رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507658

سخنگوی طالبان: تهران برای حل مساله افغان‌ها ازخود اراده نشان داده است

ساعت 24-سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه گفت: تهران برای حل مساله افغان‌ها ازخود اراده نشان داده و می دهد از این رو ما از مشارکت این کشور استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی روسیه به سوالاتی همچون نقش ایران در حل مسائل افغانستان، اتهام مبنی بر اینکه روسیه تلاش کرد تا طالبان را برای کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان به خدمت بگیرد، آیا مسکو به گروه طالبان سلاح می دهد، روند اجرای توافقنامه با آمریکا و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، دورنمای صلح در این کشور و نقش مسکو در این عرصه پاسخ داد.

برگزاری لویی جرگه مانع روند صلح افغانستان می شود

وی در واکنش به اینکه در لویی جرگه که روز هفتم اوت آغاز شده است مساله آزادی زندانیان طالبان بررسی می شود، گفت: به اصطلاح لویی جرگه کنونی از سوی دولت کابل برگزار می شود. از دیدگاه ما این نشست غیرقانونی است و این به این معنی است که تصمیماتی که در آن گرفته می شود بی اعتبار است.

شاهین افزود: ثانیا اینکه ما توافقنامه با آمریکا داریم که در دوحه امضا شده است. بر اساس این سند اسرای گروه طالبان باید آزاد شوند. در آنجا قید شده است که پیش از مذاکرات بین افغان باید پنج هزار اسرای طالبان آزاد شوند. برای این منظور نیازی به برگزاری لویی جرگه نیست.

«لویی جرگه فقط برای ایجاد مانع در روند آزادی زندانیان برگزار می شود. توافقنامه دوحه مکانیسم مناسبی برای حل و فصل مساله افغانستان است.»

سخنگوی گروه طالبان در واکنش به اینکه اگر زندانیان آزاد نشوند وضعیت چطور پیش خواهد رفت؟ اظهار کرد: اگر زندانیان را آزاد نکنند به آن معنی خواهد بود که دولت در کابل خواهان روند صلح برای مساله افغانستان نیست و آنها راه حل نظامی را انتخاب کردند. این وضع منجر به آن خواهد شد که برخوردها سخت تر خواهد شد و دولت در کابل مسئول آن خواهد بود.

طالبان با روسیه علیه نیروهای آمریکایی تبانی نکرده است

شاهین در پاسخ به این پرسش که آمریکا اتهامی را مطرح می کند که گویا روسیه تلاش می کند طالبان را اجیر کند تا نظامیان امریکایی را بکشند گفت: در وهله اول می خواهم بگویم این اظهارات غیرمسئولانه است و با واقعیت مطابقت ندارد.

«این گونه اظهارات بخشی از کارزاری است که مخالفان روند صلح در افغانستان به راه انداخته اند. آنها می خواهند به این روند ضربه بزنند و چوب لای چرخ می گذارند.»

شاهین ادامه داد: این اطلاعات بی اساس و اشتباه از سوی اداره امنیت ملی کابل در اختیار برخی خبرنگاران اروپایی و آمریکایی قرار گرفت تا در روند صلح افغانستان کارشکنی شود. در این اخبار هیچ چیزی که با واقعیت مطابقت داشته باشد وجود ندارد. این کارزار علیه روند صلح افغانستان است و ما آن را کاملا رد می‌کنیم.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در واکنش به اینکه آیا طالبان با سرویس های اطلاعاتی آمریکا برای دریافت اطلاعات در این عرصه تماس گرفت و آیا طالبان برای همکاری با آنها موافقت کرده است؟ اظهار کرد: طرف آمریکایی از ما چنین درخواستی نکرده است زیرا آنان می دانند که این ادعا حقیقت ندارد و این یک ادعای جعلی و فیک است.

وی افزود: همینک ما کانال رابطه نظامی داریم و اگر مورد نقضی رخ می دهد ما به طرف آمریکایی اطلاع می دهیم و آنان نیز به همین گونه رفتار می کنند اما در این مورد معین طرف آمریکایی از ما سوالی نکرده است.

شاهین در پاسخ به این سوال که روسیه را نیز به تحویل سلاح به طالبان متهم می کنند و چه نظری در این مورد دارید، گفت: من این ادعا را رد می کنم.این حقیقت ندارد. ما با روسیه روابط داریم اما موضوع روابط سیاسی مطرح است. دفتر سیاسی ما در دوحه با روسیه همانند کشورهای همسایه دیگر و کشورهای منطقه روابط دارد.

وی افزود: اما فقط در سطح سیاسی. موضوع روابط سیاسی مطرح نیست و ما این گونه دیدگاه ها را رد می کنیم. این ادعاها همچنین می تواند بخشی از کارزار برای شکست توافق صلح باشد. آنچه که مربوط به تسلیحات ما می شود ما ذخایر سلاح در افغانستان داریم و همچنین از دولت کابل و ارتش سلاح خریداری می کنیم.

طالبان از دولت افغانستان سلاح خریداری کرده است

شاهین گفت: در گذشته اخباری منتشر شد که صدها هزار قبضه سلاح ارتش (ارتش افغانستان) مفقود شد یا به سرقت رفت این سلاح ها را ما خریدیم و بخشی را نیز در جریان جنگ بدست آوردیم. به این ترتیب ما مهمات زیادی داریم و همه آن از دولت کابل بدست آمده است.

وی در واکنش به اینکه روابط سیاسی طالبان با طرف روسی در چه سطحی قرار دارد، اظهار کرد: ما با وزارت خارجه روسیه رابطه داریم و این روابط شفاف است ما دیدارهایی داشتیم که در شبکه های اجتماعی بازتاب یافت.

وی گفت: ما همچنین در مسکو دیدار کرده و مذاکراتی را برگزار کردیم اطلاعات در این زمینه در دسترس رسانه ها قرار داشت. به این ترتیب روابط ما شفاف است و در این مورد برای همه معلوم است و چنین روابطی داریم.

طالبان از اسرای شوروی در افغانستان اطلاعی ندارد

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در واکنش به سوالی در مورد اسرای ارتش شوروی در افغانستان و پاکستان گفت: ما اطلاعاتی در این زمینه نداریم ممکن است چنین اسرایی هنوز وجود داشته باشند و هنوز در روستاها زندگی می کنند. ما اطلاعات رسمی در مورد محل این افراد در اختیار نداریم.

روسیه نقش مهمی در حل مساله افغانستان دارد

شاهین در مورد نقش روسیه در حل و فصل مساله افغانستان گفت: من معتقدم که نقش روسیه در این مساله بسیار مهم است. این کشور در گذشته زمانی که میزبان مذاکرات بین افغانی در مسکو بود نیز نقش مهمی برعهده داشت. ما برای نخستین بار به آنجا رفتیم.

شاهین در مورد امکان برگزاری نشست بین افغان در مسکو خاطرنشان کرد: بله در ابتدا همان طور که توافق کرده ایم مذاکرات بین افغان در دوحه برگزار می شود. پس از آن دو طرف (طالبان و دولت افغانستان) در مورد محل برگزاری نشست بعدی مذاکرات بین افغان گفت وگو می کنیم. یکی از مکان های احتمالی برگزاری این مذاکرات مسکو خواهد بود.

تهران برای حل مساله افغان اراده سیاسی نشان می دهد

سخنگوی طالبان در پاسخ به این سوال که در ماه ژوئن وزارت امور خارجه ایران برای میزبانی مذاکرات بین افغان اعلام آمادگی کرد و طالبان در این مورد چه فکر می کند و ایا با طرف ایرانی در این مورد تماس دارد؟ گفت: بله ما با کشورهای همسایه ازجمله ایران تماس داریم زیرا با این کشور مرز طولانی داریم.

وی افزود: صدها هزار پناهنده افغان در ایران بسر می برد به این ترتیب ما با ایران گفت وگو می کنیم. ما در خصوص حل و فصل صلح آمیز مساله افغانستان گفت وگو کردیم و در آینده نیز به مذاکره در این خصوص ادامه می دهیم. تهران اراده برای حل مساله افغان ازخود نشان می دهد و ما (از مشارکت این کشور) استقبال می کنیم.

توافق طالبان و آمریکا دو بعد دارد

وی در پاسخ به این سوال که اجرای توافق طالبان با آمریکا چگونه پیش می رود، اظهار کرد: در اینجا دو بعد وجود دارد اولا با طرف آمریکایی توافق کردیم که آنها نیروهای خود را ظرف 14 ماه از افغانستان خارج کنند.

شاهین گفت: ما متعهد شدیم راه امن برای خروج نیروهای آمریکایی از کشور فراهم می کنیم. ما توافق کردیم که به هیچیک از اعضای خود اجازه ندهیم از قلمرو افغانستان علیه آمریکا و متحدان آن استفاده شود.

وی افزود: بعد دوم مذاکرات بین افغانی است. ما در انتظار شروع آن هستیم اما متاسفانه در زمان حاضر دولت کابل مانع برای این مذاکرات ایجاد می کند. حتی برگزاری لویی جرگه مانع است. همه این اقدامات امکان آغاز مذاکرات را فراهم نمی کند.

اما بر طبق توافق ها، آمریکا باید ارتش خود را ظرف 14 ماه از افغانستان خارج کند. به این ترتیب ما به تعهدات خود برای ایجاد راه امن برای خروج آنها از کشور پایبند هستیم.

وی در واکنش به اینکه آیا اجرای توافق با آمریکا تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ماه نوامبر به پایان خواهد رسید، اظهار کرد: بله این ممکن است صورت گیرد. اگر آنها نیروهای خود را تا این مدت از افغانستان خارج کنند معتقدم به نفع آنان خواهد بود.

وی افزود: زیرا که مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد ما از مشارکت آنان در بازسازی افغانستان استقبال می کنیم. ما از نقش آنان (طرف آمریکایی) در مسائل مدنی استقبال می کنیم. اما آنها باید هر چه سریعتر اقدامات نظامی خود را به پایان برسانند. اگر آنان پیش از انتخابات ریاست جمهوری نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند ما ارج می نهیم و استقبال می کنیم.

مذاکره رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه با پمپئو

شاهین در پاسخ به این سوال که دو روز پیش ملا برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد در چه موردی گفت وگو کردند؟ اظهار داشت: من در آن دیدار حضور داشتم. پمپئو و برادر در خصوص آزادی زندانیان و آغاز مذاکرات بین افغانی گفت وگو کردند. این دو مساله، مسائل سیاسی هستند.

وی در مورد امکان حملات گسترده طالبان در ماههای آینده اظهار داشت: این واقعیت ندارد. این اطلاعات کذب است که از طرف اداره امنیت ملی دولت کابل منتشر می شود. ما هیچگونه حمله ای را به شهرهای کشور و کابل انجام ندادیم و برای تصرف آنها تلاش نکرده ایم. در گذشته حملاتی به شهرهای استانی و کابل داشتیم اما پس از عقد توافقنامه دوحه چنین حملاتی صورت نگرفته است.

وی گفت: هر سال حمله بهاره را اعلام می کنیم اما امسال این کار را نکردیم. به این ترتیب ما خویشتنداری نشان می دهیم تا به آمریکا فرصت بدهیم نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و به روند صلح در افغانستان شانس برای تحقق بدهیم. ما به این تعهد خود پایبند هستیم.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در مورد موانع برای تبادل زندانیان گفت: بر اساس توافقنامه صلح، کابل باید پنج هزار زندانی را آزاد کند و ما یکهزار نفر از نمایندگان دولت کابل را آزاد کنیم.

ما تاکنون بیش از یکهزار نفر از زندانیان کابل را آزاد کردیم. این روند پیش از عید قربان به پایان رسید. اما دولت کابل از همان ابتدا ترجیح می دهد تا مساله را طول بدهد و تاکنون آنها 4 هزار و 450 زندانی را آزاد کرده اند و در مورد بقیه زندانیان لویی جرگه برگزار کردند.و در حالی که نیازی به برگزاری آن نیست.

شاهین گفت: به این ترتیب دولت کابل مانع تراشی می کند و امیدواریم که این وضع بپایان برسد و آنان شروع به مشارکت صادقانه در روند صلح کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد افغانستان را کنترل می کنید، اظهار کرد: حدود 70 درصد مناطق روستایی افغانستان تحت کنترل ما قرار دارد. همه سازمان های حکومتی ما ازجمله اداره بهداشت و مراکز نظامی و توسعه مدنی و آموزش و اداره کشاورزی و بازسازی در این مناطق کار می کنند.

وی در واکنش به اینکه اجرای توافق کنونی آتش بس را چگونه ارزیابی می کنید؟ اظهار کرد: آتش بس یکی از مسائل دستور کار مذاکرات بین افغانی است. زمانی که این مذاکرات آغاز شود در بین مسائل مورد بحث، موضوعاتی همچون نظام سیاسی آینده افغانستان و نیز برقراری آتش بس دائم مورد بحث قرار می گیرد.

شاهین در پاسخ به این سوال که طالبان چه دیدگاهی در مورد داعش و القاعده دارد؟ گفت: ما تعهداتی داریم و توافقی را امضا کرده ایم که به هیچکس اجازه نمی دهیم از خاک افغانستان علیه آمریکا یا هر کشور دیگر استفاده کند.

وی افزود: این تعهد ما و پیام ما به کل جهان است.

رد امکان بازگشت به عقب افغانستان بر اثر همگرایی طالبان در نظام این کشور

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در واکنش به اینکه افراد بدبین نگران آنند که پس از همگرایی طالبان در افغانستان، جامعه در برخی عرصه ها همچون حقوق بشر به عقب برگردد گفت: اینها همه تبلیغات است. حقوق بشر در مناطق تحت کنترل دولت کابل نقض می شود.

وی افزود: اینها هزاران مورد نقض حقوق بشر است که در مناطق تحت کنترل آنها رخ می دهد اما در قلمرو تحت کنترل ما چنین وضعی وجود ندارد.

«ما پایبند به جلوگیری از نقض حقوق بشر در هر شکل ممکن مطابق با اصول و فرمایشات دین اسلام هستیم. این مسائل مربوط به حقوق آموزش می شود که برای مردان و زنان یکی است.»

وی افزود: ما پایبند به حق زنان برای کار، برای حجاب و اموزش هستیم. افغانها در مناطق تحت کنترل ما از همه حقوق برخوردارند و مساله ای وجود ندارد.

شاهین خاطرنشان کرد: اما در مناطق تحت کنترل دولت کابل فساد حاکم است و حقوق بشر نقض می شود و سازمان های بین المللی می توانند این اطلاعات را تایید کنند. به این ترتیب اتهام علیه ما در این عرصه بی اساس است.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پاسخ به این سوال که آیا امکان همگرایی طالبان با جامعه افغانستان در آینده نزدیک وجود دارد و اینکه بخشی از دولت این کشور شود، گفت: پس از آغاز مذاکرات بین افغان، طرفین به گفت وگو درخصوص نقشه راه برای نظام سیاسی آینده افغانستان خواهند نشست.

وی افزود: همان گونه که در توافقنامه صلح گفته شده است این حکومت جدید اسلامی با مشارکت کل مردم افغانستان خواهد بود.

شاهین خاطرنشان کرد: آن نظام جامع خواهد بود و مشارکت همه افغانها را در برمی گیرد و هیچکس کنار نمی ماند. به این ترتیب پیوستن به دولت کنونی کابل بی معنی است و این دولت در نتیجه تهاجم بوجود آمده است.

وی گفت: ما برای استقلال کشور تلاش می کنیم و نیاز به دولت جدید داریم که نماد این استقلال باشد و همه مسائل در مذاکرات بین افغانی مطرح و بررسی خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها