رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507748

دستورالعمل ستاد کرونا برای محرم و صفر اعلام شد؛ ممنوعیت دسته‌روی هیات‌ها و حضور در اماکن مقدس

ساعت24-دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر امسال اعلام شد.

در بخشی از دستورالعمل دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که نسخه ای از آن در اختیار ایسنا قرار گرفت، تاکید شده که در پیش بودن ایام محرم و صفر که از اهمیت و ویژگی خاصی در قاموس ایرانیان برخوردار است، بار دیگر موجب شد تا دست اندرکاران مدیریت بیماری کرونا را نسبت به ارزیابی شرایط شیوع و ابتلا و چگونگی برگزاری مراسم های محرم و صفر را با همفکری و مشورت نهادهای متولی در این مهم بررسی و نسبت به تبیین چارچوب و ضوابط آن اقدام نمایند. دستورالعمل حاضر نقشه راه برگزاری مراسم سال جاری می باشد.

در بخش مربوط به ضوابط اجرای این مراسم در شهرها با توجه به روند بیماری آمده است: کارگروه مراسم عزاداری با توجه به نکات ذیل نسبت به مدیریت و برنامه ریزی برگزاری مراسم عزاداری حسینیه ها، تکایا، مساجد و هیات های مذهبی در کشور اقدام می نمایند:

- برنامه ریزی برگزاری مراسم دارای مجوز کارگروه بند پنج دستورالعمل صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله گذاری (از هر طرف حداقل دو متر) و تجمعات حداقلی.

- رعایت کاهش ساعات برگزاری مراسم (حداکثر دو ساعت).

- جابجایی هیات ها و دسته روی ممنوع می باشد.

- استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم ممنوع می باشد. بدیهی است مراسم سینه زنی و زنجیرزنی (با زنجیر شخصی) در محل مراسم بدون جابجایی مجاز می باشد.

- ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری.

- استفاده از ماسک به صورت مستمر.

- پیش بینی استفاده از راهکارهای جایگزین در مناطق و شهرهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم وجود ندارد (با هماهنگی کارگروه استانی).

- اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی مرتبط با مراسم و نذورات.

- تشدید نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی مرتبط با عزاداری در شهرهای دارای وضعیت حاد بیماری توسط کمیته های نظارت استانی و شهرستانی.

در تبصره یک این دستورالعمل تاکید شده است که مراسم های خاص در برخی استان ها (نظیر یوم العباس در زنجان، نخل گردانی در یزد، تشت گذاری اردبیل، شیرخوارگان، قالیشوران اصفهان و ...) به دلیل تجمع، تراکم و جابجایی و همچنین ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری، ممنوع می باشد.

در تبصره ۲ دستورالعمل آمده است: حضور هیات ها در اماکن مقدس حرم رضوی، حرم حضرت معصومه سلام علیها، حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، امامزاده صالح و ...جهت برگزاری مراسم ممنوع می باشد. مدیریت تولیت ها نسبت به برگزاری مراسم در اماکن و فضای باز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اجرای پروتکل های بهداشتی در چارچوب ضوابط کلی فوق الذکر اقدام می نمایند.

در تبصره ۳ آمده است: برگزاری نماز کما فی السابق در مساجد حداکثر به مدت یک ساعت در اماکن سربسته دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک چهارم ظرفیت مکان مورد نظر و رعایت فاصله گذاری (حداقل دو متر از هر طرف)، استفاده از ماسک و همراه داشتن وسایل شخصی بلامانع می باشد.

در بخش مرتبط با نذورات این دستورالعمل آمده است: با عنایت به مخاطره جدی نسبت به توزیع نذورات به شکل سنوات گذشته لازم است ذیل اقدام و نظارت لازم معمول گردد:

- ممنوعیت هر گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری.

- نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط صرفا در قالب مواد غذایی خشک و یا خام توزیع گردد.

- برپایی هر نوع ایستگاه های صلواتی توزیع نذورات و چای (موکب ها، خیمه ها، چادر و ...) در تمامی استان ها و شهرستانها ممنوع است.

د ریکی از تبصره های این بخش تاکید شده است که نذورات خاصی که امکان تغییر نذر به دلیل مسائل شرعی وجود ندارد، با نظارت کارشناسان بهداشتی طبخ و بسته بندی می شود. توزیع این نذورات باید در سایر اماکن انجام شود تا از تشکیل تجمع، صف و تراکم جمعیت خودداری شود.

در بخش مرتبط با بهداشت محیط این دستورالعمل آمده است:

۱.با عنایت به اهمیت حفظ بهداشت محیط در محل های برگزاری مراسم سوگواری، لازم است نسبت به توجیه هیات امنا و متولیان امر و مداحان مبنی بر رعایت دستورالعمل های ضمیمه و فراهم نمودن اقلام بهداشتی، مواد ضدعفونی، نصب پلاکاردهای آموزشی، توجیه عدم حضور افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، مدیریت ساعت و زمان برگزاری و سایر موارد، اقدام لازم قبل از فرا رسیدن ماه محرم و همچنین در حین ایام سوگواری، صورت پذیرد.

۲. مسوول برگزاری مراسم نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت کنندگان، زمان برگزاری و رعایت نکات مرتبط با پذیرایی متعهد بوده و لازم است به شیوه مناسب اطلاع رسانی و توجیه صورت پذیرد.

۳. مراسم صرفا در اماکن و فضاهایی دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شود.

در این دستورالعمل همچنین وظایف دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات، مدیریت حوزه های علمیه، دفتر تبلیغات حوزه علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، دادستانی کل کشور،سازمان بسیج، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشور (کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی)، ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا و رسانه ها تشریح شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها