رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507739

سیدمحمد خاتمی کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ می شود؟ /اشتباه تاریخی آیت الله هاشمی و اصلاح طلبان در سال ۸۴ به روایت افشانی

ساعت24-سیدمحمدعلی افشانی معتقد می‌گوید: اصلاح‌طلب کسی است که از حقوق مردم دفاع و منافع مردم را بر منافع خود ترجیح ‌دهد و سر حقوق مردم ایستادگی ‌کند و برای خود و بستگانش رانت ثروت و قدرت ایجاد نکرده باشد.

خبر
سیدمحمدعلی افشانی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با تشریح شرایط اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات اظهار کرد: انتخابات اسفند ۹۸ تا حد زیادی هم قابل پیش‌بینی بود و مطابق انتظار، دستاوردی برای اصلاح‌طلبان نداشت. شاید یکی از دلایلی که اصلاح‌طلبان تا حدودی ناهماهنگ هستند نتایج این انتخابات است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: تشکل‌هایی چون شورای عالی و شورای هماهنگی احزاب که اصلاح‌طلبان از سال‌ها قبل راه‌اندازی کردند، چون بر پایه تجارب کشورهای توسعه یافته با حاکمیت دموکراسی نبوده بلکه مختص شرایط حاکم بر کشور ما است، با شکست و پیروزی دچار فراز و فرود می‌شوند و به تبع آن بر رفتار عمومی اعضای خود تاثیر مثبت یا منفی دارند.

افشانی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان از نتایج انتخابات اسفند ۹۸ حیرت نکردند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط عمومی جامعه، اتفاقات و اعتراضاتی که روی داد و نتیجه بررسی صلاحیت‌ها، میزان مشارکت مردم قابل پیش‌بینی و بر تصمیم نهادهای اصلاح‌طلب تاثیرگذار بود.

افشانی درباره علل و عوامل کاهش پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات، گفت: تمامی پیروزی‌ها و شکست‌ها، بیشتر علت داخلی و درون جریانی دارند تا عامل بیرونی، حتی در سطح کلان کشور. به همین دلیل معتقدم کاهش پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان بیشتر از اینکه علت بیرونی داشته باشد عامل درونی دارد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره ریشه ها و علل موقعیت کنونی اصلاح طلبان گفت: آنها در سال ۱۳۸۴ با اولین اشتباه سیاسی خود سرنوشت محتوم امروز خود و جامعه را رقم زدند. در سال ۸۴ مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و شیخ اصلاحات وارد صحنه انتخابات شدند، طیفی از اصلاح طلبان هم از آقای معین و آقای مهرعلی زاده حمایت کردند.

وی افزود: مجموع آرا اصلاح طلبان در مرحله اول ۱۷ میلیون رای بود در حالی که اصولگرایان (احمدی‌نژاد و قالیباف) مجموعا کمتر از ۱۱ میلیون رای به دست آوردند، ۶۰ درصد اصلاح‌طلبان و کمتر از ۴۰ درصد اصولگرایان رای گرفتند. اشتباهی که رخ داد این بود که مرحوم هاشمی که دو دوره رییس جمهوری و دو دوره رییس مجلس بود، در آن مقطع ریاست نهاد مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام را به عهده داشت و می‌توانست درجامعه اثرگذاری بیشتری داشته باشد نباید داوطلب ریاست جمهوری می‌شد در حالی که شیخ اصلاحات داوطلب شده بود و مورد پذیرش نظام و جامعه بود و انتظار می‌رفت آنها در سال ۸۴ از او حمایت کنند.

افشانی با بیان اینکه شیخ اصلاحات در دوره‌های قبل از هاشمی‌رفسجانی و رییس دولت اصلاحات حمایت‌های زیادی از آنها کرده بود، گفت: تحلیل و پیش‌بینی طرفداران مصطفی معین از میزان رای او و شیخ اصلاحات اشتباه و خطای بزرگ تاریخی بود. با شمارش آرا، شیخ اصلاحات با بیش از ۵ میلیون رای نفر سوم و معین نفر پنجم شد. لذا این اشتباه تاریخی اصلاح‌طلبان، باعث منقطع شدن مسیر اصلاحات شد.

افشانی در پاسخ به این پرسش که چه کسی جانشین محمدرضا عارف در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خواهد شد، گفت: شورای عالی سیاست‌گذاری فقط یک کارکرد داشت و آن هم تهیه لیست انتخاباتی و هماهنگی انتخاباتی بود و فعلا هم بیشتر از آن کاری از این نهاد بر نمی‌آید؛ تفاوتی ندارد چه کسی رئیس شورا باشد. برخی علاقه‌مندند که هر روز اسم کسی را به عنوان رئیس شورای عالی یا نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح کنند، اینها علائق خود را بیان می‌کنند.

وی گفت: شاید بهتر باشد شورای‌عالی اختیار و وظایف خود را به شورای هماهنگی احزاب بدهد و شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب هم ساختارش را اصلاح و روزآمد کند، ولی چون شورای عالی از وزارت کشور مجوز گرفته و یک مجموعه قانونی است احتمالا بعضی اصرار خواهند کرد که به کارش ادامه دهد.

افشانی با بیان اینکه در شرایط فعلی شانس اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ کم است، خاطرنشان کرد: باید بپذیریم انتخاب مردم درست است. مردم در سال‌ ۹۴ نمایندگان لیست امید و در سال ۹۶ روحانی را با رای بالا انتخاب کردند، آنها در ایام تبلیغات انتخاباتی وعده‌هایی دادند، تطبیق گفتار و عمل آنان شاخص قضاوت مردم است.

افشانی درباره نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: زمانی می‌شود در مورد فرد خاصی اظهار نظر کرد که خودش اعلام آمادگی کند، هواداران برخی از افراد برای گمانه‌زنی نام آنها را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند با شناختی که از رییس دولت اصلاحات دارم و با توجه به شرایطی که امروز در جامعه شاهد هستیم او نامزد ریاست جمهوری نخواهد شد. کسانی که از وی نام می‌برند یا رییس دولت اصلاحات را نمی‌شناسند یا شرایط جامعه را درست تحلیل نمی‌کنند.

افشانی درباره حضور محمود احمدی در انتخابات سال ۱۴۰۰، گفت: برداشت من این است که دستگاه نظارتی اجازه حضور احمدی نژاد در انتخابات را نمی‌دهند با شناختی که از شرایط کشور دارم و آنچه مشاهده می‌کنم احمدی نژاد نمی‌تواند در انتخابات حضور یابد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها