رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507840

رفتار مدیران تلویزیون باید پدرانه باشد/ با تعطیلی و حذف برنامه‌ها به دیده شدنشان بیشتر کمک میشود

ساعت 24-سیدمحمد هاشمی‌اصل با اشاره به اینکه مدیران تلویزیون باید رفتاری پدرانه داشته و به راحتی افراد کاربلد و چهره‌های محبوب را حذف نکنند، تاکید کرد که حذف افرادی مثل عادل فردوسی‌پور آن‌ها را مجبور می‌کند که در رسانه‌ای دیگر کار کنند.

سیدمحمد هاشمی‌اصل، تهیه‌کننده تلویزیون، در گفت‌وگویی، اظهار داشت: از چند سال پیش با پر رنگ شدن فضای مجازی در زندگی شخصی افراد انحصار رسانه ملی در بین رسانه‌هایی که آثار نمایشی تولید می‌کردند شکسته شد و ما امروز شاهد وضعیتی هستیم که هرکس برای خود می‌تواند رسانه‌ای داشته باشد و این رسانه شخصی بالطبع ممیزی هم ندارد.

هاشمی‌اصل خاطرنشان کرد: نمی‌توان این تغییر مدیا و تغییر ذائقه را نادیده گرفت و ما همواره با این مسأله همراه بوده‌ایم. به عنوان مثال در موسیقی از سال 1357 تا سال‌های 1375 ما در کشورمان تنها شاهد موسیقی سنتی، آئینی و مارش بودیم. خواننده‌های ما محدود به افرادی مثل شجریان، ناظری و حسام‌الدین سراج می‌شدند و زمانی که افرادی مثل عباس بهادری و خاوری وارد موسیقی شدند زمزمه‌های موسیقی پاپ شنیده شد. به‌طور قطع اراده‌ای برای تغییر ذائقه مخاطب در کشور وجود دارد که ما با این اراده به ناچار همراه می‌شویم و همین همراهی بود که در سال‌های 77 ظهور خواننده‌هایی مثل خشایار اعتمادی و شادمهر عقیلی را به همراه داشت.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: این جریان تغییر ذائقه همواره وجود دارد و می‌بینیم که دردهه 80 شاهد ظهور خواننده‌هایی مثل ساسی و تتلو هستیم. خواننده‌هایی که اگر چه از شریان‌های غیرقانونی ظهور کرده‌اند اما توسط مخاطبان کثیری شنیده شده و در واقع فعالیت رسانه‌ای دارند. رسانه به تعریف دقیق، پدیده‌ای است که خود را در مقابل شما قرار می‌دهد و به نوعی شما را مجبور به استفاده و پذیرش می‌کند. امروز رسانه‌های نوین مثل اینستاگرام قدرت زیادی دارند و به نوعی سلیقه‌ها را هم اداره می‌کنند. قطعاً اراده‌ای پشت این اتفاقات وجود دارد اما من نمی‌دانم این اراده از کجا نشأت می‌گیرد.

او افزود: در شبکه نمایش خانگی اولین سریالی که تولید شد، «قلب یخی» بود که ممیزی‌های بسیاری را هم در این سریال نادیده گرفتند و مورد استقبال قرار گرفت. هنر از جنس تجاوز است، نه خواهش و به نظر من در جامعه ما میلی عمومی به ابتذال وجود دارد که رفتارهای خارج از عرف را می‌پسندد و یک سری افراد سودجو نیز از این شرایط استفاده کرده و آثاری تولید می‌کنند که با اقبال روبرو می‌شوند اما این اقبال مخاطب مقطعی است. برنامه‌ای مثل «ام شو» ساخته می‌شود و افرادی کارنابلد که ممیزی‌ها را نمی‌شناسند و نزدیک شدن به خط قرمزها را نمی‌دانند آثاری تولید می‌کنند که معلوم است پس از پخش توقیف می‌شوند. آقای اکبر عبدی را یا درباره زنده بودن برنامه توجیه نمی‌کنند و او هر حرفی می‌زند یا این توجیه نبودن یک توجیه برای هرگونه رفتار است و به او می‌گویند هر چه می‌خواهی بگو و بعد ما می‌گوییم که تو نمی‌دانستی برنامه زنده است. هر دو حالت، مشکل دارد و از نابلد بودن عوامل تولید «ام شو» ناشی می‌شود و می‌بینیم که در پشت پرده «ام شو» فقط برای جذب فالوور و منافع اقتصادی ساخته شده است. من به شخصه شاید از عملکرد آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور راضی نباشم و به او نقدهای بسیاری هم دارم اما نباید به او که رئیس جمهور کشورمان است توهین کنیم. از آن طرف هم سریالی مثل «شهرزاد» ساخته می‌شود که عده‌ای نمی‌دانند پول بادآورده‌شان را کجا هزینه کنند و آن را به حوزه سریال‌سازی وارد کرده و پولشویی می‌کنند.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «آوای باران» در ادامه اظهار داشت: من 25 سال است که در تلویزیون کار می‌کنم و در سینما هم چند اثر به عنوان سرمایه‌گذار تولید کرده‌ام. امروز اکثر افرادی که به عنوان تهیه‌کننده فعالیت می‌کنند را نمی‌شناسم و معلوم نیست این افراد چگونه توانسته‌اند وارد این حرفه شوند. شخصی مثل هادی رضوی که با رانت به برج میلاد رفته بود و ضبط مراسم‌های برج را بر عهده داشت چگونه با این رزومه بی‌ربط می‌تواند تهیه‌کننده شود و به راحتی به وسیله سینما پولشویی کند؟

هاشمی‌اصل تصریح کرد: این مشکل امروز و دیروز حوزه فرهنگ و هنر ما نیست.از زمانی که سعید امامی وارد حوزه تولید آثار سینمایی شد این مشکل وجود داشت. مشکلات ما در حوزه تولید آثار هنری پس از میل جامعه به ابتذال و ورود پول‌های مشکوک و کثیف، افراد باهوشی هستند که در واقع با مردم و کشور عناد و دشمنی دارند و تفکرات خود را تزریق می‌کنند و اتفاقاً از میل به ابتذال هم سوءاستفاده کرده و آثار خود را تولید می‌کنند.

او افزود: زمانی که امیرحسین مقصودلو در ایران بود بارها به دفتر من آمد و ازمن می‌خواست که به او در رسیدن به صحنه کنسرت در ایران کمک کنم.من بارها به او گفتم که صدای تو،صدای وجیهی نیست و امروز به آن سوی مرزها رفته و موسیقی را به لجن کشیده است و متأسفانه می‌بینیم که نسل امروز آثار او را گوش می‌دهد و با وجود اینکه در این آثار الفاظی رکیک استفاده می‌شود هم صدای موسیقی‌اش را درخیابان با صدای بلند می‌شنویم، به طوری که مخاطبان این موسیقی معتقدند مردم از شنیدن این موسیقی لذت می‌برند.در برابر این اتفاق افرادی مثل محمدرضا شجریان را به خاطر اظهارنظری که به نظر من هم اشتباه بود ممنوع‌الکار کردیم و به جای برخوردی دوستانه برای خود اپوزوسیون تراشیدیم. مطمئن باشید اگر فضای کار را برای هنرمندان خود فراهم کنیم آن‌ها درهمین کشور می‌مانند و کار می‌کنند. افرادی هستند که امروز شکل و شمایل اپوزوسیون گرفته‌اند اما زمانی در تلویزیون این کشور در راه‌پیمایی‌های 22 بهمن و روزهایی مثل روز قدس گزارش تهیه‌ کرده‌اند. این افراد را تلویزیون تربیت کرد اما به دلیل بی‌توجهی از دست داد؛ امروز مجری خوبی مثل فرزاد حسنی سال‌هاست که بیکار است و تلویزیون بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای از او استفاده نمی‌کند. فردی که در تلویزیون مدیر می‌شود باید پدرانه برخورد کند و اجازه ندهد برخوردهایی مثل اینکه برخی تصمیم می‌گیرند با رامبد جوان مقابله کنند یا او را خط بزنند در صداوسیما به وجود بیاید؛ مدیر در برابر این اتفاقات باید پدرانه رفتار کرده و در برابر هر اتفاقی که ممکن است اشتباهی فردی باشد رفتاری قهری نداشته باشد. وقتی افرادی مثل عادل فردوسی‌پور را که در کارش تبحر دارد و عاشق تلویزیون است از دست می‌دهیم به خود ما برمی‌گردد و مشکل از ما است؛ با این کار سرمایه بزرگی را نابود می‌کنیم چون هر شخصی که مثل عادل فردوسی‌پور امروز به این مرحله رسیده هزینه‌های بسیاری برای او شده و تلویزیون نباید به راحتی او را از دست بدهد.

هاشمی‌اصل در ادامه با اشاره به قواعد و قوانین کشور در حوزه تولیدات تصویری گفت: طبق قانون هر آنچه که مربوط به تولید آثار تصویری می‌شود باید با نظارت صداوسیما به مرحله نمایش برسد اما مدیران صداوسیما هم بهتر است این را مدنظر داشته باشند که خواسته مخاطب را باید جدی گرفت و اگر آن‌ها خواسته مخاطب را جدی نگیرند چه در خارج و چه در داخل، رسانه‌هایی هستند که به این نیاز پاسخ دهند.پس باید به این نکته دقت کرد که با محدود و ممنوع کردن نمی‌توان به جایی رسید و بهتر است در رسانه‌هایی مثل شبکه نمایش خانگی فضا کمی بازتر باشد.

او افزود: با تعطیلی و حذف برنامه‌ها به دیده شدنشان بیشتر کمک می‌شود و حداقل اگر برنامه دیگر ساخته نشود مردم قسمت‌های قبلی‌اش را می‌بینند. در رسانه ملی باید از مدیران جوانی که رسانه را می‌شناسند استفاده شود و باید به خوراک مورد نیاز جامعه در حوزه تولیدات فرهنگی هنری توجه شود. در حوزه موسیقی این اتفاق رخ داد و زمانی که دیدیم جامعه نیاز به ترانه‌ها و سبکی دارد که با روحیه جوانان همخوانی داشته باشد با وجود بزرگانی چون علی معلم دامغانی و فریدون شهبازیان که از استادان کارشان هستند توانستیم به بهترین شکل به نیاز مخاطب روز با آثاری ارزشمند پاسخ دهیم. در رسانه ملی نیز باید این اتفاق رخ دهد و ما افراد کاربلد و جوان بسیاری داریم که می‌توانند ما را در رسیدن به اهدافمان کمک کنند.

این تهیه‌کننده در پایان تأکید کرد: تلویزیون باید برای رسیدن به وضعیتی مطلوب وقت بگذارد؛ غرض‌ورزی را کنار گذاشته و با حضور افراد باتجربه و کاربلد بدون اینکه برای خود دشمن‌تراشی کند با رفتار پدرانه از سوی مدیرانش به افراد باتجربه‌ای که برنامه‌های موفقی ساخته‌اند امکان تولید اثر بدهد. مجری‌های باتجربه و کارکشته که محبوبیت بالایی دارند که اتفاقاً عاشق کارشان هستند را نباید به راحتی حذف کرد؛ اگر ما اجازه ندهیم که در رسانه ملی کار کنند طبیعی است که مجبور شوند در جای دیگری فعالیت خود را ادامه دهند.

برنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها