رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507553

تفسیر ساعت 24 از ادعاهای رییس سازمان برنامه و بودجه

حرفهای خارج از وظیفه و فخر فروشی غیر اصولی نوبخت

ساعت 24-آقای نوبخت در این متنی که روابط عمومی برروی سایت گذاشته است در چند نوبت تاکید کرده است "برای کل سال ۹۹، فقط ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل فروش سهام پیش‌بینی کرده بودیم اما قریب به ۱۶ هزار میلیارد تومان در چهار ماه گذشته، توانسته‌ایم سهام واگذار کنیم که تا حدودی کسری عدم تحقق درآمد ناشی از فروش نفت را جبران کرده است."

محمد باقر
dir="RTL">نفت خودش از بودجه رفت

در پاییز 1398 که ارقام بودجه در حال تهیه بود کارشناسان سازمان برنامه خوش بینانه به درآمد نفت خام نگاه کرده و از هشدارهای کارشناسان و ناظران آگاه در این باره که صادرات روزی یک میلیون بشکه نفت به قیمت هربشکه 50 دلار خطای راهبردی است توجه نکرده و حرف خود را پیش بردند. واقعیت این است که کرونا نیز برابعاد ماجرای نفت اضافه کرده است اما محقق شدن فقط 6 درصد از درآمد نفت خام براساس تحولات بیرونی بوده است و برای سازمان برنامه افتخاری به حساب نمی آید. به عبارت دیگر نفت خودش را از بودجه ایران بیرون کشید نه اینکه سازمان برنامه این کارراکند. یادمان باشد که این سازمان هیچ نقشی در فروش یا عدم فروش نفت ندارد و تنها وظیفه اش این است که پول نفت را تقسیم کند.

خلاف قانون عمل کردن افتخار نیست

آقای نوبخت در این متنی که روابط عمومی برروی سایت گذاشته است در چند نوبت تاکید کرده است "برای کل سال ۹۹، فقط ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل فروش سهام پیش‌بینی کرده بودیم اما قریب به ۱۶ هزار میلیارد تومان در چهار ماه گذشته، توانسته‌ایم سهام واگذار کنیم که تا حدودی کسری عدم تحقق درآمد ناشی از فروش نفت را جبران کرده است." آیا این رفتار خلاف قانون بودجه ای که سازمان خودش آن را تهیه و به تصویب دولت و مجلس رسانده است و شورای نگهبان آن را تایید کرده است مباهات دارد؟ ایا برای فروش بیشتر سهام از جایی مجوز گرفته شده است و اصولا نقش سازمان برنامه در فروش سهام شرکتها چیست که افتخار خلاف قانون رفتار کردن را به خود منتسب می کند.

صادرات کمتر و درآمد گمرکی بیشتر

رییس سازمان برنامه و بودجه در جای دیگری از سخنانش تاکید می کند برای جبران درآمد از دست رفته صادرات نفت خام امسال درامد گمرکی افزایش یافته است و از این مسیر درامدی بیشتر به دست آورده ایم. در این باره نخست باید یاد آور شد این هنر گمرک است و سازمان برنامه دران نقش و سهمی ندارد و نیز درگام دوم باید تاکید کرد درحالی که آمارهای ارایه شده نشان می دهد تجارت خارجی ایران در بهار امسال کوچک شده است، چگونه درامد گمرکی افزایش یافته است؟ نکته قابل تامل این است که نوبخت درجایی تصریح می کند صادراتبنزین نیز کاهش یافته است. اگر این حرف درست باشد معنایش این است که از همین میزان تجارت کاهش یافته عوارض و حقوق گمرکی بیشتری دریافت شده است که البته این فشار بیشتر برفعالان این بخش است.

توهم بانک مرکزی

محمد باقر نوبخت پیش از این یک بار جواب ریاست بانک مرکزی در باره اینکه استقراض سازمان برنامه وبودجه از صندوق توسعه مل راه شتاب گرفتن تورم را بازگذاشته است باردیگر این حرف را البته با ادبیات خشن تر عنوان و بانک مرکزی را دارای توهم دانست اوگفته است استقراض دولت از بانک مرکزی، ادعایی باطل و نوعی توهم است.اومی گوید جز همان تنخواهی که هر سال از بانک مرکزی می‌گرفتیم و با آن تسویه هم می‌کردیم؛ چیز دیگری از بانک مرکزی دریافت نکرده‌ایم. بنابراین تصور اینکه عدم تحقق منابع باعث استقراض غیر مستقیم دولت از بانک مرکزی شده؛ کاملا باطل و نوعی توهم است. دولت نه تنها اجازه استقراض مستقیم که حتی امکان استقراض غیرمستقیم هم از بانک مرکزی نداشته و این کار را نکرده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد که به دولت به میزان درآمدهایش هزینه کرده است.

حقوق و تورم

نوبخت دربخشی از سخنانش بدون لخاظ کردن نرخ تورم 41 درصدی کشور در سال سپری شده از افزایش حقوق کارمندان وباز نشستگان گفتبه گفته وی بدون افزایش سقف بودجه عمومی در سال ۹۹معادل ۱۵ درصد هم در فروردین ماه حقوق کارکنان دولت را اضافه کردیم. حقوق بازنشستگان را هم ۲۰ درصد اضافه کردیم و همسان سازی حقوق آنان با افراد شاغل هم رده خودشان را هم از اول مهرماه اجرا می‌کنیم. آقای نوبخت با یک محاسبه ساده می تواند به این برسد که کارمندان با تورم 41 درصدی رسمی بانک مرکزی 26درصد از قدرت خریدشان از دست رفته است.

«

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها