رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503414

میرلوحی:خرد جمعی مجلس با تندروها همراه نیست

ساعت 24- فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه خرد جمعی در مجلس با تندروها همراه نیست، گفت: اگر قرار باشد سال پیش رو که سال آخر دولت و سال اول مجلس یازدهم است، صرف نزاع‌های سیاسی شود عملا وقتی برای حل مشکلات مردم باقی نمی‌ماند.

محمود میرلوحی در گفت‌وگو یی اظهار کرد: در بسیاری از کشورها معمولا دولت و مجلس از یک حزب هستند و وقتی حزبی در انتخابات پیروز می‌شود، دولت هم از همان حزب انتخاب می‌شود و حتی در بسیاری از کشورها مثل انگلستان و هند اعضای دولت، عضو مجلس هم هستند.

وی با بیان اینکه ساختار قانونی و سیاسی ما حزبی نیست، گفت: علاوه بر این انتخابات مجلس و ریاست جمهوری هم همزمان برگزار نمی‌شود. البته با تصمیمی که چند سال پیش گرفته شد در واقع انتخابات به نوعی تجمیع شد و انتخابات خبرگان و مجلس و همچنین انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با هم برگزار می‌شود لذا اینکه فکر کنیم که مجلس و دولت مثل کشورهایی که انتخاباتشان حزبی است می‌توانند یکی شوند امکانپذیر نیست.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: اگر به گذشته نگاه کنیم؛ مجلس ششم با دولت اصلاحات همراه بود یا مجلس دهم با وجود برخی اختلافات با دولت تدبیر و امید نسبتا همراه بود.

میرلوحی به روی کار آمدن مجلس اصولگرای هفتم در زمان دولت اصلاحات اشاره کرد و افزود: در آن‌زمان معاون وزیر کشور و شاهد تغییرات بودم و تفاوت‌ها برای دولت محسوس بود؛ الان هم دولت یازدهم در واقع تقریبا نزدیک یک سال و نیم را با مجلسی کار خواهد کرد که تفاوت دیدگاه‌ها تقریبا زیاد است.

وی با بیان اینکه تفاوت دیدگاه مجلس اصولگرای کنونی با دولت تدبیر و امید جدی است، تصریح کرد: برای حل این مساله سه گزینه برای مجلس و دولت قابل تصور است؛ یکی از این سه گزینه اصرار هر کدام از نهادها بر دیدگاه‌های خود است. در این زمینه باید گفت که تعامل نکردن مجلس و دولت و اصرار هر کدام بر دیدگاه‌هایشان باعث خواهد شد تا هر روز اختلاف نظر در مسکن، اقتصاد کلان، ارز، فرهنگ، سیاست داخلی، برجام، اف. ای. تی. اف و دیگر مسائل بیشتر شود.

میرلوحی، کنار رفتن یک جریان به نفع دیگری را هم رویه مرسوم در کشور ندانست و با تاکید بر اینکه تعامل و تفاهم و تاکید بر مشترکات را تنها راه پیش روی دولت و مجلس است، گفت: اینکه مشکلات اقتصادی کشور در حوزه‌های مختلف مثل اشتغال، ارز، تحریم فروش نفت و غیره را ناشی از تصمیمات دولت بدانیم، درست نیست زیرا بخشی از این مشکلات مربوط به تحولات منطقه‌ای و بین المللی است.

خرد جمعی با تندروها همراه نیست

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به تهدید برخی نمایندگان درباره خروج از ان‌پی‌تی و آتش زدن برجام تصریح کرد: من بعید می‌دانم عقل جمعی مجلس بخواهد به چنین تصمیمی برسد و نمایندگان بخواهند شعارهای زمان تبلیغات و یا حرف‌هایی که قبلا در مقابله با دولت می‌زدند را بخواهند اکنون و در این شرایط پیگیری کنند.

میرلوحی یادآور شد: اگر بخواهیم مجلس را بررسی کنیم؛ در ۱۵ روز اول گرچه ایام استقرار مجلس بود ولی شعارهایی که نمایندگان می‌دادند تندتر بود اما در ۱۵ روز دوم احساس می‌کنم یک مقدار تحت تاثیر جلساتی که با وزرا برگزار شده، تندی‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی به انتقاد رسانه‌های اصولگرا از شعارهای تند و برخی اظهارات علیه وزیر خارجه در مجلس اشاره کرد و گفت: اگر فردا آقای ظریف دوباره به مجلس برود بعید می‌دانم باز هم نمایندگان چنین رفتارهایی را تکرار کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، شعار «زنده باد مخالف من» را برای تقویت تعامل بین دولت و مجلس راهگشا دانست و افزود: شرایط کشور به نحوی است که ظرفیت درگیری و نزاع وجود ندارد و باید دولت و مجلس هر دو قدم‌هایی برای تعامل به سمت هم بردارند.

میرلوحی با اشاره به شعارهای تفرقه‌افکنانه برخی نمایندگان مجلس تصریح کرد: مردم در شرایط اقتصادی کنونی حوصله شنیدن این شعارها را ندارند و از همه بخش‌ها گله‌مند هستند.

وی خواستار تجمیع ظرفیت‌های مجلس و دولت برای حل مشکلات کشور شد و افزود: تفاهم و رفاقت و جلسات مشترک و همفکری‌ دو نهاد مهم کشور برای حل مشکلات شاید بتواند مقداری برای مردم التیام‌بخش باشد و جامعه را در شرایط کرونا و تحریم راضی کند.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان به نبود زمان برای پرداختن به موارد اختلافی اشاره کرد و گفت: اگر مجلس دنبال سئوال و بعد استیضاح و تغییر وزیران و امثال اینها برود، عملا تمام انرژی و وقت سال آخر دولت تدبیر و امید و سال اول مجلس یازدهم باید صرف نزاع‌های سیاسی شود و وقتی برای رسیدگی به مشکلات مردم باقی نخواهد ماند.

میرلوحی گفت: مردم در این شرایط شیوع بیماری کرونا و تحریم به آرامش نیاز دارند و از سال قبل، هر روز شاهد حادثه ناگواری مثل زلزله، سیل، آتش‌سوزی، سقوط هواپیما و امثال اینها بوده‌اند و انتظار دارند مجلس و دولت با هم برای حل مشکلاتشان اقدام و تلاش کنند.

وی، بحران اقتصادی و بیکاری در جهان و حتی در کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکا بعد از شیوع بیماری کرونا را یادآور شد و اضافه کرد: ما سه میلیون بیکار داریم که اغلب تحصیلکرده هستند و با این شعارهای سیاسی مشکلاتشان حل نمی‌شود و حل مشکلات آنها نیازمند سرمایه‌گزاری و رونق اقتصادی است.

مشکلات کشور حل شدنی است

این فعال سیاسی به سهم ۵۰ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: باید قدر این نعمت را بدانیم و مجلس و دولت برای افزایش آن تا ۱۰۰ میلیارد دلار تلاش کنند.

میرلوحی خاطرنشان کرد: همه در به وجود آمدن مشکلات موجود شریک هستیم و امروز هم اگر هر کسی بخواهد بگوید من درست می‌گویم و بقیه اشتباه می‌گویند مشکلات بیشتر می‌شود.

وی گفت: اگر قرار باشد جریان اصولگرایی و پایداری ‌بگویند همه چیز ویران است و دولت مسئول آن است و از طرف دیگر ما هم بگوییم که همه چیز ویران است و شما مسئول آن هستید و در چنین وضعیتی، مردم خواهند گفت هر دو مقصر هستید و برخی حتی ممکن است بگویند هیچ کدام نمی‌توانید وضعیت را اصلاح کنید و نباید اجازه دهیم جامعه به چنین نتیجه‌ای برسد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه باید به هم کمک کنیم و بپذیریم همه در مشکلات سهیم هستیم، گفت: مشکلات کشور حل‌شدنی است و بن بستی هم وجود ندارد؛ یا راهی خواهیم یافت و یا راهی خواهیم ساخت تا کشور را از این وضعیت بیرون بیاوریم.

برای تامین منافع کشور باید با دنیا چانه‌زنی کنیم

میرلوحی به تاثیرپذیری شرکت‌های اروپایی از خزانه‌داری آمریکا و رفتن این شرکت‌ها از ایران اشاره کرد و گفت: چین و تا حدی اروپا اکنون درگیر جنگ اقتصادی با آمریکا هستند و نمی‌توان از اروپایی که توسط ترامپ تحقیر شده انتظار همکاری کامل داشت.

وی، کنترل ۲۵ درصد اقتصاد دنیا توسط واشنگتن و وابستگی سویفت و دلار به خزانه‌داری آمریکا را یادآور شد و افزود: با وجود تاکید دولت‌های اروپایی و حمایت آنها از برجام اما شرکت‌های اروپایی به خاطر تامین منافع اقتصادی خود در ایران نماندند کما اینکه حتی شرکت‌هایی که در کشورهای همسایه ما مثل آذربایجان و ترکیه و دبی هستند هم به خاطر اینکه سهامداران آمریکایی دارند حاضر به همکاری با ما نیستند.

این فعال اصلاح‌طلب، اهمیت مسائل بین‌المللی برای تامین منافع کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: حتی افغانستان هم با اینکه کشوری است که به آب‌های آزاد راه ندارد اما نمی‌تواند مبادلات بین‌المللی خود را نادیده بگیرد.

میرلوحی، ایران را با داشتن ۱۴ همسایه و دسترسی به آب‌های آزاد پل پیروزی عنوان کرد و گفت: ما در منطقه از جمله لبنان، یمن، سوریه و عراق حرف برای گفتن داریم و منابع و منافع داریم و برای تامین منافع کشور باید با دنیا چانه زنی کنیم و بده بستان داشته باشیم.

نمایندگان تاریخ را مرور کنند

وی از نمایندگان خواست تا اظهارات گذشته خود و کارشکنی‌ها برای ورود سرمایه‌گزاران خارجی به کشور را بعد از امضای برجام به یادآورند و تصریح کرد: بعد از امضای برجام، ۵۰ هیات بلندپایه اروپایی و آسیایی برای رایزنی درباره پروژه‌های اقتصادی ایران به کشور آمدند اما همین دلواپسان اجازه ندادند این قراردادها زودتر و قبل از اینکه ترامپ سرکار بیاید شکل بگیرد و اجرایی شود.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، کارشکنی‌های دلواپسان برای امضای قراردهای نفتی و قراردادهای خرید تجهیزات و هواپیما بعد از امضای برجام را یادآور شد و گفت: اگر بعد از امضای برجام، ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گزاری وارد کشور می‌شد، این رقم شاید می‌توانست خیلی از مشکلات را حل کند.

میرلوحی از نمایندگان منتقد دولت در مجلس یازدهم خواست تا با مرور تاریخ و حمایتشان از دولت‌های‌ نهم و دهم به یادآورند که کشور در این دوران حدود ۷۵۰ میلیارد دلار نفت فروخت که اگر درست هزینه یا ذخیره می‌شد، می توانست مشکلات کشور را حل کند.

این فعال اصلاح‌طلب درباره انتخاباتی بودن برخی شعارهای نمایندگان مجلس یازدهم علیه دولت نیز گفت: به نظرم، اگر اهداف انتخاباتی دارند، راهش تامین رضایت مردم و حل مشکلات معیشتی مردم است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها