رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507727

آقای نوبخت اگر این شورا مفید نیست تعطیلش کنید

شورای عالی آمار یک سال بدون جلسه

ساعت 24 - موضوع مورد نظر به قدری روشن است که تکرار آن توضیح واضحات می باشد. در دو سه سال اخیر نوعی انتقاد و تشکیک در صحت آمارهای رسمی به وجودآمده است . بسیار متاسف هستیم که آمار رسمی کشور صرفاً به دلیل اینکه باآمار دیگری از سوی دولت متفاوت است موردتردیدو تشکیک در صحت قرار میگیرد.

آمار
مرکز آمار ایران دقیقاً روز اول هر ماه آمار شاخص قیمتهاو تورم را منتشر میکند و بانک مرکزی نیز با تأخیردو سه روزه آمار تورم را اعلام مینماید که در یک ماه دو عدد ارائه می شودکه این تفاوت قابل ملاحظه است و به اصطلاح آماری بسیار معنی داراست. مطلع باشید این بحث در دولت بارها مطرح شده و باعث ناراحتی رئیس جمهورهم شده است .در تیم اقتصادی تصمیمگیری شد که آمار نرخ تورم و رشد اقتصادی صرفاً از سوی مرکز آمار ایران تهیه واعلام شود. که متفاوت با قانون نمی باشد .قانون، مرکزرسمی آمار را مرکز آمار ایران میداند.الآن تصمیم این است که آمارهای رسمی از سوی مرکز آمار ایران تولیدواعلام شود که نافی توانایی هاو ظرفیت موجودبانک مرکزی،به عنوان یک سرمایه و قوت،نمی باشد.لذا در کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار مطرح شده و مورد تائید قرار گرفته است و ما به دنبال مخالفت با آن نیستیم. البته این استدلالهاکه آقای دکتر قربانی اشاره داشتند قبلاً هم توسط روسای بانک مرکزی فعلی و قبلی مطرح شده است. ما به دنبال آن نیستیم که در شورای عالی آمار مخالف نظر رئیس محترم جمهور و تیم اقتصادی دولت عمل کنیم. لذا به نظر می رسدآنچه در کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار مصوب شده را داشته باشیم و بنابراین بیشتر وقت شورا را روی قانون و سند نظام آماری که بسیار مهم است صرف کنیم.بنابراین مصوبات کمیسیون تخصصی رابه رأی میگذاریم."

یک سال بعد

آنچه دربالا خواخواندید سخنان محمد باقرنوبخت رییس شورای عالی آمار در آخرین نشست این شورای عالی در 22 مرداد 1398 است. براساس اطلاعات مندرج در "پنجاه و نهمین صورت‌جلسه شورای عالی آمار" این نشست در ساعت 8و 30 دقیقه شروع و در 9و30 دقیقه تمام شده است و از آن روز تا کنون این شورا نشست دیگری نداشته است. برگزار نکردن شورای عالی آمار اگر دست کم نتیجه اش فقط ارایه دوگزارش متناقض از رشد تولید ناخالص داخلی در سال 1398 و سهم هر بخش در اجزای رشد یادشده از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی باشد مایه تاسف است . همچنین گزارش در باره نرخ تورم سالانه که مبنای تصمیم گیری های پرشماری است و با اختلاف معنادار از سوی دونهاد آمارگیری ارایه و به سردرگمی ها افزود نیز مایه دلسردی است. باید از آقای نوبخت پرسیدآیا در یک سال که 8760 ساعت است نمی شود چند ساعت آن را برای شورای عالی آمار اختصاص داد؟ شورای عالی امار اگر نهادی بی فایده است تعطیلش کنید و اگر نهادی ضروری و برای این است که نظام آماری ناقص و متناقض ایران را سامان دهد چرا نشست های آن را برگزار نمی کنید؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها