رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507810

برکشلی: ترکیه یکی از برندگان انهدام بندر بیروت

ساعت 24 - انفجار عصر سه‌شنبه در بندر بیروت که بیش از ۱۵۰ کشته و ۶ هزار زخمی بر جای گذاشت و نیمی از این شهر را ویران کرد، افزون بر خسارت‌های جانی و مالی، رقابت تجاری میان کشورهای منطقه را وارد مرحله‌ای تازه‌ای کرد؛ رقابتی که بازیگران اصلی آن ترکیه، چین، اسرائیل، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و روسیه هستند.

dir="RTL">آموس هاریل، در روزنامه هاآرتص به بررسی تاثیر انهدام بندر بیروت پرداخت و نوشت: «در کوتاه‌مدت دولت (لبنان) برای اطمینان از ادامه واردات کالاها به کشور باید مسیرهای تازه‌ای را پیدا کند. ولی در بلندمدت بازسازی بندر اجتناب‌ناپذیر خواهد بودقدرت‌های بزرگ یا کشورهای ثروتمند با هدف گسترش نفوذ منطقه‌ای خود برای کسب این پروژه به رقابت بپردازند. این تحلیل‌گر اسرائیلی، عربستان سعودی و امارات عربی متحده را از جمله کشورهایی دانسته که تلاش خواهند کرد به بهانه بازسازی بندر بیروت، وسعت بخش بزرگی از لبنان را در اختیار بگیرند تا از این طریق نفوذ ایران و حزب‌الله را کاهش دهند.او چین را نیز به لحاظ دارا بودن فرصت‌طلبی اقتصادی از مشتریان بالقوه این پروژه دانسته و حتی برآورد کرده که اگر روسیه نیز منابع مالی لازم را در اختیار داشته باشد، بی‌تمایل نخواهد بود که افزون بر بندر طرطوس سوریه، در بندر دیگری در حاشیه مدیترانه نفوذ داشته باشد.فریدون برکشلی، مدیرگروه مطالعات انرژی وین نیز با انتشار پیامی در صفحه شخصی توئیتر خود، مهم‌ترین برندگان انهدام بندر بیروت را ترکیه و اسرائیل عنوان کرد.آقای برکشلی در توضیح ادعای خود نوشته است: «ترکیه مدت‌هاست که برای توسعه و تقویت زیر ساخت‌ها و تاسیسات بندر مرسین برنامه‌ریزی کرده است.» او افزوده است: «چین برای توسعه بندر حیفا، قراردادهای بلند مدتی را در دست اجرا دارد. هر دو کشور برای جایگزینی بندر بیروت اعلام آمادگی کرده‌اند

مرسین در ساحل دریای مدیترانه واقع شده و دومین بندر بزرگ ترکیه پس از بندر آمبارلی در نزدیکی استانبول به شمار می‌رود. مرسین دروازه تجارت ترکیه از طریق دریای مدیترانه است. این کشور با تاسیس مناطق آزاد متعدد در استان مرسین و سرمایه‌گذاری کلان در زیرساخت‌های تجاری این استان، قصد دارد این بندر را به کانون ترانزیت کالا از خاورمیانه به قاره‌های آفریقا و آمریکا بدل کند.همچنین توسعه بندر حیفا با سرمایه‌گذاری چین در قالب گروه بین‌المللی شانگهای در سواحل اسرائیل به سرعت ادامه دارد و مطابق برنامه از پیش اعلام شده، این بندر فعالیت تجاری خود را از سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد کرد؛ یعنی تنها ۴ ماه دیگر.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها