رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507837

شوک بزرگ رسانه‌ای فتاح / سامانه GIS اموال و املاک بنیاد مستضعفان راه‌اندازی میشود؟

ساعت 24-پیگیری‌های «اعتماد» از بنیاد مستضعفان به خبر تاسیس و راه‌اندازی سامانه GIS اموال و املاک بنیاد رسید؛ سامانه‌ای که قرار است تمامی مستندات مربوط به املاک و اموال این بنیاد در آن قرار گیرد و امکان مراجعه شهروندان و کاربران نیز فراهم باشد.

هرچند هنوز به یاد داریم که درست در چنین روزهایی و ازقضا در آستانه روز خبرنگار، خبری تحت عنوان پلمب ساختمان دانشگاه خبر در پی شکایت بنیاد مستضعفان و پلمب ساختمان این دانشگاه مخابره و البته باتوجه به نحوه ورود بنیاد به این پرونده و نیز اینکه ابتدا یک دانشگاه و مرکز آموزشی مورد پیگیری قرار گرفته و این مهم ازقضا در آستانه روز خبرنگار علیه دانشکده خبر رخ داده، موجی از انتقادها را به فتاح برانگیخت. انتقادهایی که واکنش فتاح به آن، کمی از شدت‌شان کاست اما در عین حال، توضیح عجیب رییس تازه‌وارد آن روزهای بنیاد مستضعفان درباره اینکه انتخاب دانشکده خبر به عنوان اولین پروژه بازپس‌گیری املاک، تعمدا صورت گرفته تا باتوجه به اهمیت این دانشکده و نزدیکی اهالی‌اش با جامعه مطبوعات، همگان فوری و فوتی، از عزم جزم فتاح و بنیاد تحت‌امرش باخبر شوند، خود به جنجالی تازه تبدیل شد. ماجرا البته در آن مقطع با توییت فتاح که ضمن تاکید بر تعمدی بودن این انتخاب، از فک پلمب موقت دانشکده خبر حکایت داشت، ختم به خیر شد اما آن‌طور که او شامگاه شنبه روی آنتن زنده تلویزیون خبر داد، این روال ادامه یافته و حالا بحث به‌ مراتب جدی‌تر از ملک یک دانشکده پودمانی حوزه رسانه و یک خبرگزاری دولتی است. بنیاد مستضعفان حالا کاخ مرمر را هم گرفته است.

جکوزی در کاخ مرمر

اما ماجرای بازپس‌گیری کاخ مرمر که به‌گفته فتاح، «سال‌ها در تملک هاشمی‌رفسنجانی و سپس در اختیار مجمع تشخیص بوده و زمانی که دولت قصد بهره‌برداری دیگری از این ملک را داشت، با همکاری حسن روحانی، بازپس‌گرفته و با همکاری سازمان میراث فرهنگی قرار شد این بنا تبدیل به موزه شود» ابعاد تلخی در همین بحث اخیر، یعنی حوزه میراث فرهنگی دارد. ساختمانی که در مدتی که در اختیار صاحبانی جز بنیاد مستضعفان بوده، تغییراتی اساسی و نامتجانس را به خود دیده و حالا نه فقط «آسانسور»، بلکه مجهز است به «حمام و جکوزی»؛ ایرادی که فتاح مسوولیت آن را متوجه سازمان میراث فرهنگی می‌داند.

حدادعادل و فرهنگِ 200 میلیاردی

اما شاید یکی از جنجالی‌ترین بخش افشاگری فتاح،آنجا بود که از مدارس فرهنگ و املاک تحت‌اختیار غلامعلیحدادعادل گفت.چهره‌ای نزدیک به فتاح به ‌لحاظ سیاسی و موجه نزد بخش‌هایی از حاکمیت.توصیف فتاح اما صریح بود وبی‌رودربایستی: «اجاره زمینی که آقای حدادعادل در منطقه فرشته برای مدرسه گرفته‌اند، به‌روز نیست!» ملکی به قیمت حدودی 200 میلیارد تومان که البته تنها یکی از املاکی است که نام حدادعادل را در این افشاگری مطرح کرده چراکه به‌گفته فتاح، «حداد عادل علاوه بر مدرسه فرهنگ، زمین دیگری برای ساخت مدرسه دریافت کرده بود که موفق به دریافت مجوز نشد زیرا این زمین به متراژ 8000 متر و منطقه هروی و روی گسل قرار دارد و به همین دلیل، آقای حدادعادل این ملک 400 میلیارد تومانی را به ما تحویل داد»؛ ملکی که اگرچه زلزله رسانه‌ای فتاح، تاثیری در آن نداشت اما ظاهرا اگر گسلی در کار نبود، امروز همچون ملک دیگر حدادعادل، در پی این زلزله رسانه‌ای به لرزه افتاده بود.

علیه زنان اصلاح‌طلب

اما افشاگری‌های فتاح صرفا مردانه نبود و درادامه از دو نفر از زنان عالم سیاست نیز نام برد:«ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان سالها و با مجوز دراختیار عده‌ای از بانوان ازجمله خانم ابتکار،مولاوردی و بقیه بود که پیش از تصدی مسوولیت بنده در بنیاد، آن را تخلیه کردند» اما او در ادامه از تخلف عجیبی ازجانب این دو زن اصلاح‌طلب سخن گفت که البته با واکنش توام با تکذیب آنها مواجه شد و آن، اینکه آنها 5 میلیارد گرفته‌اند تا ملک را تخلیه کنند!

روسای‌جمهور متهم می‌شوند

افشاگری فتاح اما درسطح کنشگران سیاسی شاخصی چون حدادعادل،شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکارکه سمت‌هایی چون ریاست مجلس و معاونت ریاست‌جمهوری را در کارنامه دارند، باقی نماند و در ادامه نوبت به اسامی دو رییس‌جمهوری مملکت رسید؛ سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهوری اسبق و محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری سابق. هرچند وضعیت این دو در پرونده‌ای که فتاح گشود، همچون بسیاری مسائل و موضوعات نه‌تنها چندان شبیه به هم نبود که ازقضا، یک‌سر متفاوت بود؛ چنان‌که فتاح ابتدا با رعایت پروتکل‌های عجیب صداوسیما، بدون اشاره به نام خاتمی، از ملکی در اختیار «رییس‌جمهوری اسبق و بنیاد باران» سخن گفت که البته بنابر توضیحات او، پیش از ورود فتاح به بنیاد مستضعفان در چنین اوضاعی بوده و همان زمان، «تخلیه شده و همزمان با ایام کرونا نیز با هماهنگی وزارت بهداشت، به محل قرنطینه بیماران تبدیل شده و اکنون در چنین حال و اوضاعی، میزبان بیماران کرونایی است.» از آن‌سو اما ملک 1800 متری ولنجک که سال‌هاست در اختیار احمدی‌نژاد و نزدیکانش قرار داشته، همچنان تحت‌تملک «بهاری‌ها» است؛ ملکی که ظاهرا 200 میلیارد تومانی می‌ارزد و جالب آنکه هر دو رییس‌جمهوری سابق و اسبق، با واسطه و بی‌واسطه به این اظهارات واکنش نشان دادند.

برج‌های 9 و 12 طبقه نیاوران

دامنه افشاگری فتاح اما در ادامه از ولنجک رسید به ضلع جنوبی کاخ نیاوران و این محله اعیان‌نشین واقع در شمال پایتخت. اشاره فتاح در این بخش از سخنانش به دو ملک مهم 12 و 9 طبقه‌ای بود که به یکی از اضلاع پارک نیاوران مشرف است. املاکی که یکی به ‌گفته فتاح، «در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است» اما «زمین آن متعلق به بنیاد بوده و 12طبقه در آن ساخته شد.» ملکی که البته مجمع آن را تخلیه کرده و اکنون مرکز پژوهش‌های مجلس در آنجا مستقر است. فتاح البته درادامه به شخصیت«ارزشی و بسیجی زاکانی» رییس جدید این مرکز اشاره و ابراز امیدواری کرده که او در«نخستین کار انقلابی»خود این ملک را تخلیه کند.زاکانی البته هنوز واکنشی به این مطالبه نداشته و شاید بهتر بود اولین کار انقلابی ‌اش، «خودجوش» رخ می‌داد. فتاح اما به زمین کنار این ساختمان 12 طبقه در نیاوران اشاره کرده که به ‌گفته او، «مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک را آنجا در 9 طبقه ساخته است. آنجا را تحویل گرفتیم اما ساختمان آن، مجوز، پایان کار و پروانه ساخت از شهرداری ندارد و حتی حریم یک مالک خصوصی هم تصرف و اشغال شده است.»

نظامیان حریف ندارند!

او اما سپس به‌ سراغ نیروهای مسلح و املاک در اختیار نهادهای نظامی رفت و از نهادهایی گفت که «حریفش نمی‌شوند»؛ «نیروهای مسلح» فتاح علت را این‌طور توضیح داده: «قانونا نمی‌توانیم علیه آنها شکایت کنیم اکنون یک جای خوب بنیاد در کوهک در اختیار نیروی دریایی ارتش است و مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا هم فرموده‌اند، سرلشکر باقری هم امضا کرده اما نمی‌روند و پیگیری‌های ما به در بسته خورده است.» پس از «کوهک» و «ارتش» نوبت به «جماران» و «سپاه» رسید. آنجا که فتاح از ملکی به ارزش بیش از 200 میلیارد تومان در این منطقه شمال شهر تهران سخن گفت که در اختیار «سپاه ولی‌امر» است و نه‌تنها «آن ‌را به بنیاد پس نمی‌دهد»، بلکه حتی خود فتاح را هم، «به این ملک راه نداده‌اند.» پرونده‌ای که ظاهرا انتهای خط برای فتاح است و او را واداشت روی آنتن زنده، عاجزانه بگوید: «به کجا شکایت ببریم؟!»

پوپولیسم به سبک فتاح

فتاح پیش از این هم روی آنتن تلویزیون از آمار و ارقام و جزییات اقدامات خود در یک ساله اخیر سخن گفت. از بازگرداندن 11 هزار فقره ملک از املاک اسناد رضاخان به اذن رهبری تا درآمدهای بنیاد تحت مدیریتش و حتی تا تخلفاتی که خود این بنیادمرتکب شده و می‌شود؛ ازجمله بحثی که درباره سهام بیش ازحد قانونی این بنیاد دربانک سینا پیش کشید، اتهام‌های گاه و بیگاه به این بنیاد با کلیدواژه «عدم‌شفافیت» و انتقادهایی که به شخص آقای رییس بنیاد می‌شود و او را «پوپولیست» می‌خوانند. واکنش فتاح اما به این اتهام اخیر،در نوع خود جالب بود: «برخی مرا به اقدامات پوپولیستی برای انتخابات 1400 متهم می‌کنند.اینها را بگویند اما ملک ما را محترمانه تخلیه کنند و پس بدهند!» نکته‌ای که از قضا یکی از اعضای روابط‌ عمومی بنیاد مستضعفان نیز در جریان گفت‌وگوی روز گذشته خود با «اعتماد» به آن تاکید کرد. تاکید بر اینکه ممکن است تمامی این اقدامات با این تعبیر که «یک شوی سیاسی» است، زیرسوال برود اما اگر هدف بنیاد در بازپس‌گیری املاکش محقق شود، محل نگرانی نخواهد بود و اینکه حتی اگر فتاح با هدفی انتخاباتی وارد این میدان شده، در حال ریل‌گذاری دقیقی است که به هر حال روزی باید محقق می‌شد. آن‌چه اما از پیگیری‌های «اعتماد» از بنیاد مستضعفان به نتیجه رسید، به خبر تاسیس و راه‌اندازی سامانه GIS اموال و املاک بنیاد مربوط بود؛ سامانه‌ای که قرار است تمامی مستندات مربوط به املاک و اموال این بنیاد در آن قرار گیرد و امکان مراجعه شهروندان و کاربران نیز فراهم باشد. سامانه‌ای که شاید بیش از هرچیز، قرار است به انتقادهای گاه و بیگاه منتقدان بنیاد مستضعفان در ارتباط با رویکرد نه‌چندان شفاف این بنیاد پاسخ دهد؛ انتقادهایی که دست‌کم در سال‌های گذشته بارها و بارها مطرح شده و حالا این افشاگری و فاش‌گویی فتاح نیز به‌نحوی پاسخ به آنهاست. حالا بنیاد مستضعفان ظاهرا این ریل‌گذاری را آغاز کرده اما هنوز نهادهای بسیاری هستند که همچون این بنیاد، املاک بسیاری در اختیار غیر دارند و هم خود و هم شهروندان را از حقوق‌شان بی‌بهره گذاشته‌اند. نهادها و ارگان‌ها و بنیادها و سازمان‌هایی از ستاد اجرایی فرمان امام تا شهرداری تهران. نهادهایی که حالا ذره‌بین ناظران و اصحاب رسانه بیش از همیشه بر آنها متمرکز است تا مگر سریع‌تر انجام دهند آنچه را که باید.

مالک، موسسه نشر آثار امام است

بنیاد باران در پی اظهارات رییس بنیاد مستضعفان مبنی بر استفاده سیدمحمد خاتمی از یکی از املاک بنیاد مستضعفان به عنوان دفتر کار، ضمن رد این اظهارات، مالک ملک مذکور که مدت زمانی است تخلیه شده را موسسه تنظیم و نشر آثار امام و نه بنیاد مستضعفان خواند. در این اطلاعیه، توضیحات فتاح درباره ملک جماران، «ناقص و شبهه ‌برانگیز» توصیف شده است. در این اطلاعیه تاکید شده که «آقای خاتمی بعد از قطع هر گونه کمک و حمایت دولت آقای احمدی‌نژاد مدتی را به ‌دلیل اینکه دبیر کنگره بین‌المللی امام خمینی (ره) بودند، به دعوت یادگار امام در مجموعه مذکور مستقر و از قسمت‌هایی از فضای آن به عنوان دفتر استفاده می‌کردند و به محض توافق دفتر تنظیم و نشر آثار امام با بنیاد مستضعفان مبنی بر تحویل ملک، بدون هیچ توقع یا انتظاری و در حالی که محلی برای دفتر ایشان به عنوان رییس‌جمهوری پیشین درنظر گرفته نشده بود، دفترشان را تعطیل و آنجا را ترک کردند.

از رضایی و لاریجانی بپرسید

محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به ادعای شامگاه یکشنبه پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان در برنامه «نگاه یک» صداوسیمای جمهوری اسلامی، مبنی بر قرار گرفتن کاخ مرمر در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام واکنش نشان داده است. محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این رابطه گفته است: «در حال حاضر قسمت عمده کاخ مرمر از حاکمیت مجمع تشخیص خارج شده و قسمت‌هایی از مجلس سابق هم برای مجمع تشخص مصلحت در نظر گرفته شده است.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «البته هنوز قسمت‌های جزیی از دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت در کاخ مرمر باقی مانده است؛ بنده درباره سرنوشت سایر بخش‌های این کاخ و اینکه آیا قرار است تبدیل به موزه شود یا خیر، اطلاعی ندارم؛ بهتر است از اشخاصی نظیر محسن رضایی یا صادق لاریجانی در این زمینه سوال کنید.»

از 96 آماده تخلیه‌ایم

دفتر رییس‌جمهور نهم و دهم در اطلاعیه‌ای در واکنش به اظهارات رییس بنیاد مستضعفان، ضمن تاکید بر اینکه احمدی‌نژاد هرگز درخواستی برای در اختیار گرفتن ساختمان بنیاد مستضعفان نداشته، آورده است‌: «ملک مذکور آبان‌ماه 1392 با انتخاب و پیشنهاد و دستور رییس محترم وقت بنیاد مستضعفان و با عقد قرارداد در اختیار این دفتر قرار گرفته است. این دفتر به‌ویژه پس از پیشنهاد سال 1396 جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد به مقام معظم رهبری دائر بر فروش تمامی اموال بنیاد مستضعفان و توزیع آن بین مردم، خصوصا محرومین، همواره آماده تخلیه این محل بوده است... این دفتر ابتدائا و رأسا پیشنهاد تخلیه را به مسوولان بنیاد داده است، لیکن از طرف آنان تا کنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارایه نشده است.»این اطلاعیه البته جز معدود واکنش‌هایی بود که در ادامه خود، واکنش بنیاد مستضعفان را برانگیخت. واکنشی که توام با استقبال بود و به‌نحوی نشان از رابطه نزدیک فتاح و احمدی‌نژاد.

صدا و سیما فرصت پاسخ بدهد

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و رییس‌جمهوری درباره اظهارات پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان توضیحاتی ارایه کرد. او در توییتی نوشت: آقای فتاح خیلی‌ها شما را به دیانت می‌شناختند! صحبت دیشب شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یانفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه 70 با نظر امام به موسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسوولیتی نداشتیم. رسانه ملی باید فرصت پاسخ دهد. او در توییتی دیگر همچنین با اشاره به تاکید امام راحل و رهبری مبنی بر اینکه این ساختمان در اختیار موسسه مطالعات زنان باشد، نوشت: «یکی از اشتباهات آقای فتاح همین که 5 میلیارد برای ساختمان موسسه مطالعات زنان رفته، نه به حساب کسی. موسسه هم دفتری را بر اساس قیمت کارشناسی برای کار زنان خریداری کرده. من و خانم مولاوردی هیچ‌ کدام مسوولیت اجرایی در موسسه نداشته و نداریم. برای تخریب و اتهام‌زنی با کلمات و ارقام بازی نکنید.»

چه بنیادی شود، این بنیاد؟!

حسام‌الدین‌آشنا، مشاور رییس‌جمهوری نیز درباره سخنان فتاح واکنشی داشت که شبیه به توییت‌های معمول او، با کنایه و در لفافه بیان شد. واکنشی که البته درحالی مطرح شده که دست‌کم در بخش‌های اصلی صحبت‌های اخیر پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، اشاره خاصی به عملکرد دولت یا نزدیکان آشنا اشاره نشده است. با این حال اما حسام‌الدین آشنا احتمالا به‌دلایلی نامشخص که ممکن است همین طرح اتهام او علیه برخی اعضای فعلی و سابق دولت چون مولاوردی و ابتکار باشد، وارد این بحث شده است. مشاور رییس‌جمهوری در این راستا در حساب کاربری‌اش نوشت «چه بنیادی شود این بنیاد» و در ادامه اضافه کرده است: «فرمودند مستاجران بنیاد باید یا اجاره‌ها را به‌روز و یا ملک را تخلیه کنند. اما نفرمودند با آنان ‌که املاک را به نام مزایده‌ ولی با مصالحه و توصیه مالک شده‌اند چه باید کرد؟ ‏و نفرمودند فردای فروش سریع همه اموال و املاک، بنیاد می‌ماند یا جمع می‌شود.»

منتظر جوابیه مستدل باشید

شهیندخت ملاوردی، معاون سابق امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری به اظهارات اخیر رییس بنیاد مستضعفان واکنش نشان داد. او ابتدا در حساب کاربری خود در یک رشته توییت نوشت: «آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته‌اید در روایت‌های‌تان بیش از پیش دقیق‌تر و مسوولانه‌تر باشید تا با مغلطه ‌طوری وانمود نشود ‌گر حکم‌ شود که مست گیرند... منتظر جوابیه مستند و مستدل هیات مدیره موسسه بمانید.» او ادامه داد: «این موسسه که کاملا غیرانتفاعی است، هیچ گونه نفع و ما به ازای مالی برای اعضای هیات امنا و مدیره خود ندارد و ملک طلق کسی هم محسوب نمی‌شود. هیات امنای آن هم که اخیرا به عنوان عضو آن (از 12 عضو) انتخاب شده‌ام فقط سالی یکی، دو بار جلسه دارد، به عبارتی امروز هست و فردا نیست!» مولاوردی نوشت: «هر ضعفی هم داشته باشم، همواره با سری برافراشته بر نداشتن کوچکترین نقطه ضعف مالی و اخلاقی در سوابق کاری و زندگی‌ام بالیده‌ام، پای اثبات آن هم ایستاده‌ام و اینک هر دو را با ادعاهای واهی نشانه رفته‌اند.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها