رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507362

خبرگزاری فرانسه ادعا کرد

"قمار" با پول ایران در بازار ارز سلیمانیه عراق

ساعت 24 - شیوع کرونا باعث افزایش وخامت اقتصادی در عراق شده است. بیکاری گسترده باعث جذب بسیاری به کار تجارت با پول ایران شده است. سقوط ارزش پول ایران برای عده‌ای در بازارهای سلیمانیه سودآور بوده و برای گروه دیگری زیانبار.

سلیمانیه
dir="RTL">افزایش بهای دلار در بازار ارز ایران، برای مردم مناطق مرزی عراق کار و کسبی سودآور ایجاد کرده است. دلاری که در ماه مارس سال جاری حدود ۱۵ هزار تومان ارزش داشت، ظرف مدت چند ماه حتی به بهای ۲۵ هزار تومان رسید.خبرگزاری فرانسه (AFP) روز چهارشنبه پنجم اوت (۱۵ مرداد) با انتشار گزارشی از سلیمانیه خبر از کسب و کار جدید مردم این منطقه با پول ایران داده است.در این گزارش به تاثیرات ناشی از کرونا بر داد و ستد با ایران اشاره شده است. خبرنگار خبرگزاری فرانسه نوشته است که سابق بر این، در کردستان عراق و همچنین در شهرهای کربلا و نجف، مبادله دلار و تومان ایران یکی از فعالیت‌های اقتصادی سودآور بوده است. اکنون شیوع کرونا در هر دو کشور به تجارت بین آن‌ها آسیب رسانده است.

تا کنون در عراق ۱۳۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از پنج هزار نفر در اثر این بیماری جان باخته‌اند. حال آنکه در ایران تعداد مبتلایان بیش از ۳۱۰ هزار نفر اعلام شده و ۱۷ هزار نفر در این کشور در اثر بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.شیوع کرونا وضعیت اقتصادی سلیمانیه را به شدت تغییر داده است. یکی از صرافان فعال در بازار سلیمانیه به خبرگزاری فرانسه گفته است که بهای هر دلار در قیاس با پول ایران در ماه مارس ۱۵ هزار تومان بوده است. امروز نرخ مبادله هر دلار با پول ایران در بازار سلیمانیه به ۲۵ هزار تومان رسیده است.بسیاری از مردم عراق به امید آنکه بحران کرونا به زودی به پایان برسد، اقدام به خرید کلان پول ایران در شرایط کنونی نموده‌اند؛ شرایطی که پول ایران در نازل‌ترین سطح ارزش خود است. آن‌ها به این موضوع امید بسته‌اند که پس از پایان موج شیوع کرونا بتوانند با مبادله مجدد پول ایران با دلار کسب درآمد کنند.

تجارت با پول ایران

در شرایطی که کرونا باعث وخامت اقتصادی عراق شده و موج گسترده‌ای از بیکاری را در پی داشته است، تجارت با پول ایران در بازارهای سلیمانیه به کسب و کار پر سودی تبدیل شده است.بر اساس نتایج نظرسنجی که اخیرا در ارتباط با بازار کار عراق صورت گرفته، ۸۷ درصد از مردم اعلام کرده‌اند که در شرایط شیوع کرونا قادر به کار نیستند.خبرگزاری فرانسه از شدیدترین بحران اقتصادی عراق در تاریخ معاصر این کشور سخن گفته است. بحرانی که از یک سو ناشی از شیوع ویروس کرونا است و از سوی دیگر نتیجه سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی و کاهش درآمد ارزی این کشور.

دولت عراق در سایه این بحران اقتصادی ناگزیر به کاهش هزینه‌ها شده است. یکی از صرافان بازار سلیمانیه به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است: «شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن باعث شده کسانی که کار خود را از دست داده‌اند، به تجارت با پول ایران روی بیاورنداین در حالی است که یکی دیگر از صرافان تجارت با پول ایران را "قمار" خوانده و گفته است: «کسانی که پول ایران را به نرخ هر دلار معادل ۲۰ هزار تومان خریده بودند، اکنون که ارزش دلار به ۲۵ هزار تومان رسیده، متضرر شده‌اندیکی از کسانی که اقدام به خرید پول ایران نموده بود درباره زیان خود می‌گوید: «چند وقت پیش من حدود ۵۰۰ میلیون تومان خریدم. حالا با کاهش ارزش تومان، غافلگیر شده‌ام.» این فرد از زیان چند هزار دلاری خود ظرف این مدت سخن گفته است.

گردشگران ایرانی

درآمد بسیاری از مردم عراق وابسته به سفرهای زیارتی ایرانیان بوده است. همه ساله میلیون‌ها نفر از شیعیان جهان و عمدتا از ایران برای زیارت به نجف و کربلا می‌روند.ایرانی‌ها در حاشیه زیارت خود تجارت هم می‌کنند. مقامات عراق اعلام کرده‌اند که صنعت توریسم این کشور سالانه حدود پنج میلیارد دلار درآمد دارد. صدها هزار فرصت شغلی وابسته به پول زائران است. بر اساس آمار رسمی، دو و نیم درصد تولید ناخالص ملی عراق از طریق درآمدهای زیارتی تامین می‌شود.این در حالی است که شیوع ویروس کرونا بر سفر مردم به عراق نیز تاثیر گذاشته و از این رو، بسیاری از رستوران‌ها و هتل‌ها ناگزیر شده‌اند کار خود را تعطیل کنند. در چنین شرایطی، تجارت قمارگونه با پول ایران، برای بسیاری از مردم عراق تبدیل به جایگزینی برای جبران زیان‌هایشان شده است؛ تجارتی که می‌تواند باعث زیان بیشتر آن‌ها شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها