رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507520

راستیآزمایی کرونایی سه ادعای بایدن درباره ترامپ

ساعت 24 -جیک هورتون برای بخش راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی نوشت : جو بایدن، نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، چندین ادعا درباره برخورد دونالد ترامپ با بحران ویروس کرونا مطرح کرده است.بایدن می‌گوید دونالد ترامپ با صدور فرمانی خواستار کندتر شدن روند انجام تست کرونا شده است، عملکرد قابل قبولی در تهیه اقلام و تجهیزات حفاظتی برای کادر درمانی نداشته است، و سعی کرده است که بودجه بهداشت عمومی را قطع کند.

dir="RTL">در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این ادعاها.

ادعا: "ترامپ به دولت دستور داد تا روند انجام تست کرونا را کندتر کند"

داوری: آقای ترامپ در یکی از سخنرانی‌هایش به این موضوع اشاره کرده بود، اما مقامات می‌گویند که دستوری مبنی بر محدود کردن روند تست دریافت نکرده‌اند.آقای ترامپ در تجمع روز ۲۱ ژوئن به حضار گفت: "به افرادم گفتم لطفا کمتر تست بگیرید."اما او در ادامه گفته است که آن‌ حرف‌ها "از روی شوخی" بود، و سخنگویش هم گفته است که آن نظرات جدی نبودند.دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد دولت در زمینه بیماری‌های واگیردار، گفت: "تا جایی که من می‌دانم، هرگز از هیچ کدام از ما خواسته نشده است که روند انجام تست را کند کنیم."بنا به گزارش یک سازمان خیریه وابسته به مجله آتلانتیک، میانگین روزانه تست کرونا در ایالات متحده برای ماه ژوئیه ۷۴۴ هزار مورد بود که نسبت به ماه ژوئن با میانگین روزانه ۵۰۸ هزار مورد بیشتر شده است. لذا روند انجام تست در پی سخنان آقای ترامپ سریعتر شده است.آقای ترامپ معتقد است که تست کرونا "شمشیری دولبه" است، و می‌گوید که افزایش تعداد تست‌ها باعث شده است که روند شیوع بیماری در آمریکا سریعتر از گذشته به نظر برسد.اما با وجود افزایش تعداد تست‌ها، نسبت نتایج مثبت آن‌ها هم بیشتر شده است، برای همین نمی‌توان رشد موارد ابتلا به کووید-۱۹ را صرفا به افزایش تعداد تست‌ها نسبت داد.

ادعا: "کادر درمانی هنوز تجهیزات حفاظتی کافی ندارند"

داوری: مدارکی دال بر کمبود این اقلام در بعضی مراکز درمانی وجود دارد.استفاده مجدد از تجهیزات حفاظتی شخصی یک بار مصرف می‌تواند احتمال سرایت ویروس به پرستاران و بیماران را بیشتر کند. استفاده مجدد از تجهیزات حفاظتی شخصی یک بار مصرف می‌تواند احتمال سرایت ویروس به پرستاران و بیماران را بیشتر کند.ترامپ بارها با افتخار درباره تلاش‌های دولتش برای افزایش دسترسی به تجهیزات حفاظتی شخصی صحبت کرده است. کمبود این اقلام در ابتدای شروع همه‌گیری کاملا حس می‌شد.اما با وجود افزایش تولید، بایدن می‌گوید کمبود همچنان ادامه دارد.اتحادیه ملی پرستاران، بزرگترین نهاد صنفی پرستاران در ایالات متحده، روز ۲۷ ژوئیه نتایج تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌داد ۸۷ درصد کسانی که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند، حداقل از یکی از اقلام حفاظتی یک بار مصرف استفاده مجدد کرده‌اند.انجمن پزشکی آمریکا نیز گفته است که کمبود تجهیزات حفاظتی همچنان ادامه دارد.ادامه شیوع گسترده بیماری در ایالات متحده و ادامه بازگشایی مشاغل این حس را ایجاد کرده است که تولید و پخش تجهیزات حفاظتی شخصی باید به سرعت افزایش پیدا کند.

ادعا: "رئیس‌جمهور می‌خواست بودجه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری را قطع کند"

داوری: مدارک کافی موجود نیست . بایدن این ادعا را بدون ارائه دلیل و مدرک در توییتر مطرح کرد. ما از تیم او خواسته‌ایم که در این باره بیشتر توضیح دهند.قانون‌گذاران آمریکایی در حال حاضر دارند بر سر یک بسته حمایتی بزرگ مذاکره می‌کنند، و گزارش‌هایی در رسانه‌های آمریکایی مبنی بر چانه‌زنی دولت ترامپ برای کاهش بودجه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری منتشر شده است.این مرکز نهادی دولتی است و مسئول بهداشت عمومی در ایالات متحده. در جریان همه‌گیری، بین این مرکز و رئیس‌جمهوری اختلافاتی بر سر دستورالعمل‌های مربوط به برداشتن قرنطینه و دیگر تمهیدات پیش آمد.اما کاخ سفید مانع‌تراشی برای بودجه این مرکز را رد می‌کند و می‌گوید: "این ادعای تیم بایدن غلط است. ما بودجه این مرکز را در بودجه قبلی ۶۳۵ میلیون دلار بیشتر کردیم، افزایشی ۸ درصدی."این حرف درست است، و در جریان همه‌گیری نیز منابع مالی بیشتری در اختیار این مرکز قرار داده شده است.بودجه پیشنهادی دولت ترامپ برای سال مالی ۲۰۲۱ که از اکتبر ۲۰۲۰ شروع می‌شود در ابتدا حاوی طرحی برای کاهش بودجه این مرکز بود - اما حالا قرار است منابع مالی را افزایش دهد، از جمله برای فعالیت‌های مرتبط با بیماری‌های واگیردار.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها