رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507648

نامه اعتراضی ایران به سازمان ملل درباره تعرض جنگنده‌های آمریکایی

ساعت 24-مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای از سازمان ملل خواسته است تا آمریکا را در خصوص تعرض جنگنده‌های این کشور به یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی مسئول بشناسد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تخت روانچی با ارسال نامه اعتراضی اقدام آمریکا در تعرض به هواپیمای غیر نظامی ایران بر فراز آسمان سوریه را غیرقانونی و ماجراجویانه توصیف کرد.

تخت روانچی در این نامه عنوان کرد: در نامه‌های مشابهی به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل، ایران شدیدترین اعتراض خود نسبت به نقض قوانین بین المللی را ابراز کرده و این مساله را از طریق نهادهای بین المللی پیگیری خواهد کرد.

وی تاکید کرد: هواپیمای ایرباس ای۳۱۰ خطوط هوایی ماهان از مسیر تهران به سمت بیروت در تاریخ ۲۳ ژوئیه به صورت غیر منتظره و خصمانه توسط دو جنگنده اف ۱۵ آمریکایی در زمان پرواز از طریق راهروهای هوایی مشخص شده بین المللی در حریم هوایی سوریه مورد تعرض قرار گرفته است.

نماینده ایران در سازمان ملل با اشاره به حرکت خطرناک و تهاجمی جنگنده‌های آمریکایی اشاره کرد که خلبان برای نجات هواپیمای مسافری و نجات جان مسافران مجبور به تغییر ارتفاع شده که همین به زخمی شدن مسافران انجامید.

تخت روانچی همچنین از تلاش سازمان هواپیمایی ایران برای ارتباط با مقام های سوریه و درخواست این سازمان برای انجام تحقیقات فوری و دقیق در خصوص حادثه خبر داد و افزود: مقام های ایرانی نیز تحقیقات را پس از بازگشت هواپیما از بیروت آغاز کرده‌اند.

وی تصریح کرد: مشخص است که اقدام جنگنده‌های آمریکایی نقض آشکار امنیت هوایی و آزادی هواپیمایی غیر نظامی طبق کنوانسیون بین المللی هوانوردی غیر نظامی شیکاگو در سال ۱۹۴۴ و ضمائم مرتبط با آن است.

نماینده ایران در سازمان ملل همچنین اقدام خطرناک جنگنده های آمریکایی را تخطی از کنوانسیون سرکوب اقدامات غیرقانونی ضد ایمنی هوانوردی غیرنظامی مونترال ۱۹۷۱ دانست.

گفتنی است که پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان روز پنجشنبه دوم مرداد از کشور ایران به مقصد کشور لبنان در حرکت بود که هنگام عبور از حریم هوایی سوریه از سوی دو فروند جنگنده ایالات متحده آمریکا تهدید و ناچار به کاهش ناگهانی ارتفاع شد که این اقدام مصدومیت شماری از مسافران هواپیما را به دنبال داشت.

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها