رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503219

معاون وزیر صنعت: قیمت خودرو باید منطقی شود

ساعت 24 -معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت ورودی و خروجی صنعت خودرو تطابق ندارد و معتقدیم قیمت خودرو برای تداوم موضوع تولید اشتغال زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور باید منطقی شود.

style="text-align:justify">«مهدی صادقی نیارکی» روز چهارشنبه در نشست مشترک قطعه سازان و مجموعه های خودرو با نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در محل هتل ارم اظهار کرد: وزارت صنعت با قیمت‌های حاشیه بازار برای خودروها موافق نیست اما با منطقی شدن قیمت‌ها موافق بوده و آن را راهکاری موثر می‌داند.

به گفته این مقام مسوول، در حالیکه قیمت نهاده های تولید از سال ۹۷ تا انتهای سال ۹۸ بیش از ۸۸ درصد رشد داشته، اما متوسط افزایش قیمت خودروها ۱۰ درصد برای محصولات ایران خودرو و ۲۳ درصد برای محصولات سایپا بوده است.
صادقی نیارکی افزود: بطور نمونه قیمت هر کیلوگرم فولاد در سال ۹۷، چهار هزار و ۷۰۰ تومان، در سال ۹۸ هفت هزار و ۱۰۰ تومان و در سال ۹۹ در بورس ۱۵ هزار تومان بوده است که افزایش سه برابری داشته‌است.
وی گفت: اگر قیمت هر خودروی داخلی ۱۰ هزار دلار و تیراژ تولیدی امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در نظر گرفته شود، برای تامین این تعداد خودرو نیازمند ۱۲ میلیارد دلار ارز هستیم و به عبارتی با تولیدات داخلی از خروج این میزان ارز جلوگیری شده است.
این مقام مسوول ادامه داد: این در حالی است که مجموع نیاز ارزی خودروسازان و قطعه‌سازان ۳.۵ میلیارد دلار است.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تا دیروز (هفدهم تیرماه) در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد در تولید خودرو رشد داشتیم، این در حالی است که در تحویل خودرو ۳۳ درصد رشد داشته و تعداد خودروهای ناقص ۴۸ درصد کاهش داشته است.
وی بیان کرد: امروز تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان حدود ۹۳ هزار دستگاه است.
معاون امور صنایع وزارت صنعت یادآور شد: برنامه تولید امسال خودروسازان شامل یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۳۰ هزار دستگاه خودروی تجاری است.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها