رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507827

از کجا بفهمیم دچار حمله قلبی شده ایم؟ / درمان سریع این بیماری را ببینید

ساعت 24- نوعی حمله قلبی وجود دارد که با انسداد کامل شراین سمت چپ قلب توسط یک لخته موجب سکته فرد می‌گردد. یک درمان پزشکی حمله قلبی استفاده از روش STEMI می‌باشد. هر سال 805 هزار نفر در ایالت امریکا دچار حمله قلبی می‌شوند.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بخشی از قلب به میزان کافی اکسیژن از خون دریافت نکند. میزان سخت بودن حمله قلبی به عوامل ایجاد کننده آن، سلامتی کلی فرد و سرعت دریافت کمک‌های پزشکی بستگی خواهد داشت. در این مقاله بیشتر در مورد حمله قلبی، علت رخ دادن آن، علائم و راه‌های درمان آن بیاموزید.

حمله قلبی چیست؟

حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که با انسداد شراین سمت چپ قلب جریان خون به درستی وارد قلب نمی‌گردد در نتیجه قلب به درستی وظایف خود را انجام نخواهد داد. تنها چند لحظه بعد از انسداد شراین عضلات قلب بسیار ضعیف می‌شوند، کار خود را متوقف می‌سازند در نتیجه قلب از پمپاژ خون دست می‌کشد. اگر جریان خون به سرعت ادامه نیابد عضلات قلب به صورت برگشت ناپذیر خواهند مرد.

بیشتر حملات قلبی بر اثر بیماری عروق کورنر ایجاد می‌شوند. با افزایش کلسترول خون و تجمع پلاک‌ها در عروق کورنری که اکسیژن مورد نیاز قلب را تهیه می‌کنند انسداد در نتیجه آن حمله قلبی رخ خواهد داد. ساخته شدن پلاک‌های درون عروق را آترواسکلروز می‌نامند.

حملات قلبی عواقب شدیدی را به همراه دارند. حتی اگر فرد درمان مورد نیاز را دریافت کند، حمله قلبی می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به بافت قلب وارد کند و تاثیرات دائمی بر عملکرد عضلات قلب بگذارد.

علائم حمله قلبی

تمام انواع حملات قلبی دارای علائم یکسانی می‌باشند از جمله:

درد و ناراحتی در قفسه سینه
تنگی نفس
ضربان قلب تند یا نامنظم
درد در بازو و شانه‌ها
دردی که به پاها، پشت، گردن و فک کشیده می‌شود.
احساس سردرد خفیف
غش
تعرق شدید
استفراغ
این علائم حمله قلبی می‌تواند در زنان متفاوت باشد.

درمان این بیماری

هر شخصی که احساس کند فردی دچار حمله قلبی شده است باید سریع با اورژانس تماس برقرار کند یا او را به نزدیک‌ترین بیمارستان برساند. اگر درمان فرد هر چه سریع‌تر آغاز شود پزشکان می‌توانند از تخریب زیاد بافت‌ها و عضلات قلبی جلوگیری کنند.

در اورژانس بیمار ممکن است که یک یا چند درمان زیر را دریافت کند:

آسپرین و رقیق سازی خون تا از لخته شدن بیشتر خون جلوگیری شود.
اکسیژن درمانی
نیتروگلیسیرین برای بهبود جریان خون
داروهای ترموبولیتیک برای از بین بردن لخته‌های ایجاد شده در عروق کورنری
پزشک می‌تواند انسداد ایجاد شده را با روشی که از زیر پوست عروق کورنری را می‌توان باز کرد از بین ببرند و معمولا این روش را با نام آنژیوگرافی می‌شناسند.

این روش شامل مراحل زیر می‌باشد:

پزشک یک دستگاه مخصوص را درون کشاله ران یا مچ دست قرار می‌دهد.
سپس آن را را به گونه هدایت می‌کند که به محل انسداد برسد.
سپس لخته ایجاد شده را مکش می‌کند یا بالونی را حرکت می‌دهد تا لخته را از هم بپاشد که این کار موجب باز شدن رگ می‌گردد. گاهی هر دو کار را انجام می‌دند تا گرفتگی به خوبی برطرف گردد.
سپس یک لوله را به درون عروق می‌فرستند تا آن را باز نگه دارد. بنابراین اکسیژن و جریان خون به قلب ادامه خواهد یافت.
یک پزشک باید به طور مداوم فردی را که دچار حمله قلبی شده است را معاینه کند. معمولا بیمار نیاز دارد که 2 تا 3 روز در بیمارستان باقی بماند و 24 ساعت اولیه را باید در بخش مراقبت‌های ویژه بگذراند. حتی بعد از باز شدن عروق فرد در معرض حمله قلبی قرار دارد. ممکن است با دیدن انسداد در دیگر عروق جراحی را پیشنهاد دهند. جراحی‌ها می‌توانند به درمان و جلوگیری از حمله قلبی کمک کنند و شامل موارد زیر می‌باشند:

پیوند بای‌پس عروق کورنری، که با دور زدن محل انسداد خون را از طریق پیوند رگ به قلب می‌رساند.
در صورت مشاهده انسداد یا شل شدن دریچه پزشک یک لوله دیگر در کنار دیگر رگ‌ها قرار می‌دهد تا خون را به قلب برساند.
پیوند دریچه، که در این حالت یک دریچه سالم را جایگزین دریچه آسیب دیده خواهند کرد. برای پیوند دریچه قلب معمولا از دریچه قلب گاو یا خوک یا یک دریچه فلزی مکانیکی استفاده می‌شود.
میزان زنده ماندن فرد در حمله قلبی
با تحقیقی که در سال 2018 انجام شد متوجه شدند که حمله قلبی بزرگترین عامل مرگ و میر انسان‌ها می‌باشد. از کار افتادن قلب و سکته از دیگر انواع مشکلات قلبی هستند که حیات فرد را به خطر می‌اندارند.

با این حال، زنده ماندن فرد بعد از حمله قلبی به عواملی بستگی دارد از جمله:

هر چه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرند
نوع درمانی که دریافت می‌کنند
میزان تخریب عضلات و بافت قلب
سلامتی کلی بیمار
وجود دیگر بیماری‌هایی که فرد به آن‌ها مبتلا است
عوامل خطرناکی که در صورت وجود شانس زنده ماندن فرد را کاهش می‌دهند عبارتند از:

سن بالا
سیگار کشیدن
دیابت
فشار خون بالا
تنگ شدن عروق
بیماری انسداد ریوی
بیماری حاد کبد
داشتن سابقه سکته یا سرطان
بازگشت دوباره این بیماری
پیشرفت‌های پزشکی موجب شده‌اند که افراد بعد از حمله قلبی شانس زیادی برای زندگی داشته باشند. با این وجود افرادی که بعد از اولین حمله قلبی زنده مانده‌اند و از آن جان سالم به در برده‌اند بیش‌تر از افرادی که تا کنون دچار حمله قلبی نشده‌اند در خطر هستند. با توجه به تحقیقی که در سال 2015 در سوئد انجام شد 97 هزار نفر بعد از حمله قلبی بین سال‌های 2006 تا 2011 زنده ماندند و 18.3 درصد از این افراد شانس بیشتری داشتند که در سال اول دوباره دچار حمله قلبی گردند.

پیشگیری از حمله قلبی

طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها 50 درصد از افرادی که در امریکا زندگی می‌کنند حداقل یکی از سه عامل خطرناک مشکلات قلبی را تجربه می‌کنند. این عوامل خطرناک عبارتند از:

فشار خون بالا
کلسترول بالا
سابقه سیگار کشیدن
بیماران با تغییر سبک زندگی خود و کنترل شرایطی که موجب این بیماری می‌شوند، می‌توانند این عوامل خطرناک را کاهش دهند. افراد در تمام گروه سنی و آن‌هایی از بیماری قلبی رنج می‌برند با رعایت نکات زیر می‌توانند از ایجاد حمله قلبی جلوگیری کنند:

از رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و پروتئین استفاده کنید.
از مصرف چربی‌های ترانس و شکر خودداری کنید.
مصرف الکل را محدود کنید.
سیگار کشیدن را ترک کنید.
حداقل 2.5 ساعت در هفته را به انجام فعالیت‌های ورزشی اختصاص دهید.
استرس خود را کاهش دهید.
وزن خود را در حد نرمال نگه دارید.
بیماران می‌توانند از داروها برای کاهش فشار خون یا سطح کلسترول خود استفاده کنند. با این حال، بسیار مهم است که قبل از انجام هر کاری با پزشک خود در این باره صحبت کنید حتی در مورد مصرف داروهایی مانند آسپرین. تحقیقات تازه نشان داده‌اند که دوز کم آسپرین برای افرادی که قبلا دچار حمله قلبی شده‌اند یا بیماری خاصی مانند دیابت دارند، مفید نخواهد بود.

خلاصه
این بیماری زمانی رخ می‌دهد که لخته خون یا پلاک‌های کلسترول رگ‌ها یا عروق را به طور کامل مسدود کرده باشند. در این حالت اکسیژن کافی به قلب نخواهد رسید. انسداد کلی عروق یکی از مهم‌ترین مشکلات قلبی است که نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارد. تاخیر در درمان حمله قلبی می‌تواند موجب آسیب رسیدن به بافت قلب گردد. حتی می‌تواند حیات بیمار را به خطر بی‌اندازد یا ناتوانی‌هایی دائمی ایجاد کند. تمام حملات قلبی با درد در قفسه سینه یا بی‌حسی بازو خود را نشان نخواهند داد. برخی از حملات قلبی به آهستگی رخ می‌دهند و تنها علائم آن ایجاد درد خفیفی یا نارحتی کوچکی در ناحیه قفسه سینه یا حتی بدون علائم خواهد بود. برخی از بیماران ممکن است که هرگز متوجه نشوند دچار حمله قلبی شده‌اند.

علائم و نشانه‌های حمله قلبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است بسیار مهم و حیاتی است که در مورد آن اطلاعات لازم و کافی را دریافت کنید. با سوال پرسیدن از پزشک می‌توانید ریسک مشکلات قلبی عروقی را کاهش دهید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها