رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507814

اطمینان از وتوی روسیه وچین وفروش تسلیحات به ایران

ساعت 24- کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه حرف شورای همکاری خلیج فارس خریداری در بازار تسلیحاتی دنیا ندارد، گفت: اعضای این شورا به دنبال این هستند فضای تبلیغی بیشتری برای آمریکا فراهم کنند اما اینها باید بدانند این کشورها نخستین کشورهایی هستند که از ریختن ‌آب به آسیاب آمریکا و اسرائیل ضرر خواهند کرد.

dir="RTL">صباح زنگنه» روز دوشنبه در گفت‌وگو یی با اشاره به همصدایی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با سیاست‌های ایالات متحده آمریکا برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران و نامه وی در این خصوص اظهار داشت: همنوایی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با آمریکا و تبلیغات و بیانیه سیاسی وی تاثیری در نظر و رویکرد کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه ندارد.

وی افزود: اگرچه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با چین و روسیه مراودات تجاری زیادی دارند و یا عربستان در حوزه صادرات نفت ارتباط تنگاتنگی با روسیه دارد ولی این کشورها در زمینه تسلیحاتی رقیب هستند.کارشناس مسائل بین المللی افزود: نکته مهم این است که جمهوری اسلامی ایران بیشترین نیازمندی‌های تسلیحاتی خود را در داخل می‌سازد و تسلیحاتش هم به لحاظ قوانین بین‌الملل ممنوعه محسوب نمی‌شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بازار سلاح در دنیا بسیار بزرگ است و کشورهای حوزه خلیج فارس در مرحله اول تسلیحات خود را از آمریکا و در درجات بعد از انگلستان، فرانسه و آلمان وارد می‌کنند، بنابراین هیچ کدام از اینها تسلیحات خود را از چین و روسیه خریداری نمی‌کنند، لذا حرف این کشورها در بازار تسلیحاتی دنیا چندان خریداری ندارد.زنگنه یادآور شد: وقتی زمان محدودیت قطعنامه تحریم تسلیحاتی علیه ایران پایان یابد، چین و روسیه مایلند در ایران و منطقه بازاری برای خودشان داشته باشند، لذا به نظر نمی رسد به موضع گیری‌های دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس گوش بدهند.

این کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به رقابت چین و روسیه با آمریکا در بازار تسلیحاتی اظهار داشت: در شرایطی که آمریکا سعی می‌کند کل بازارهای تسلیحات دنیا را در قبضه خودش داشته باشد، چین و روسیه حاضر نخواهند شد بازار خود را از دست بدهند چرا که تجارت تسلیحات بسیار سودآور است و بی رقیب شدن آمریکا در منطقه برای کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه پذیرفتنی نیست.

صباح زنگنه در پاسخ به این پرسش که دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس چه اهدافی را از نوشتن نامه به شورای امنیت و همصدا شدن با آمریکا در تمدید تسلیحاتی ایران، دنبال می‌کند، اظهار کرد: آنها همچنان قصد دارند تنش را با جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند، ولی باید بدانند این روش‌ها علائق مثبتی در منطقه ایجاد نخواهد کرد.

این دیپلمات پیشین ادامه داد: دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس تلاش می کند با این اقدام فضای تبلیغاتی بیشتری برای آمریکا در منطقه فراهم کرده و در درجه بعد دل رژیم صهیونیستی را به دست بیاورد. این حربه‌ها اگر قدیم‌ مفید و موثر بود در شرایط کنونی به ضد منافع خودشان تبدیل خواهد شد و این کشورها نخستین کشورهایی خواهند بود که از ریختن آب به آسیاب رژیم اسرائیل ضرر خواهند کرد.

وی اقدامات و تحرکات آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران را ناموفق دانست و خاطرنشان کرد: اگر آمریکا در شورای امنیت بتواند ۹ رای کسب کند، نهایتا اعتراضش در یک بیانیه خلاصه خواهد شد و نه به صورت قطعنامه و اگر قطعنامه ای مطرح شود با وتو روسیه و چین مواجه خواهد شد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها