رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507786

نشست رهبران جهان برای کمک به لبنان

ساعت 24 -قرار است امروز نشستی با حضور رهبران جهان با هدف جمع آوری کمک به مردم لبنان در پی انفجار مهیب و مرگبار پنج روز گذشته در بیروت برگزار شود. این نشست ویدیویی با همکاری فرانسه و سازمان ملل برگزار می شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته که قصد دارد در این نشست شرکت کند.در جریان انفجار بیروت بیش از ۱۵۰ نفر کشته و حدود ۵ هزار نفر مجروح و ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند.

dir="RTL">مقامات میزان خسارات را که در نتیجه انفجار حدود ۲۷۰۰ تن نیترات آمونیوم در انباری در بیروت صورت گرفت حدود ۱۵ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.نشست امروز در حالی برگزار می شود که روز گذشته چندین هزار معترض خشمگین با آمدن به خیابان های بیروت مخالفت خود را با دولت اعلام کردند. در تظاهرات دیروز درگیری هایی بین معترضان و پلیش اتفاق افتاد و معترضان وارد برخی از ساختمان های دولتی از جمله وزارت خارجه شدند.در اعتراضات روز گذشته یک نیروی پلیس هم کشته شد . معترضان خواستار استعفای دولت و اصلاحات در کشور هستند. در جریان این تظاهرات، معترضان همچنین خواستار تحقیق یک گروه مستقل بین‌المللی درباره انفجار مرگبار بیروت شده بودند.لبنان هفته هاست که مملو از خشم عمومی از نابسامانی شرایط اقتصادی است اما انفجار مهیب بیروت در روز سه‌شنبه هفته گذشته که باعث مرگ دست‌کم ۱۵۸ نفر شده، آتشفشان نارضایتی را غیرقابل کنترل کرده است.

روز گذشته (شنبه ۸ اوت/۱۸ مرداد) شماری از معترضان علاوه بر وزارت خارجه، به سمت چند ساختمان دولتی دیگر یورش بردند. تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد نشان می‌داد که معترضان وارد ساختمان‌های دولتی دیگر شده‌اند. آنها ابتدا مقابل پارلمان لبنان بودند که پلیس برای جلوگیری از ورودشان به پارلمان، گاز اشک‌آور پرتاب کرد. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله روز جمعه در سخنرانی خود گفت که این گروه هیچ سلاح و مهماتی در بندر بیروت ندارد. دبیرکل حزب‌الله لبنان هر گونه ارتباط بین این گروه و انفجار بیروت را رد کرده است. او همچنین آمادگی حزب‌الله را برای کمک به افرادی که خانه‌های خود را از دست داده‌اند، اعلام کرد.معترضان از انفجار بیروت خشمگین هستند و می‌گویند این اتفاق "ناکارآمدی" نظام سیاسی لبنان را بیش از پیش نمایان کرده است.نخست‌وزیر لبنان اعلام کرده که از انتخابات زودهنگام پارلمانی به عنوان راهی برای بیرون رفتن از این بحران حمایت می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها