رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507354

درگیری رانندگان ایرانی و افغانستانی در مرز میلک چه بود

ساعت 24 - مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جزئیات درگیری رانندگان ایرانی و افغانستانی در پایانه مرزی میلک را تشریح کرد.افغانستان یکی از بازارهای اصلی صادراتی ما است و سه مرکز اصلی ما با این کشور شامل دوقارون در خراسان رضوی، ماهیرود در خراسان جنوبی و میلک در سیستان و بلوچستان پایانه‌های مرکزی اصلی ارتباط دو کشور هستند.

dir="RTL">جواد هدایتی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات درگیری رانندگان ایرانی و افغانستان در مرکز میلک گفت: اخیراً مشکلاتی در مرکز میلک رخ داد ولی تا قبل از وقوع این اتفاق عمده خودروهایی که از مرکز میلک تردد می‌کردند به کامیون‌های افغانستانی اختصاص داشت و تا ۸۵ درصد ترددها در اختیار کامیون‌های همسایه شرقی بود.مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: با توجه به اختلاف قیمت سوخت کامیون (گازوئیل) میان ایران و کشورهای همسایه، ناوگان این کشورها انگیزه بالایی برای تردد به کشورمان دارند تا علاوه بر سهمیه سوختی که در ایران دریافت می‌کنند بتوانند با نرخ سوخت یارانه‌ای کشورمان گازوئیل خریداری کرده و به افغانستان قاچاق کنند.

به گفته هدایتی از دیگر انگیزه‌های تردد کامیون‌های افغانستان به داخل کشورمان علاوه بر حمل بار، حمل کالاهای اساسی داخل ایران مانند آرد است که با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی خریداری می‌کنند تا بتوانند به صورت قاچاق به افغانستان حمل کنند.وی تاکید کرد: در نتیجه تبدیل به رویه شدن جابجایی کالای قاچاق از ایران به خاک افغانستان توسط کامیون‌های افغانستانی، شورای تأمین سیستان و بلوچستان مصوب کرد تا اگر کامیون‌های افغانستانی حامل کالای قاچاق در مرکز میلک شناسایی شوند علاوه بر اخذ کالا و جریمه، خودرو حامل این کالا سه ماه متوقف شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: اطلاع رسانی مصوبه مذکور در مرکز میلک انجام و به رانندگان کامیون‌های افغانستانی که وارد کشور می‌شدند این هشدار داده شد اما پس از آنکه کنترل نیروهای انتظامی در مرز میلک افزایش یافت در ابتدا تعداد خودروهای افغان که در پارکینگ توقیف شدند ۵۰ تا ۶۰ دستگاه رسید و در ادامه مجدداً این رویه تکرار شد که تعداد خودروهای توقیفی افغان در ایران به حدود ۱۰۰ دستگاه کامیون افزایش یافت.

هدایتی تصریح کرد: رانندگان کامیون‌های افغانستانی به حمایت از همکاران و هم صنفان خود برخاستند و مرز دو کشور را از سمت افغانستان مسدود کردند. اعتراضات آنها سازمان یافته تر شد و سبب شد تا پل ابریشم بر روی هیرمند که مرز ایران و افغانستان است با پارک یک کامیون به صورت عرضی مسدود شود و کامیون‌های ایرانی که در خاک افغانستان بودند نمی‌توانند به داخل کشور برگردند.

این مقام مسئول افزود: بعد از یکی دو روز که مرز باز نشد رانندگان ایرانی نیز از سمت خاک کشورمان در جهت حمایت از همکاران ایرانی خود که در آن سوی مرزها متوقف شده بودند دست به اعتراض زدند و مرکز افغانستان را مسدود کردند تا رانندگان افغانستانی نتوانند از ایران خارج شوند.

وی یادآور شد: این کار افغان‌ها اشتباه بود و نباید مرکز عبوری رانندگان ایرانی را مسدود می‌کردند چون کار افغان‌ها غیرقانونی و حمل کالاهای قاچاق بوده است که از نظر قوانین داخلی تخلف محسوب شده و هر تخلفی باید جریمه شود.

وی تصریح کرد: این اتفاق همزمان با تعطیلات عید قربان بود که عملاً مرز چند روزی بسته ماند اما ملاقات مرزی مقامات استانی دو کشور از سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان انجام شده و امیدواریم با حفظ حقوق طرفین، جریان حمل و نقلی مجدداً برقرار شود.

هدایتی خاطرنشان کرد: با این حال طرف ایرانی تاکید دارد که باید قوانین اجرا شود. امروز صبح نیز ملاقات مجددی میان مقامات استان‌های مرکزی کشور انجام شد که امیدواریم نتیجه آن توافق و بازگشایی پایانه مرزی میلک باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها