رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503225

جهانگیری: ایران امن‌ترین کشور منطقه است و میتواند از ملت خود دفاع کند

ساعت 24 -معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران امن‌ترین کشور منطقه است و می‌تواند با قدرت از ملت خود دفاع کند.

style="text-align:justify"> اسحاق جهانگیری عصر امروز (چهارشنبه) در نشست مدیران ارشد وزارت کشور تاکید کرد: پیشنیاز عبور از شرایط کنونی، حرکت در مسیر جلب رضایت و مشارکت مردم، ایجاد همبستگی و تقویت امید مردم به آینده است. هر چه نخبگان و گروه‌های اجتماعی و عموم شهروندان در این مسیر فعال‌تر باشند بهتر می‌توان از تنگناهای پیش رو عبور کرد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه باید حس دولت داری در میان مردم تقویت شود، گفت: در مسئله کرونا مردم احساس بی پناهی نکردند زیرا دولت را تمام قد در کنار خود برای مواجهه با بحران دیدند، به همین دلیل در همه نظرسنجی‌ها میزان رضایتمندی مردم از عملکرد دولت در موضوع مقابله با بیماری کرونا افزایش یافت. بنابر این هر چه حس دولت داری در مردم تقویت شود، مصلحت کشور بیشتر تامین خواهد شد.

وی با اشاره به برخی چالش‌ها و ابرچالش های پیش روی کشور نظیر مسئله محیط زیست، کم آبی، کسری بودجه و یا اتکای بودجه به درآمدهای نفتی، گفت: برخی از این چالش‌ها ریشه تاریخی دارد و تبدیل به بیماری مزمنی شده است که همزمان با بروز پدیده‌های جدیدی نظیر کرونا خود را به شکل جدی تری نشان می‌دهد که ضرورت دارد برنامه ریزی اصولی‌تری برای حل این چالش‌ها انجام شود.

جهانگیری ادامه داد: در حال حاضر بدلیل تحریم فروش نفت، اتکای بودجه کشور به درآمدهای نفتی اجباراً بسیار کم شده است اما معنای این کاهش اتکا به درآمدهای نفتی این نیست که ما توانسته‌ایم اقتصاد کشور را از نفت جدا کنیم بلکه این موضوع وقتی تحقق می‌یابد که اقتصاد کشور بتواند بدون درآمدهای نفتی در مسیر توسعه حرکت کند و مردم ایران از رفاه برخوردار شده و رضایتمندی آنها را حاصل کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: شرایط امروز اقتصادی کشور سخت است و زندگی مردم را دچار مشکل کرده است. تحریم‌ها حتماً باعث شده تا مردم فشار مضاعفی را به خاطر کاهش قدرت خرید تحمل کنند. البته دولت تمام تلاش خود را برای کاستن از نگرانی‌های مردم در حوزه معیشت بکار بسته است.

وی با اشاره به روند افزایشی مجدد بیماری کرونا در سطح کشور و تفویض اختیارات به استانداران برای مقابله با این مسئله از تلاش‌های کادر درمانی و همراهی مردم با برنامه‌های دولت در این زمینه قدردانی کرد و اظهار داشت: مطمئن هستم امروز که دغدغه‌ها نسبت به افزایش مبتلایان به کرونا افزایش یافته، حتماً می‌توانیم با همراهی بیشتر مردم با دولت و کادر پزشکی و درمانی کشور این مرحله را نیز کنترل و از آن عبور کنیم تا مسئله جدی پیش نیاید.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت و جایگاه وزارت کشور و مسئولیت خطیری که این وزارتخانه در ابعاد مختلف اداره کشور بر عهده دارد، گفت: باور من این است که اگر وزارت کشور به معنای ستاد، استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران تصمیم بگیرند چرخ کشور با قدرت حرکت کند، قطعاً‌ کشور به سمت توسعه پیش خواهد رفت و شاهد رونق اقتصاد کشور خواهیم بود.

معاون اول رییس جمهور از وزیر کشور به عنوان مدیری مسئولیت پذیر، با برنامه و پر انگیزه یاد کرد و گفت: این وزارتخانه در حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله و یا مسائل مربوط به موسسات مالی با مسئولیت پذیری وارد میدان شد و کارنامه خوبی در ۷ سال گذشته به جا گذاشت و امیدوارم در سال پایانی دولت نیز با همت مضاعف در خدمت مردم فعالیت کند.

وی با بیان اینکه وزیر کشور در حوزه دفاع از حقوق اساسی ملت ایستادگی‌ها و پافشاری‌های متعددی در سالهای گذشته انجام داده است، گفت: وزارت کشور مسئول پیشبرد توسعه سیاسی در ایران است و احزاب، نهادهای مدنی و سمن‌ها انتظار دارند این وزارتخانه به دنبال اعطای مجوز به آنها پیگیر مسائلشان باشد تا در مسیر فعالیت آنها در چارچوب قانون خللی ایجاد نشود.

جهانگیری گفت: وزارت کشور مسئول تامین امنیت کشور است، کشوری که دراطراف آن حوادث و رخدادهایی به وقوع پیوست که بیشتر آنها با هدف ایجاد ناامنی در ایران شکل گرفت. از ظهور و بروز القاعده و داعش که ما می‌دانیم با پول کجا و با چه برنامه‌ای ایجاد شدند اما به فضل الهی امروز ایران اسلامی در منطقه جزو امن ترین کشورها است و ما قدرت دفاع از ملت خود را در هر شرایطی داریم. البته ممکن است برخی اتفاقات نیز در گوشه و کنار کشور رخ داده باشد که چنین حوادثی در کشورهای پیشرفته هم بعضاً‌ بیشتر اتفاق افتاده و کسی هم نمی‌گوید که در آنجا ناامنی وجود دارد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: باید از امنیت کشور حفاظت شود. خوشبختانه همانطور که وزیر کشور در گزارش خود عنوان کرد در جهت گیری وزارتخانه اولویت اصلی همچنان امنیت است که باید در این باره بیش از پیش تلاش کرد.

وی سپس به موضوع مقابله با مقابله با آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: دولت در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی موفق عمل کرد. در وهله اول موضوع آسیب‌های اجتماعی به مسئله نخست کشور تبدیل شد و رهبر معظم انقلاب جلسات متوالی چند ساعته با حضور سران قوا و مسئولان دستگاه‌ها برگزار کردند.

جهانگیری ادامه داد: بروز آسیب‌های اجتماعی، خانواده‌ها را دچار نگرانی و دغدغه می‌کند که باید از وقوع آن پیشگیری کرد. خوشبختانه تصمیمات خوبی در جلساتی که رهبر معظم انقلاب حضور داشتند گرفته شد و در شورای انقلاب فرهنگی نیز با حضور وزیر کشور تصمیمات مناسبی اتخاذ شد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت رصد و سنجش توأمان آسیب‌های اجتماعی و وضعیت سرمایه اجتماعی کشور خاطر نشان کرد: سنجش توأمان آسیب‌های اجتماعی و وضعیت سرمایه اجتماعی بطور مکرر کار مهم و ضروری است و گزارش‌های کارشناسی شده به همراه راهکارهای عملیاتی در این خصوص می‌تواند در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری راهگشا و تاثیرگذار باشد.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها