رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507636

هشدار دامپزشکی تهران در خصوص شیوع بیماری تب ۳ روزه دامی

ساعت 24- اداره کل دامپزشکی استان تهران نسبت به شیوع بیماری تب سه روزه دامی هشدار داد و اعلام کرد: این یک بیماری ویروسی و عفونی دامی و غیرقابل انتقال به انسان است که تنها گاو و گاومیش به آن مبتلا می شوند.

به گزارش اداره کل دامپزشکی استان تهران، جمیله سیرتی معاون سلامت این اداره کل در باره گسترش این بیماری دامی گفت: گسترش این بیماری بستگی به جمعیت حشرات ناقل، شدت و مسیر بادهای غالب فصلی دارد که موجب انتقال حشرات به سایر مناطق می‌شود.

وی ، یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری را حمل و نقل دام‌های آلوده و مبتلا از یک منطقه به منطقه دیگر عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش دما و فراهم شدن امکان رشد و تکثیر انواع حشرات احتمال بروز برخی بیماری‌ها از جمله تب سه روزه و لمپی اسکین در دام‌های سنگین از قبیل گاو و گوساله وجود دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یادآور شد: بی توجهی به توصیه‌های پیشگیرانه دامپزشکی می‌تواند موجب ابتلاء دام‌ها و ایجاد خسارت‌های اقتصادی به دامداران شود.

سیرتی حمل و نقل دام با اخذ گواهی بهداشتی از دامپزشکی را در کنترل بیماری‌ها حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: رعایت بهداشت دام، ضدعفونی و سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها، از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و نیز انجام واکسیناسیون علیه این قبیل بیماری‌ها از جمله اقداماتی است که باید دامداران به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی مهم‌ترین علایم این بیماری را تب بالا، لرزش، بی‌اشتهایی، افزایش ترشحات بینی، کاهش تولید شیر، لنگش و زمین گیرشدن حیوان برشمرد و از روستاییان و دامداران خواست در صورت مشاهده این علایم در دام‌ها، موارد را در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی شهرستان یا مراکز دامپزشکی خصوصی اطلاع دهند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها