رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507445

رمزگشایی از انفجار بیروت از زبان شاهد دادگاه رفیق حریری

ساعت 24-کارشناسان فقط با تماشای چند ثانیه از فیلمی که شهود عینی موفق به ضبط شده اند می توانند علت انفجار را روایت کنند.

وب سایت خبری اسکای نیوز انگیسی وابسته به امارات عربی نوشت: "کارشناسان می توانند از روی علائم و شواهد داستان دلایل انفجار پایتخت لبنان را کشف کنند". این ادعای کریس هانتر متخصص مواد منفجره است که در مصاحبه ای به اسکای نیوز اظهار داشته:" کارشناسان فقط با تماشای چند ثانیه از فیلمی که شهود عینی موفق به ضبط شده اند می توانند علت انفجار را روایت کنند".

کریس هانتر اپراتور حرفه ای عملیات خنثی سازی بمب های تروریستی است و در پی ترور نخست وزیر سابق لبنان ، رفیق حریری ، که در سال 2005 در یک ماشین بمب گذاری شده در مرکز بیروت کشته شد، آقای هانتر به عنوان یک شاهد خبره در دادگاه لاهه حضور داشت.

در ادامه اظهار نظر وی در مورد انفجار روز سه شنبه در مرکز بیروت را می خوانیم:

1. بعید به نظر می رسد که دود سفید وصورتی و قرمز ناشی از انفجار باروت یا مهمات باشد، معمولاًانفجارها دو نوع دود ، سیاه یا سفید را منجر می شوند، دود سیاه ازمواد منفجره‌ی سنگین مانند انچه در عملیات‌های نظامی و حملات تروریستی مورد استفاده قرار می گیرد ناشی می شود در حالیکه دود سفید از مواد منفجره سبکتر حکایت می کنند. در این انفجار دود غلیظ قرمز رنگی دیده می شود که می تواند خود آتش بوده و یا ناشی از سوختن اثاث و وسایل و یا مقدار زیادی رنگ باشد. حتی می‌توان این دود را ناشی از میزان وسیع گرد غبار ناشی از انفجار در منطقه نیز دانست.

ازانفجارمواد منفجره ی سنگین، موج مهیب فراصوت ایجاد می شود در حالیکه در مواد منفجره سبک فقط اتش سوزی رخ می‌دهد. اولین برداشت من بعد از دیدن این انفجار بزرگ این بود که این انفجارخصوصا در منطقه ای این چنین، نمی تواند ناشی ازاشتعال مهمات جنگی یا باروت باشد بلکه بیشتر با مواد منفجره‌ی سبکی که در جایی محصور شده باشد سازگاری دارد، چیزی مثل مواد مناسب آتش بازی.

2. یک مسئله ساده مانند انباری پر ازگرد و خاک نیز می تواند در انفجار تاثیر داشته باشد.

همیشه هم اینطور نیست که در یک انفجار لزوما مواد منفجره وجود داشته باشد. گاهی مخلوطی از مواد ناپایدار قابل اشتعال و گرد و خاک موجود در انبارها نیز منجربه اتش‌سوزی می‌گردند.چیزهایی مانند خاک اره، شکر و یا ارد گندم تمام این اقلام قابل اشتعال بوده و با کوچکترین احتراقی می توانند منجر به یک انفجار شوند.

3. رئیس امنیت داخلی لبنان گفت: در این منطقه مواد با خاصیت انفجاری بالا وجود داشت اما مواد منفجره‌ای در این مکان نبود- تفاوت چیست؟

موادی وجود دارد که وقتی محرکی به طور صحیح با انها وارد واکنش شوند می توانند در شرایط خاصی منفجر شوند. به عنوان مثال، اکسیژن موجود در بیمارستان‌ها اگر به اندازه کافی گرم شود خاصیت انفجاری میابد. بنزین پروپان طوری طراحی نشده است که مواد منفجره باشد - ما از آن به عنوان سوخت روزمره استفاده می کنیم - اما بدیهی است که در برخی از محیط‌ها می تواند منفجر شود.

وقتی به باروت و یا مواد اتش‌بازی محصور شده شعله‌ای وارد شود کل محل به طور یکنواخت می سوزد و در نهایت با کاهش اتش ، گاز آزاد می‌گردد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد در مورد مواد منفجره‌ سبک این است که اگر فشار را افزایش دهید، میزان آتش را افزایش داده‌اید، پس اگر این مواد در یک کانتینر فلزی محصور شده بودند و راهی برای فرار نداشتند با انفجار مهیب‌تری روبرو بودیم.

4- تیمی از آتش نشانان حاضر در صحنه پس از انفجار "ناپدید شدند"

یکی از چالش های واقعی اتش نشانان این است که بدرستی مشخص نیست چه اندازه از مواد منفجره باقی مانده وچقدر احتمال انفجار دوباره وجود دارد. ما فقط شاهد یک انفجار خطرناک بودیم اما آتش نشانان حاضر در محل فقط با یک آتش سوزی بسیار خشن و خطرناک سر و کار ندارند بلکه صحبت از مرگ و زندگی است، احتمال اوار سنگین ساختمان ها و اینکه.چه مقدار از مواد منفجره اصلی هنوز از نظر فنی دست نخورده اما قابلیت اشتعال و انفجاردارند، وجود دارد.

5 یک شهر بدون راه ها و دسترس های مناسب شهری می تواند به مشکلات بیافزاید.

بیروت شهری ست پر جمعیت و بسیار متراکم. اما در هر شرایط اضطراری مانند همین انفجار که به نیروهای اورژانسی مانند اتش نشانان نیاز می‌شود، اولین دردسر این نیروها پیدا کردن دسترسی مناسب به محل حادثه است. یکی از مواردی که در مورد زیرساخت‌های حمل و نقل بیروت وجود دارد این است که حمل و نقل عمومی بسیار کم و جاده‌ها بسیار محدودند، بنابراین احتمال ازدحام جمعیت در چنین شرایطی بسیار بالا می‌رود و این یکی از سوالات اولیه‌ای است که مسئولین را به چالش می کشد.

اسکای نیوز 5 آگوست 2020/مترجم: تارا نوروزپور

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها