رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507702

نقره هم گران شد

ساعت24-پیش بینی می شود میزان مصرف نقره در هند امسال که خریداران عمدتا روستایی به دلیل گرانی قیمتها و اقتصاد ضعیف قادر به خرید نیستند، نصف شود.

چیراگ سث، مشاور شرکت متالز فوکوس در لندن در این باره گفت: واردات هند که بزرگترین مصرف کننده جهان است، در سال ۲۰۲۰ حداکثر ۵۰ درصد در مقایسه با ۶۰۰۰ تن در سال ۲۰۱۹ ممکن است کاهش پیدا کند. واردات این کشور در شش ماه نخست امسال تقریبا نیمی کاهش یافت و به ۱۷۳۵ تن رسید.

قیمت نقره در هند امسال بیش از ۶۰ درصد رشد کرده و همزمان با صعود چشمگیر قیمت طلا، افت ارزش دلار و ابهامات دنباله دار پیرامون وضعیت اقتصاد جهانی، به رکورد بالایی رسیده است. وضعیت مذکور به همراه آسیبهای اقتصادی ناشی از قرنطینه که باعث تعطیلی کسب و کارها و بیکاری میلیونها نفر شده، تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرده است.

به گفته هریش گالیپلی، مدیر کالا و ارز در شرکت بازرگانی مشتقات و کالاهای هند، عوامل بنیادین نقره به دلیل تقاضای صنعتی پایین، ضعیف مانده است با این همه قیمت نقره، روند صعودی قیمت طلا را دنبال می کند و تقاضای سرمایه گذاری در مقطع فعلی عامل اصلی بالا رفتن بهای این فلز ارزشمند است.

تقاضا برای جواهرات نقره که بیش از یک سوم از کل مصرف را به خود اختصاص می دهد ممکن است ۲۵ درصد و مصرف نقره در ظروف ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند. حدود دو سوم از تقاضای هند برای فلزات ارزشمند از سوی بخشهای روستایی این کشور است که به دنبال حفظ دارایی در شرایط دشوار و در نبود زیرساخت بانکی خوب هستند.

به گفته مشاور متال فوکس، اگر به بازار در دوران پس از سال ۲۰۱۱ نگاه کنیم می بینیم که مصرف کنندگان روستایی به دلیل قیمتهای بالا، قادر به خرید نقره نبودند. باید ببینیم این بار هم همین روند مشاهده می شود یا خیر.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عمده واردات نقره هند از انگلیس، سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ است و در داخل این کشور، شرکت هندوستان زینک سالانه حدود ۶۰۰ تن نقره تولید می کند.

بهای هر اونس نقره در معاملات روز جمعه بازار آمریکا ۸۶ سنت معادل سه درصد سقوط کرد و در ۲۷ دلار و ۵۴ سنت بسته شد؛ با این حال برای کل هفته حدود ۱۳ درصد افزایش قیمت ثبت کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها