رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507450

چین با ایجاد عمدی جنگ سرد جدید مخالف است

ساعت 24-«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفت که کشورش قاطعانه با ایجاد «جنگ سرد جدید» مخالف است زیرا این اقدام کاملا منافع اساسی مردم چین و آمریکا را نقض می کند و از مسیر توسعه و پیشرفت جهان منحرف می شود.

laquo;وانگ یی» شامگاه چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در پکن افزود: برخی از جریان های سیاسی آمریکا در حال دروغ پردازی به منظور سیاه نمایی علیه چین و بهانه جویی برای جلوگیری از رفت و آمدهای عادی بین چین و آمریکا هستند آن ها این کار را برای احیا شبح مک کارتیسم و تخریب روابط چین و آمریکا و تحریک دشمنی میان مردم دو کشور و آسیب رساندن به پایه اعتماد متقابل بین دو کشور انجام می دهند که در صورت تحقق اهدافشان، چین و آمریکا وارد درگیری و رویارویی دوباره می شوند و جهان نیز بار دیگر با ناآرامی و تجزیه رو به رو خواهد شد چین به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که چنین توطئه ای موفق شود.

او افزود: چین شوروی پیشین نیست و قصد ندارد به آمریکایی دیگری تبدیل شود چین به عنوان بزرگ ترین کشور در حال توسعه جهان و یکی از اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل همچنان بر توسعه صلح آمیز و راهبردهای «توسعه برد - برد» و سود متقابل پایبند است و به عنوان پیش برنده صلح جهانی و سهیم در توسعه جهانی و مدافع نظم بین المللی فعالیت خواهد کرد.

وانگ یی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انتخابات آمریکا پرداخت و اعلام کرد: چین هرگز تمایلی به دخالت در امور داخلی و انتخابات آمریکا نداشته و آمریکا نیز باید از خیال خود مبنی بر تغییر چین به دلخواه خود صرف نظر کرده و به دخالت بی دلیل و تخریب گستاخانه منافع چین خاتمه دهد.

وزیر خارجه چین تاکید کرد واشنگتن درصدد تبدیل پکن به حریف خود است و این یک قضاوت اشتباه جدی راهبردی است چین در عین حالی که برای ایجاد روابط باثبات با آمریکا بر اساس عدم درگیری و رویارویی تلاش می کند، قاطعانه از حق حاکمیت، منافع امنیتی و توسعه خود نیز دفاع خواهد کرد.

وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در مورد دریای جنوبی چین هم اظهار کرد دریای جنوبی خانه مشترک کشورهای منطقه است و نمی تواند زمینه ای برای بازی سیاسی بین الملل باشد واقعیت ها ثابت کرده است حل و فصل اختلافات از طریق گفت و گو راه درست هماهنگ با منافع کشورهای منطقه است و حفظ صلح و ثبات در دریای جنوبی وظیفه مشترک برای کشورهای منطقه است.

او با بیان اینکه ایالات متحده اخیرا به طور مرتب در دریای جنوبی مساله ایجاد کرده است، گفت: این اقدام آمریکا تعهد آن کشور برای عدم حمایت از طرف ها در منطقه را نقض کرده و آشکارا در اختلاف مربوط به حاکمیت ارضی دریای جنوبی مداخله کرده است.

وی با بیان اینکه آمریکا به بزرگنمایی حضور نظامی خود در دریای جنوبی ادامه به طوری که تنها در نیمه نخست سال جاری میلادی، هواپیماهای نظامی آمریکا بیش از ۲ هزار فعالیت در این دریا انجام داده است افزود: آمریکا با گستاخی دست به تحریک روابط بین چین و کشورهای «آ. سه. آن» و مداخله در روند مذاکره «اصول عملیات دریای جنوبی» زده است.

وانگ یی تصریح کرد: هدف ایالات متحده ایجاد ناآرامی در دریای جنوبی و وادار کردن کشورهای منطقه برای پیوستن به گروه آمریکا است تا در خدمت راهبرد سیاسی داخلی و جغرافیایی آن کشور باشند کشورهای منطقه باید هوشیار باشند و به ایالات متحده اجازه ندهند که دستاوردهای صلح و توسعه را که به سختی به دست آورده ایم، نابود کند.

عضو شورای دواتی چین در پایان به موضوع هنگ کنگ اشاره کرد و گفت: هنگ کنگ بخش جدایی ناپذیر از سرزمین چین است امور هنگ کنگ از جمله امور داخلی چین است عدم دخالت در امور داخلی از اصول قطعی روابط بین المللی است و هیچ کشوری اجازه ندارد تا گستاخانه حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشوری دیگر را تخریب کند.

او یادآوری کرد که دخالت گستاخانه در امور هنگ کنگ، تخریب گردش سالم یک کشور - دو نظام است و مورد مخالفت قطعی مردم چین از جمله مردم هنگ کنگ قرار دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها