رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507784

کدام نوع ماسک بیشترین تاثیر را در پیشگیری از کرونا دارد؟

ساعت24-محققان در یک مطالعه آزمایشی دریافتند؛ ماسک‌های N۹۵ بدون سوپاپ در متوقف ساختن قطرات ریز ناشی از صحبت کردن و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ بیشترین تاثیر را دارد.

محققان دانشگاه «دوک» در انگلیس در این مطالعه با ابداع روشی برای آزمایش انواع مختلف ماسک ها، مشاهده کردند که کدام ماسک در متوقف ساختن انتقال قطرات از دهان افراد و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به بهترین نحو عمل می کند.

آنها برای این کار دستگاهی ساختند که متشکل از یک جعبه ، لیزر ، لنز و دوربین تلفن همراه بود. «مارتین فیشر» ، شیمیدان و فیزیکدان دانشگاه دورهام در انگلیس، گفت: هنگام صحبت کردن افراد، قطرات کوچکی از دهان آنها خارج می شود؛ بنابراین بیماری فقط از طریق صحبت کردن و بدون سرفه یا عطسه کردن می تواند گسترش یابد. این مطالعه همچنین نشان داد برخی از پوشش های صورت در مسدود کردن ذرات بزاق دفع شده بسیار بهتر از سایرین عمل می کنند.

چه ماسک هایی بهترین عملکرد را در پیشگیری از انتقال قطرات کوچک دارند

نتایج این مطالعه نشان داد ماسک های N۹۵ بدون سوپاپ و به دنبال آن ماسک های جراحی یا پلی پروپلین بهترین عملکرد را در جلوگیری از گسترش ذرات کوچک بزاق دارد. محققان همچنین خاطر نشان کردند ماسک های پنبه ای دست ساز نیز جلوی گسترش بسیاری از قطرات را در جریان گفت و گوی طبیعی می گیرد، اما دستمال های سربند و دستمال گردن به هیچ وجه جلوی گسترش بزاق دهان را در هنگام صحبت کردن نمی گیرد.

با این حال فیشر خاطر نشان کرد که برای بررسی تغییراتی که لازم است در ماسک ها ایجاد شود و نحوه پوشیدن آنها هنوز باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

دکتر «اریک وستمن» استاد یار پزشکی در دانشگاه دوک گفت: اگر همه ماسک می زدند، امکان جلوگیری از انتقال ۹۹ درصد این قطرات قبل از رسیدن به شخص دیگری وجود دارد. در نبود واکسن یا داروی ضد ویروسی، استفاده از ماسک یک روش اثبات شده برای محافظت از دیگران و همچنین خود فرد است.

استفاده از ماسک های جراحی برای نخستین بار در قرن ۱۸ میلادی در بیمارستان ها آغاز شد . البته پوشیدن ماسک می‌تواند خطر انتقال ویروس از طریق عطسه یا سرفه را کاهش دهد و نوعی محافظت در مقابل انتقال دست به دهان فراهم آورد.

تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، نشان می دهد افراد حدود ۲۳ بار در ساعت، صورت خود را با دست لمس می کنند.

«جاناتان بال» استاد ویروس شناسی مولکولی در دانشگاه ناتینگهام گفت: در پژوهشی که تحت شرایط کنترل شده در بیمارستان انجام شد، ماسک صورت در جلوگیری از انتقال آنفلوآنزا خوب عمل کرد. هر چند وقتی به تحقیقات مربوط به استفاده از ماسک در بین عموم مردم نگاه کنیم، می بینیم نتایج متفاوت است. نگهداشتن ماسک روی صورت برای مدت طولانی مشکل است.

دکتر «کانر بامفورد» از «موسسه پزشکی تجربی ولکام-ولفسون» یادآوور شد، رعایت چند اصول ساده بهداشتی بسیار موثرتر است. پوشاندن دهان هنگام عطسه، شستن دست‌ها و تماس نداشتن دست شسته نشده با دهان می‌تواند خطر انتقال ویروس‌های تنفسی را کاهش دهد.

این گزارش در شماره هفتم اوت مجله Science Advances منتشر شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها