رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507721

ابراز نگرانی دوباره آمریکا درباره برنامه راهبردی ایران و چین

ساعت24-وزیر خارجه آمریکا در ادامه تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، بار دیگر با اتهام‌زنی، در خصوص همکاری طولانی‌مدت پکن و تهران ابراز نگرانی کرد و مدعی شد این همکاری به بی‌ثباتی منطقه غرب آسیا منجر خواهد شد.

laquo;مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بار دیگر با اتهام‌زنی علیه ایران و چین، مدعی خطرناک بودن همکاری‌های این دو کشور برای منطقه غرب آسیا شد.

توییتر وزارت خارجه آمریکا به نقل از وزیر خارجه این کشور نوشت: ورود چین به ایران باعث بی‌ثباتی خاورمیانه می‌شود. پامپئو در ادامه با مطرح کردن ادعای همیشگی حمایت ایران از تروریسم، ادعا کرد دسترسی تهران به سیستم‌های تسلیحاتی، تجارت و پول که از سوی حزب کمونیست چین در اختیار ایران قرار خواهد گرفت، این خطر را برای منطقه تشدید می‌کند.

توییتر وزارت خارجه آمریکا همچنین در توییتی دیگر به اتهام‌زنی علیه حزب کمونیست چین پرداخت و مدعی شد در همه جای دنیا تهدید حزب کمونیست چین در حال آشکار شدن است و کشورهایی که در این خصوص هم‌فکر هستند در حال کنار هم قرار گرفتن برای عقب راندن این تهدید هستند.

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه جدید خود با شبکه «فاکس‌نیوز» نیز ادعاهای مشابهی را مطرح کرده بود.

این ادعاهای پامپئو در ادامه تلاش وی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بیان شده که به نظر می‌رسد تاکنون آمریکا نتوانسته کشورهای غربی عضو شورای امنیت را در این خصوص با خود همراه کند.

به تازگی پایگاه تحلیلی «بلومبرگ» در گزارشی اعلام کرد که ایالات متحده با ارائه قطعنامه جدیدی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل، خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شده است.

بلومبرگ با ادعای اینکه به یک نسخه از متن این پیش‌نویس جدید قطعنامه دست پیدا کرده، نوشت: «این (نسخه) از اعضای سازمان ملل می‌خواهد فروش تمامی تسلیحات به ایران و خرید آنها از [ایران] را متوقف کنند و از ارائه آموزش‌های فنی، منابع یا خدمات مالی، مشورتی و دیگر کمک‌های مرتبط با تأمین، فروش، انتقال، تولید، نگهداری یا [نحوه] استفاده از تسلیحات به ایران اجتناب نمایند».

دولت آمریکا در راستای سیاست ضد ایرانی خود، مدتی است که با متهم کردن تهران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱، خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شده است. تحلیلگران بر این باورند که دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد.

دیپلمات‌های سازمان ملل به فارن‌پالیسی گفته‌اند انتظار می‌رود ایالات متحده این قطعنامه را روز دوشنبه رسماً ارائه کند و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سه‌شنبه در خصوص آن رأی‌گیری انجام شود.

چین و روسیه به صراحت اعلام کرده‌اند که این قطعنامه را وتو خواهند کرد؛ با این حال فارن‌پالیسی نوشته ممکن است کار اصلاً به نیاز به وتو هم نکشد زیرا واشنگتن احتمالاً از ۹ رأی لازم برای تصویب قطعنامه خود نیز برخوردار نیست.

پیش از این «دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با ضروری دانستن تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، مدعی شد هر جایی خطری علیه تل‌آویو وجود دارد، رد پای ایران در آنجا دیده می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها