رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503898

مهندسی مدعیان به نفع پرسپولیس

4 امتیاز تا چهارمین قهرمانی

ساعت 24-هفته بیست‌وچهارم لیگ برتر فوتبال ایران روزهای جمعه و شنبه پیگیری شد و تمامی نتایج در بالای جدول به گونه‌ای رقم خورد که پرسپولیس را به قهرمانی نزدیک‌تر کرد. این هفته روز جمعه با برگزاری دو دیدار آغاز شد. پرسپولیس در تبریز به مصاف ماشین‌سازی رفت و شاهین شهرداری بوشهر از ذوب‌آهن اصفهان پذیرایی کرد.

پرسپولیس در دیدار با تیمی که به تازگی سرمربی‌اش را عوض کرده و حالا مهاجری را روی نیمکت خود می‌بیند با تک‌گل مهدی ترابی از روی نقطه پنالتی به برتری دست یافت تا همچنان فاصله خود را با رقبا حفظ و آن را بیشتر کند. در دیگر دیدار نیز ذوب‌آهن موفق شد با نتیجه پرگل 5 بر یک میزبانش را شکست دهد تا به این ترتیب شاهین یک قدم دیگر به سقوط نزدیک و ذوبی‌ها خیال‌شان از بابت ماندن در لیگ راحت شود.

رقابت‌های این هفته روز شنبه با برگزاری پنج دیدار دیگر و لغو یک مسابقه ادامه پیدا کرد. در حساس‌ترین مسابقه استقلال بعد از گذراندن هفته‌ای جنجالی با تراکتور روبرو شد. شاگردان فرهاد مجیدی در این بازی با چند مساله اساسی روبرو بودند. اول از همه به دلیل ماجرای کرونایی شدن بازیکنان، استقلال تمرینات منظمی را هفته گذشته پشت سر نگذاشته بود و ثانیا چند مهره کلیدی‌اش را در اختیار نداشت. هرچند یک روز قبل از بازی برخی بازیکنانی که گفته می‌شد کرونا دارند، از جمله مهدی قائدی و فرشید اسماعیلی با منفی شدن تست‌شان به بازی رسیدند و در میدان هم حضور پیدا کردند، در سمت مقابل تراکتور که تاکید زیادی روی برگزاری بازی داشت تقریبا با تمامی نفرات اصلی‌ خود در آزادی حضور پیدا کرد. با این حال رقابت دو تیم بالای جدولی فوتبال ایران جذابیت ویژه‌ای غیر از حساسیت‌های همیشگی و جدولی نداشت. دو تیم در نیمه نخست یک بازی کاملا بی‌رمق و پراشتباه به نمایش گذاشتند. تراکتور همین روند را در نیمه دوم نیز پیش گرفت اما آبی‌پوشان به مراتب بازی روان‌تری ارایه کردند و چند بار هم دروازه رشید مظاهری را با خطر جدی مواجه ساختند. یک بار هم شوت سرکش مهدی قائدی به تیرک دروازه قرمزپوشان برخورد کرد. با این وجود دو تیم در نهایت به تساوی بدون گل و کسب یک امتیاز رضایت دادند؛ یک امتیازی که به جز حفظ وضعیت موجود کمک دیگری به دو تیم نکرد. استقلال با یک بازی کمتر 38 امتیازی شد و تراکتور 41 امتیازی.
در کنار تساوی استقلال و تراکتور سایر مدعیان نیز به نتیجه‌ای بهتر از تساوی دست پیدا نکردند. سپاهان نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده پرسپولیس در صدر جدول مقابل پارس جنوبی جم در اصفهان با تساوی یک بر یک متوقف شد. حسینی برای میزبان و خالقی‌فر بازیکن سابق پرسپولیس برای پارس جنوبی گلزنی کردند. قبل از بازی دل و قلوه رد و بدل کردن‌های امیر قلعه‌نویی با هومن افاضلی بازتاب جالبی در رسانه‌ها داشت. افاضلی در هفته گذشته با بیانیه‌ها و مصاحبه‌های آتشین علیه استقلالی‌ها آنها را به کرونانمایی برای فرار از بازی مقابل تمیش متهم کرده بود. این اظهارات با واکنش‌های تند هواداران استقلال روبرو شد. استقلالی‌ها نیز با یادآوری نتایج افاضلی در چند فصل اخیر، لقبی که از رسانه‌ها به عنوان «آسانسور لیگ» دریافت کرده و جایگاه پارس جنوبی در جدول حسابی او را در شبکه‌های مجازی سوژه کردند. با این حال تیم پارس جنوبی با متوقف کردن سپاهان در اصفهان نشان داد تیم قابل اعتنایی است. البته سپاهان در این بازی موقعیت‌های متعدد گلزنی از جمله یک ضربه پنالتی را از دست داد. سپاهان با این تساوی 42 امتیازی شد و در همان رتبه دوم باقی ماند. پارس جنوبی نیز با غنیمتی که از نقش جهان با خودش برد، توانست رتبه سیزدهم خود را حفظ کند هرچند هنوز به ‌شدت خطر سقوط را احساس می‌کند. البته این تیم یک بازی عقب‌افتاده با استقلال دارد که باید تکلیف مشخص شود. مدیران پارس به‌ شدت روی اینکه بازی باید سه بر صفر شود مانور می‌دهند اما به نظر می‌رسد سازمان لیگ و کمیته انضباطی نظر دیگری دارند.
دیگر صدرنشینی که شنبه شب متوقف شد، شهر خودرو بود تا به نوعی هندسه تساوی‌های مدعیان به نفع پرسپولیس رقم بخورد. شهر خودرو در مشهد میزبان سایپا بود اما شاگردان ابراهیم صادقی در سایپا موفق شدند در متوقف کردن صدرنشینان هت‌تریک کنند. سایپا در سه هفته اخیر به ترتیب استقلال، سپاهان و شهر خودرو را متوقف کرده است. در دیدار شنبه شب دو تیم شهر خودرو با گل دقیقه 9 قاسمی‌نژاد پیش افتاد و این برتری را تا دقیقه 96 و چند ثانیه مانده به پایان بازی نیز حفظ کرد اما آرمین سهرابیان موفق شد گل تساوی را برای سایپا بزند. سایپا یک ضربه پنالتی را نیز در نیمه نخست از دست داده بود. به این ترتیب شهر خودرو نیز همانند سپاهان 42 امتیازی شد و در رتبه سوم ایستاد. سایپا نیز با این تساوی ارزشمند 22 امتیازی شد و در رتبه دوازدهم ایستاد.
به جز بازی‌های مهم صدر جدول یک دیدار فوق‌العاده حساس نیز در انتهای جدول برگزار شد و دو تیم چهاردهم جدول یعنی گل‌گهر و پانزدهم یعنی پیکان به مصاف هم رفتند. این مسابقه مصداق بارز بازی شش امتیازی برای دو تیم به حساب می‌آمد. شاگردان عبدالله ویسی پس از پیروزی جالب توجه در بازی هفته قبل مقابل ذوب‌آهن قصد داشتند با برد در این دیدار بعد از مدت‌ها از نقطه سقوط فاصله بگیرند. شاگردان جلالی در گل‌گهر نیز تلاش داشتند با کسب سه امتیاز فاصله مطمئنی با جایگاه سقوط پیدا کنند یا لااقل با کسب یک تساوی وضعیت قبل را تداوم ببخشند. با این وجود پیکان با ارایه یک نمایش برتر موفق شد با دو گل رحمانی و محمدی به برتری دست پیدا کند تا برنده نبرد مرگ و زندگی لقب بگیرد. پیکان با این سه امتیاز توانست 21 امتیازی شود و به رتبه چهاردهم صعود کند و گل‌گهر را با 19 امتیاز به رتبه پانزدهم بفرستد.
در آخرین دیدار هفته نیز در یک نبرد میانه‌جدولی که نتیجه‌اش اهمیت چندانی برای دو تیم نداشت، نساجی در آبادان به مصاف صنعت نفت این شهر رفت و در نهایت دو تیم به تساوی یک بر یک رضایت دادند. بازی دو تیم فولاد و نفت مسجد سلیمان نیز به دلیل ابتلای بازیکنان فولاد به کرونا لغو و به زمان دیگری موکول شد. فولاد هم‌اکنون با 22 بازی و 39 امتیاز در رده پنجم است و اگر بتواند هر دو بازی عقب‌افتاده‌اش را ببرد با سه امتیاز اختلاف نسبت به تیم‌های سپاهان و شهرخودرو به رتبه دوم جدول می‌رسد.
با توجه به نتایج رقم‌خورده در هفته بیست‌وچهارم پرسپولیس برای رسیدن به عنوان قهرمانی تنها به 4 امتیاز دیگر از 6 بازی آینده خود نیاز دارد. البته اگر سپاهان در دیدار هفته بعد مقابل تراکتور و شهر خودرو مقابل پارس در جم امتیاز از دست بدهند و شاگردان یحیی بتوانند از سد فولاد عبور کنند، قهرمانی پرسپولیس مسجل خواهد شد. البته هنوز برگزار شدن بازی پرسپولیس و فولاد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. فارغ از مساله قهرمانی جنگ کسب سهمیه نیز بسیار پیچیده شده است. استقلال با از دست دادن امتیاز مقابل تراکتور در شرایط سختی قرار گرفته است. اگر آنها بازی عقب‌افتاده خود مقابل پارس را ببرند هم‌امتیاز با تراکتور به رتبه چهارم می‌رسند اما اگر موفق به کسب برد نشوند یا کمیته انضباطی تصمیم دیگری برای آن بازی بگیرد، کار مجیدی و شاگردانش برای رسیدن به آسیا از طریق سهمیه لیگ به‌ شدت سخت خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها