای کلیت طرح بسیار مهم است.

اورن که می‌گوید فریدمن را نسبتا خوب می‌شناسد قبول دارد که این سفیر خواستار اجرای طرح الحاق مستقل از پیشرفت مربوط به مابقی طرح ترامپ است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها