رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507502

ویروس کرونای جدید و داروهای احتمالی آن

آزمون و خطای جهانی/ همه داروهایی که برای درمان کووید۱۹ استفاده شد

ساعت 24-ویروس کرونای جدید که از چند ماه گذشته تاکنون، بیشتر مردم را به خود گرفتار کرده‌ و عده‌ای را به کام مرگ کشانده است هنوز داروی درمانی خاصی ندارد و محققان در تلاش‌اند دارو یا واکسنی موثر برای درمان یا پیشگیری از این بیماری کشنده بیابند.

محققان سراسر دنیا در حال بررسی انواع داروهای موجود و همچنین تولید داروهای جدید برای درمان بیماری کوید۱۹ هستند. از بررسی‌های این دانشمندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای ضدویروسی

*داروی رمدسیویر (Remdesivir)

یک داروی ضدویروس جدید از خانواده داروهای آنالوگ نوکلئوزید است و در ابتدا برای درمان بیماری ویروسی ابولا و عفونت‌های ویروسی ماربورگ استفاده می‌شده‌ است. بعدها مشخص شد که این دارو می‌تواند علیه برخی دیگر از ویروس‌ها مانند سین‌سیشیال تنفسی، تب لاسا، نیپا و خانواده کرونا ویروس (سارس و مرس) را هم به‌کار رود. در واقع ردسیویر جلوی تکثیر ویروس‌های کرونای سارس و مرس را می‌گیرد.

محققان برای درمان بیماران مبتلا به کوید۱۹، از این دارو به‌صورت آزمایشی استفاده کردند. آنها در حال حاضر چندین مرحله آزمایش را سپری کرده‌اند. همچنین ژانویه ۲۰۲۰، محققان دانشگاه واشنگتن در آمریکا توانستند اولین نتایج مثبت درمانی این دارو روی بیماران کرونایی را مشاهده کنند. این دارو در مراحل آزمایشی خود توانست روند بهبودی تعداد زیادی از بیماران را تا ۶۲درصد افزایش دهد. البته آزمایش‌ها همچنان ادامه دارد و قرار است این دارو روی ۶ هزار بیمار مبتلا بررسی شود.

داروی رمدسیویر روی کودکان هم مانند بزرگسالان اثرات خوبی دارد و روند بهبودی حدود ۸۰ درصد کودکانی که زیر دستگاه ونتیلاتور قرار داشتند و ۸۷ درصد از کودکانی که در مرحله حاد این بیماری قرار نداشتند را افزایش داد. این دارو در زنان باردار هم نتایج بسیار خوبی داشته است. ۹۲درصد زنان باردار در مقایسه با ۶۲درصد از زنان دیگر سریع‌تر درمان شدند.

* داروی Nitazoxanide

یکی دیگر از داروهایی که محققان در حال آزمایش و بررسی آن هستند، داروی نایتازوکسانید (Nitazoxanide) است که در آزمایشگاه توانسته جلوی رشد طیف وسیعی از ویروس‌های تنفسی، از جمله

سارس و کوید۲ را بگیرد. اکنون محققان از این دارو برای پیشگیری از ابتلای افراد پرخطر مانند سالمندان استفاده کرده‌اند و این دارو هنوز در مرحله آزمایشی و فاز سوم آن قرار دارد.

* آیورمکتین (Ivermectin)

از این دارو برای درمان برخی عفونت‌های انگلی، مانند شپش سر، کوری رودخانه، آسکاریازیس، فیلاریاز لنفاوی و عفونت کرم شلاقی استفاده می‌شود. محققان در بررسی این دارو در محیط آزمایشگاهی دریافتند آیورمکتین می‌تواند کشت سلول‌های کروناویروس سندرم حاد تنفسی۲ (ویروس کرونای سارس) را طی ۴۸ ساعت از بین ببرد. اما این دارو هنوز در بدن انسان بررسی نشده است و برای آزمایش آن در بیماران مبتلا به کوید۱۹، زمان بیشتری لازم است. محققان باید مقدار دوز مصرفی را بررسی کنند. مصرف خودسرانه و اشتباه این دارو گاهی‌اوقات می‌تواند کشنده باشد.

فاویپیراویر (Favipiravir)

فاویپیراویر نوعی داروی ضدویروسی است که می‌تواند جلوی تولید پلیمراز RNA ویروس را بگیرد. این آنزیم پروتئینی است که موجب تکثیر سلول‌های ویروسی می‌شود. ژاپن از این دارو برای درمان آنفلوآنزا استفاده می‌کند اما اخیرا در روسیه از این دارو برای درمان کوید۱۹ استفاده شده است. در آمریکا هم از فاویپیراویر به طور آزمایشی روی تعدادی از بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید استفاده شده است تا بررسی کنند آیا این دارو می‌تواند از علایم این بیماری بکاهد یا خیر.

مریمه‌پودیب (Merimepodib)

این دارو که خوراکی است در ترکیب با داروی رمدسیویر در مرحله دوم آزمایش برای درمان کوید۱۹ قرار دارد. مکانیسم این دارو به‌گونه‌ای است که جلوی تولید آنزیم اینوزین ۵ مونوفسفات دهیدروژناز (IMPDH) را می‌گیرد و در نتیجه از ماده گوآنزین که برای تکثیر ویروس به‌کار می‌رود، کاسته می‌شود.

نیکلوزامید (Niclosamide)

این دارو هم نوعی ضد انگل است که برای درمان آلودگی به کرم‌های پهن استفاده می‌شود. محققان این دارو را برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید به صورت آزمایشی استفاده کرده‌اند و آن اکنون در مرحله دوم آزمایش خود قرار دارد.

رینتاتالیمد (Rintatolimod)

رینتاتالیمد، نوعی پروتئین گیرنده‌ ناقوسی‌شکل شماره ۳ (TLR۳) است که در دانشگاه توکیوی ژاپن برای درمان بیماری کوید۱۹ مورد آزمایش قرار گرفته است. محققان ژاپنی می‌گویند چنانچه این دارو موثر عمل کند، به دلیل طیف وسیع ضدویروسی بودن آن می‌توان بیماری ویروس کرونای جدید را به‌راحتی درمان کرد.

بتا-دی‌ان۴-هیدروکسی‌سیتیدین (Beta-D-N۴-hydroxycytidine)

این دارو وقتی در موش‌های مبتلا به سارس آزمایش شد، آن توانست از تعداد ویروس‌های موجود در بدن موش‌ها بکاهد و عملکرد ریه و سیستم تنفسی آنها را بهبود بخشد و جلوی کاهش وزن شدید این حیوانات را هم بگیرد. این دارو مراحل آزمایش حیوانی خود را گذرانده و به‌زودی روی انسان آزمایش می‌شود.

بم‌سنتینیب (bemcentinib)

این داروی ضدویروس در نمونه‌های آزمایشی پیش‌بالینی توانسته جلوی فعالیت ویروس‌ها را بگیرد و البته در درمان‌ بیماری‌های ابولا و زیکا موثر عمل کند. بررسی‌های جدید نشان داده که این دارو می‌تواند برای درمان ویروس کرونای سارس موثر باشد. به همین دلیل محققان بریتانیایی در نظر دارند، آن را به‌طور آزمایشی برای درمان بیماران مبتلا به کوید۱۹ به‌کار برند.

اومیفنوویر (Umifenovir)

اومیفنوویر(که با نام آربیدول هم معروف است)، نوعی داروی ضدویروس است که به پروتئین هماگلوتینین می‌چسبد و جلوی ویروسی شدن سلول میزبان را می‌گیرد. این دارو در روسیه و چین برای درمان آنفلوآنزا به‌کار می‌رود. محققان احتمال ثربخشی این دارو روی بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید را آزمایش کردند که نتیجه مثبتی درپی نداشته است. اما اخیرا محققان هندی این دارو را در ترکیب با داروی فاویپیراویر بررسی کرده‌اند و اکنون آن در مرحله سوم آزمایش آن قرار دارند.

پلیتیدپسین (Plitidepsin)

نوعی داروی ضدویروس است که محققان اسپانیایی در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که این دارو با هدف قرار دادن عامل گسترش ویروس کرونا می‌تواند در درمان بیماران کرونایی موثر باشد. این دارو در حال حاضر فقط در محیط‌های آزمایشگاهی بررسی شده است.

وی‌آی‌ار ۲۷۰۳ (VIR-۲۷۰۳)

در بررسی‌های آزمایشگاهی این دارو مشخص شده که وی‌آی‌ار ۲۷۰۳، آران‌ای خاموشگر (siRNA) را هدف قرار می‌دهد. آران‌ای خاموشگر با خاموش کردن پیام‌رسان آران‌ای (mRNA)، عملکرد RNAi را تسهیل می‌کند. در واقع mRNA نوعی ماده ژنتیکی است که پروتئین‌های بیماری‌زا را رمزگذاری می‌کند. محققان امیدوارند با استفاده از داروی وی‌آی‌ار ۲۷۰۳، این فرایند بیماری‌زا را از کار بیندازند.

امتین هیدروکلراید (Emetine hydrochloride)

این دارو ویژگی کشندگی آمیب را، به‌ویژه در دیواره روده و کبد، دارد و برای درمان آمیبوزیس شدید مهاجم مانند آمیبوزیس کبدی تجویز می‌شود. در چندین بررسی آزمایشگاهی مشخص شده که این دارو می‌تواند جلوی تکثیر ویروس‌هایی مانند زیکا، ابولا، هاری، ایدز، آنفلوآنزا از نوع A و برخی دیگر از بیماری‌های ویروسی را بگیرد.

محققان در حال بررسی این دارو برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید هستند و در مرحله دوم آزمایش‌های خود قرار دارند.

از دیگر داروهای ضدویروسی که در دست بررسی هستند و احتمال دارد در درمان بیماران موثر باشد، می‌توان به ترابدرسن (Trabedersen)، ای‌تی-۵۲۷ (AT-۵۲۷ )، ایی‌آی‌دی‌دی-۲۸۰۱ (EIDD-۲۸۰۱ ، استانوس (Stannous) و آنتروکوئینونو ( Antroquinonol) شاره کرد.

به گزارش خبرگزاری آنلاین، محققان سراسر جهان، شبانه‌روز برای کنترل و درمان ویروس کرونای جدید تلاش می‌کنند و امیدوارند بتوانند به‌زودی دارو و واکسن کرونای جدید را تولید و جهان را از شر این ویروس مهلک برهانند.

مترجم: نادیا زکالوند

منبع:emedicine

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها