رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507363

داروی روسی ضد کرونا موثر است؟

ساعت 24 - روسیه دارویی به نام "آویفایر" برای درمان کووید ۱۹ وارد بازار کرده است. ترکیب این دارو شباهت زیادی به آویگان تولید ژاپن دارد که در برخی کشورها، از جمله آلمان برای درمان کووید ۱۹ استفاده می‌شود.

dir="RTL">داروی روسی چقدر مؤثر است؟ کریل دمیتریف، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) چندی پیش در تلویزیون روسیه گفت: «ما موفقیت خوبی در تولید دارو داشتیم. این دارو در حال حاضر به بیش از ۱۵ کشور جهان صادر می‌شود.» او تأکید کرد که در عمل تنها دو داروی شناخته شده برای مقابله با یروس کرونا وجود دارد: رمدسیویر آمریکایی و آویفاویر روسیه.دیمیتریف گفت از آنجا که آمریکا ۹۰ درصد رمدسیویر موجود در بازار را خریده، جای تعجب ندارد که ۱۵ کشور در حال خرید دارو از ما هستند. به گفته او هفت کشور در آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی از جمله کشورهای خریدار این دارو هستند.

این دارو که "فاویپیراویر" دارد، اواخر ماه مه مجوز تولید گرفت. صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه و شرکت دارویی "خیم‌رار" مستقر در شهر خیمکی این داور را تولید می‌کنند. ترکیب این دارو به داروی ژاپنی ضد آنفولانزا با همین نام شباهت دارد است که با مارک تجاری آویگان شناخته می‌شود.دیمیتریف در دیدار با ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته بود که دستور ساخت این داروی ژاپنی در روسیه "کمی تغییر داده شده" است. از ماه ژوئن کلینیک‌های روسیه برای اولین‌بار استفاده از این دارو را با نام "آویفاویر" برای درمان بیماران آلوده به ویروس کرونا آغاز کردند.

نبود تحقیقات بالینی قابل اطمینان

هلموت هان، مدیر موسسه روسی آلمانی "کخ-مچنیکوف" به دویچه‌وله می‌گوید خوب است که چنین داروی امیدبخشی که مشابه رمدسیور است، تولید شده اما هنوز داده‌های گسترده تحقیقاتی بر اساس معیارها قابل اطمینان‌ در مورد تأثیر این دارو ندارد.هان استفاده از این دارو در روسیه را به دلیل آلودگی گسترده ویروس کرونا و ضرورت انجام اقدامات لازم نسبت می‌دهد و همزمان تأکید می‌کند که "کنترل و مقررات در روسیه به اندازه آلمان سختگیرانه نیست". نکته‌ای که هم درباره مطالعات بالینی و هم در تأیید محصولات دارویی صدق‌ می‌کند.گرد گلسکه، متخصص داروشناس از دانشگاه برمن آلمان به دویچه‌وله می‌گوید: «با فاویپیراویر گزینه قابل مقایسه‌ای با رمدسیور وجود دارد که حداقل می‌تواند روند بیماری را کاهش دهد.» گلسکه البته توصیه می‌کند به دستورات درج شده در بسته‌بندی دارو باید توجه شود.در مجوز صادره شده توسط توسط وزارت بهداشت روسیه برای تولید فاویپیراویر، دارویی با "تأثیر مستقیم ضدویروسی" اشاره شده است.در وب‌سایت دولتی ثبت داروها اما از اصطلاح عمومی "دارویی ضد ویروسی" به کار برده شده که استفاده از آن تنها در بیمارستان مجاز است و تجویز آن باید ثبت و تأثیر آن مستند شود. در این سایت تأکید شده که "گزارش مطالعه‌ای بالینی" درباره تأثیر دارو در درمان کووید۱۹ باید به وزارت بهداشت ارسال شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها