رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507558

نقد دکتر طبیبیان بر دریافت مالیات از خانه های خالی

دارایی های مردم را در معرض باد قرار ندهید

ساعت 24 - برخلاف تصوری که وجود دارد رفتارهای انقلابی مجلس جدید به سود دولت آقای روحانی است و البته در بلند مدت برخی تصمیم ها به زیان اقتصاد ملی است.

محمد طبيبيان
dir="RTL">به طور مثال در حالی که دولت با کسری بودجه شگفت انگیزی مواجه است ونیاز دارد از هرراه ممکن منابع تازه درآمدی داشته باشد مجلس تازه ای این کاررا برای دولت اسان کرده است. به طور مثال این مجلس تصمیمی ر ا اتخاذ کرده است که در صورت اجرایی شدن مالک یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری خالی در یک منطقه معمولی پایتخت باید در سال اول حدود ۶۵۰ میلیون تومان مالیات بپردازد که این رقم در سال سوم به یک میلیارد و ۹۴۴ میلیون می این تصمیم بر اساس مصوبه ای است که روز چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم را که مربوط به مالیات از خانه های خالی است اتخاذ شده است. . بر اساس این طرح اگر خانه ای در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر خالی بماند در سال اول شش برابر اجاره سالیانه، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر مبلغ اجاره سالیانه مشمول مالیات می شود.با وجود آنکه هنوز جزئیات و نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی از سوی سازمان امور مالیاتی ارائه نشده، محاسبات سرانگشتی از جریمه‌های سنگین برای خانه های خالی از سکنه حکایت دارد.

نقد دکتر طبیبیان

دکتر محمد طبیبیان اقتصاددان ایرانی در صفحه تلگرامی خود این اراده مجلس را نقد کرده و می نویسد: به چه دلیل و بر مبنای کدام منطق حقوق مالکیت مردم چنین نقض می شود؟ نگه داشتن آپارتمان خالی ممکن است دلایل مختلف داشته باشد . مبنای اصول حقوقی که این تصمیم ها اتخاذ می شود کدام است؟ مبنای اصول شرعی چیست؟ مبنای اصول مالیات گیری متناسب با کدام منطق شناخته شده مالیات گیری است؟ این نوع تصمیم اگر در آمدی هم برای صندوق دولت ایجاد می کند کوتاه مدت و اثر منفی نا اطمینانی و تشدید مشکلات اقتصادی که در پی دارد طولانی مدت است. با این تصمیم، دولت کل آپارتمان را طی چند سال به عنوان جریمه مصادره می کند. مردم در مقابل موج تورم دارایی های خود را به شکل اموال نگه می دارند این تلاش مردم برای از دست ندادن قدرت خرید خود تلاشی شریف است مجرمانه نیست در هیچ سیستم حقوقی در خور مجازات و جریمه نیست. در عکس العمل به این تصمیمات مردم لاجرم به سوی نگهداری دارایی های خارجی کشانده می شوند مثل آپارتمان خالی در امارات یا ترکیه... یا ارز که اختیار آن در دست تصمیم گیرندگان خارجی است. دریغ که مردم از دست تصمیمات داخلی به خارجی پناه ببرند. و متواری نکنید و اعتماد را دچار فرسایش ننمایید. با این تصمیم ها دارایی مردم را در معرض باد قرار ندهید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها