رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507400

کرونا اقتصاد همه دنیا را ضعیف کرد، به جز چین/ چین رشد اقتصادی ۲/ ۳ درصدی را تجربه کرد

ساعت 24-در حالی که اقتصادهای اروپا و ایالات متحده آمریکا همچنان به دلیل شیوع ویروس کرونا در حال لاغر شدن هستند و همه‌گیری، کشورها را مجبور به تعطیلی و خریداران را وادار به خانه‌نشینی کرده است اما اقتصاد چین به‌عنوان دومین اقتصاد جهان پس از چند ماه رکود، بار دیگر در حال رشد است.

چین به‌عنوان نخستین کشوری که کرونا را تجربه کرد بیشترین خسارت‌ها را بابت شیوع این بیماری در سه ماه نخست سال جاری میلادی متحمل شده است اما آمارهای سه ماه دوم همین سال نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور با پشت سر گذاشتن یک دوره رکود کوتاه مدت، بار دیگر در حال رشد است. بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی اداره ملی آمار چین، تولید ناخالص داخلی (جی‌دی‌پی) این کشور در سه ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، ۸/ ۶ درصد کاهش یافته است موضوعی که نشان می‌دهد کرونا تا چه اندازه بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی گذاشته است.

کارشناسان می‌گویند این رقم غیرمنتظره نبوده است زیرا سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بازار چین، یک دوره خاص محسوب می‌شود، چین در این سه ماه با چالش جدی شیوع کرونا مواجه بود و نجات و درمان بیماران را در اولویت قرار داد و با بستن کارخانه‌ها و تعطیلی واحدهای تولیدی، به دنبال مهار کرونا بود.

در همین راستا بود که در نتیجه قرنطینه شهرها و دستور دولت برای تعطیلی کارخانه‌ها و اماکن عمومی، این کشور در کمترین زمان ممکن بر این بیماری غلبه کرد حتی توانست در سه ماه دوم سال جاری رشد منفی اقتصادی خود را از طریق مشوق‌های مالی جبران کند.

اگرچه چین با گذشت هشت ماه بر این ویروس پیروز شده است اما گزارش‌ها همچنان حاکی است که مواردی از ابتلا به کرونا به‌صورت پراکنده (روزانه بین ۳۰ تا ۵۰ مورد) در شمال و جنوب کشور ثبت می‌شود ولی با این وجود چین بخش عمده‌ای از محدودیت‌ها را لغو و اقتصاد خود را دوباره باز کرده است.

در حال حاضر زندگی در چین به آرامی در حال بازگشت به شرایط عادی است و شهروندان این کشور با اسکن کردن کدهای بهداشتی به‌صورت کیو آر (QR) روی تلفن‌های همراه خود، زندگی روزمره و عادی خود را می‌گذرانند هر چند اقتصاد این کشور کاملا به حالت عادی برنگشته است.

رشد اقتصادی ۲/ ۳ درصدی چین در نیمه نخست سال

مقامات چین می‌گویند دومین اقتصاد بزرگ جهان از آوریل تا ژوئن (دو ماه سوم ۲۰۲۰) ۲/ ۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته گسترش یافته است. این یک چرخش ۱۸۰درجه‌ای نسبت به افت شدید اقتصادی این کشور از ماه ژانویه تا مارس (سه ماه اول سال ۲۰۲۰) محسوب می‌شود؛ هنگامی که اقتصاد چین نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/ ۶ درصد کاهش یافت و اولین رکود اقتصادی چین در حدود نیم قرن گذشته روی داد.

گزارش‌ها حاکی است تولید ناخالص داخلی چین در نیمه اول سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۶/ ۱ درصد کاهش یافته است این رقم برای سه ماه اول سال گذشته ۸/ ۶ درصد کاهش و برای سه ماه دوم ۲/ ۳ درصد رشد بوده است. در زمینه اشتغال نیز در نیمه اول سال جاری میلادی، تعداد شاغلان جدید در سراسر کشور به ۶۴/ ۵ میلیون نفر رسید که ۷/ ۶۲ درصد از هدف سالانه را شامل می‌شود. در تیر ماه نیز درصد بیکاری در شهرهای چین ۷/ ۵ درصد اعلام شد که در مقایسه با خرداد ۲/ ۰ درصد کاهش یافته است.

بهبود وضعیت اقتصادی چین در شرایطی است که صندوق بین‌المللی پول با انتشار گزارش تازه خود از شرایط اقتصاد جهان، اعلام کرد که رکود جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا عمیق‌تر از پیش‌بینی‌های گذشته است و بهبود شرایط اقتصادی جهان با سرعت کمتری نسبت به ارزیابی دو ماه پیش این نهاد مالی، رخ خواهد داد.

بر پایه این گزارش که اوایل تیر منتشر شد، رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی به منفی ۹/ ۴ درصد می‌رسد نرخی که در گزارش اردیبهشت این نهاد منفی ۳ درصد برآورد شده بود همچنین این گزارش حاکی است که برخلاف پیش‌بینی دو ماه پیش این صندوق، رشد اقتصاد جهانی در سال آینده میلادی به جای ۸/ ۵ به ۴/ ۵ درصد خواهد رسید.

کاهش ۲/ ۳ درصدی تجارت خارجی چین

اما به‌رغم رشد اقتصادی ۲/ ۳ درصدی چین، تازه‌ترین آمارهای گمرک این کشور نشان می‌دهد که تجارت خارجی چین شامل میزان صادرات و واردات در شش ماه نخست سال جاری ۲/ ۳ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس تجارت خارجی چین در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۲۴/ ۱۴ تریلیون یوآن (هر دلار ۹/ ۶ یوآن) رسیده است که نشان می‌دهد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/ ۳ درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش در همین مدت، صادرات نیز ۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به ۷۱/ ۷ تریلیون یوآن رسیده است در حالی که واردات هم ۳/ ۳ درصد کمتر شده و به ۵۳/ ۶ تریلیون یوآن رسیده است.

سقوط سرمایه‌گذاری و سود صنعتی

در حالی که گزارش‌ها حاکی است سود صنعتی چین در نیمه نخست سال که درگیر کرونا بوده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/ ۱۲ درصد کاهش یافته است اما این آمارها نشان می‌دهد که همین رشد بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است زیرا کارشناسان کاهش سود بیش از ۱۵ درصد را برای نیمه نخست سال جاری پیش‌بینی کرده بودند.

بر این اساس سود شرکت‌های بزرگ ۵/ ۲۸ درصد و شرکت‌های سهامی عام هم ۸/ ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد و تجزیه و تحلیل این داده‌ها نشان می‌دهد که در شش ماهه اول، سود کل معدن چین نسبت به سال قبل ۷/ ۴۱ درصد کاهش یافته است، صنعت ساختمان هم کاهش ۸/ ۹ درصدی و صنعت انرژی نیز کاهش ۷/ ۸ درصدی را ثبت کرده است.

داده‌های مرکز ملی آمار چین همچنین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌ها در چین در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱/ ۳ درصد کاهش یافته است.

تجزیه و تحلیل داده‌های بخش سرمایه‌گذاری در چین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در صنعت اولیه ۸/ ۳ درصد افزایش یافته است اما این رقم در صنعت ثانویه با ۸/ ۳ درصد و در صنایع درجه سه هم با ۳ درصد کاهش مواجه بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها