رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507774

آخرین خبر از مرزهای عراق/ شلمچه فعال، چذابه همچنان بسته

ساعت24-آخرین وضعیت تردد در مرزهای تجاری عراق از فعالیت تمامی مرزها به استنثنای مرز چذابه حکایت دارد. مرز شلمچه که اخیرا نحوه فعالیت آن تغییر کرده بود به زودی به شرایط عادی برخواهد گشت.

بعد از آنکه در جریان شیوع ویرورس کرونا تبادل تجاری در مرزهای ایران و عراق با موانعی همراه بود، در اوایل سال جاری و طی مذاکرات صورت گرفته به تدریج مرزها باز و فعالیت از سرگرفته شد.


البته مرزهای عراق هر روز تبادل کالا انجام نشده و عمدتا در روزهای یک شنبه و چهارشنبه فعال هستند، اما در روزهای اخیر و در فاصله بین عید قربان تا غدیر در برخی مرزهای ایران و عراق تغییراتی اعمال شده و پذیرش کالا در مواردی با محدودیت انجام شد.

این در حالی است که آخرین اعلام سید روح الله لطیفی -سخنگوی گمرک ایران- به ایسنا نشان می‌دهد در مرز شلمچه در فاصله بین عید قربان تا غدیر برای پذیرش برخی کالاها با محدودیت‌های اعمال شده ولی کاملا بسته نشده بود؛ بلکه فقط کالاهای فاسد شدنی از جمله تره بار و لبینات را پذیرش نمی‌کردند. اما کالاهای دیگر مانند مصالح ساختمانی ، تجهیزات نیروگاهی و یا خشکبار که فاسد نشدنی بود به روال عادی صادر و پذیرش شده است.

به گفته لطیفی تردد در مرز شلمچه در روزهای یکشنبه و چهارشنبه انجام می‌شود که برای امروز(یکشنبه) نیز همچنان کالاهای فاسد شدنی پذیرش نشده ولی در روزهای آینده احتمالا برطرف خواهد شد.


چذابه بسته است


اما در رابطه با سایر مرزهای عراق همه مرزها در بخش عربی و اقلیم کردستان فعال هستند به استنثنای مرز چذابه.

لطیفی گفت که مرز چذابه فعلا بسته است و در صورت اعلام طرف عراقی بازگشایی خواهد شد.


به گفته وی مرز چذابه از کانال‌های مهم تبادل تجاری ایران وعراق است که سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن کالا از طریق آن به عراق صادر می‌شود و اگر از فرصت فعلی استفاده شده و اصلاحاتی در این مسیر انجام شود به طور حتم می‌تواند شرایط تجاری ایران و عراق از این کانال را بهبود بخشد.


در رابطه با سایر مرزها نیز در مرز مهران مشکلی وجود ندارد و مرز سومار و خسروی نیز فعال هستند ودر مرزهای اقلیم کردستان عراق نیز تبادل تجاری در حال انجام است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها