رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507528

گفت‌وگوی وزیران دفاع آمریکا و چین در باره تایوان

ساعت 24- وزیران دفاع چین و آمریکا پنجشنبه شب پس از ۲ ماه از آخرین تماس، در باره اختلافات دو کشور در خصوص تایوان و تحولات منطقه دریای جنوبی چین، تلفنی گفت‌وگو کردند.

dir="RTL">به گزارش رویترز، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با "وی فونگخه" همتای چینی خود در مورد فعالیت بی‌ثبات کننده پکن در نزدیک تایوان و دریای جنوبی چین ابراز نگرانی کرد. این گفت‌وگوی تلفنی در حالی صورت گرفت که در یک سال گذشته روابط میان آمریکا و چین با تنش‌هایی از جمله مسائل هنگ کنگ، شرکت هوآوی، شیوع ویروس کرونا و فعالیت‌های دریایی در دریای جنوبی چین همراه بوده است. جاناتان هافمن سخنگوی پنتاگون در این باره گفت: تماس تلفنی وزیران دفاع آمریکا و چین یک ساعت و نیم به طول انجامید و اسپر در این تماس در مورد پایبندی چین بر قوانین، قواعد و هنجارهای بین المللی به گفت‌وگو پرداخت. به گزارش ایرنا وزارت دفاع آمریکا همچنین در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد که هر دو طرف در مورد توسعه سیستم‌های لازم برای ارتباطات بحران و کاهش ریسک توافق کردند. اسپر پیش از این گفته بود که امیدوار است به منظور بهبود کانال‌های "ارتباطات بحران" تا پایان سال از چین بازدید کند و به سایر مسائل مورد علاقه متقابل بپردازد.

رویترز در ادامه به نقل از خبرگزاری شینهوآ نوشت: «وی فونگخه» وزیر دفاع چین نیز در این تماس از طرف آمریکایی خواست که جلوی سخنان و اعمال نادرست را بگیرند، مدیریت و کنترل خطرات دریایی را بهبود بخشند و از انجام اقدامات خطرناک که ممکن است اوضاع را تشدید کند، جلوگیری و صلح و ثبات منطقه‌ای را حفظ کنند. روابط آمریکا و چین در موضوعات مختلف نظیر تجارت، وضعیت هنگ‌کنگ، دریای جنوبی چین و حضور شرکت‌های چینی در بازار جهانی ارتباطات نسل پنجم به شدت دچار تنش شده است. دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳. ۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها