رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503087

وقوع ۱۲۰۰ فقره آتش‌سوزی جنگلی و مرتعی در کشور/ ۴۰ نفر دستگیر شده‌اند

ساعت24- فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آخیزداری ضمن بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۲۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور به وقوع پیوسته است، گفت: مساحت درگیر آتش‌سوزی‌های اخیر نیز ۱۲هزار و ۵۰۰ هکتار گزارش شده است.

آتش سوزی
سرهنگ علی عباس‌نژاد با اشاره به اینکه طی سه ماهه ابتدایی امسال ۸۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور به وقوع پیوسته است، اظهار کرد: ۱۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی طی این مدت درگیر آتش‌سوزی‌ها بودند.

وی افزود: طی ۱۵ روز ابتدایی تیرماه نیز ۴۰۰ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی رخ داده است که از این تعداد ۱۴۰ فقره در اراضی جنگلی بود همچنین وسعت اراضی جنگلی و مرتعی این آتش‌سوزی‌ها ۲۵۰۰ هکتار گزارش شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در ادامه با بیان اینکه امسال وقوع آتش‌سوزی‌های عمدی در جنگل‌ها و مراتع کشور بیشتر شده است، تصریح کرد: درصدی از این آتش‌سوزی‌ها از نظر ما مشکوک است و تاکنون نیز ۴۰ نفر که عامل آتش‌سوزی‌ها - چه سهوی و چه عمدی- دستگیر شده‌اند.

به گفته عباس‌نژاد بر اساس قانون عاملان آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور علاوه بر جبران خسارت و مجازات نقدی به یک تا پنج سال حبس محکوم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه از مردم می‌خواهیم که در حفاظت از طبیعت به ما کمک کنند، گفت: به‌طور کلی روشن کردن آتش در جنگل جرم است و چنانچه نیروهای منابع طبیعی آتش مشاهده کنند، برخورد قانونی خواهند کرد. اگر به هر دلیلی و بنابر ضرورت گردشگران مجبور به روشن کردن آتش در جنگل‌ها شدند، پیش از ترک کردن محل از خاموش شدن کامل آن مطمئن شوند. فراموش نکنیم که اگر این آتش‌ها به‌صورت کامل خاموش نشوند به‌سرعت با وزش باد گسترش می‌یابند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در ادامه اظهارکرد: رانندگان هنگام عبور از مسیرهای مرتعی و جنگلی ته سیگار خود را به حاشیه جاده پرتاب نکنند چراکه این کار می‌تواند به وقوع آتش‌سوزی در جنگل منجر شود همچنین رها کردن شیشه‌ یا سایر وسایلی که سبب انعکاس نورمی‌شود از دیگر عوامل وقوع آتش در جنگل‌ها و مراتع است. افرادی که زمین خود را پس از برداشت محصول آتش می‌زنند نیز عموما قادر به کنترل آن نیستند و این وضعیت سبب می‌شود که آتش به جنگل‌ها و مراتع کشیده شود.

عباس‌نژاد در پایان تاکید کرد: این اقدام جرم است و نیروهای منابع طبیعی درصورت مشاهده چنین موضوعی پیگیری قضایی خواهند کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها